• 1
  • 2
2024-03-15, 08:39
Medlem
Hej!
Jag har nyligen tagit över mitt barndomshem som har funnits i släkten under flera generationer.
I trädgården står ett lövträd som har fått växa vilt och nu är mycket högre än själva huset.

Det skuggar solcellerna, Inget växer runt det, inte ens mossa. Grenar växer in i hängrännor, fönster och dörrar.
Kort och gott: det måste bort.

Problemet: När jag vid tillfälle har fört mina tankar om detta på tal inför släkt blir det skränigt beklagande och upprörda tal om emotionellt värde.
Viss kritik kan vara välgrundad men mestadels är det mycket enkelt att förbise problemen för dem som inte bor här...

Min fråga: Finns det något bra sätt att ha ihjäl ett större träd som ser naturligt ut och får mig att komma loss från detta problem utan att behöva höra gråt och klagosång under de närmsta femtio åren?
Citera
2024-03-15, 08:47
Medlem
tilsammansnus avatar
Du vet att det går att trimma ner de flesta träden, såga av grenar till viss bredd och höjd ?
Citera
2024-03-15, 08:48
Medlem
Rouondup Ecoplugg hade varit det bästa, men säljs bara till de som har spruttillstånd, men kolla in deras sida och prova gör en beställning, kan vara så att man bara behöver klicka i en ruta.

https://www.ecoplug.se/natbutik

I övrigt så är det väl Glyfosat eller kopparspik.
Senast redigerad av peckapecan 2024-03-15 kl. 08:56.
Citera
2024-03-15, 08:57
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Rouondup Ecoplugg hade varit det bästa, men säljs bara till de som har spruttillstånd, men kolla in deras sida och prova gör en beställning, kan vara så att man bara behöver klicka i en ruta.

https://www.ecoplug.se/natbutik

I övrigt så är det väl Glyfosat eller kopparspik.
Den mängden kopparspik som skulle behövas för ett så stort träd som TS ger bild av kostar säkert mer än att anlita en arborist som beskär det.
Citera
2024-03-15, 08:59
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigbadw0lf
Jag har nyligen tagit över // tal om emotionellt värde ... för dem som inte bor här
Märkligt problem, om du är hundra procent ägare och trädet står på din tomt. Låter som back seat drivers. Mer i städer som man kramar träd, på landet vet man att allt har sin gång och att det kommer nya, eller är det stäppens enda träd?
Citera
2024-03-15, 08:59
Medlem
Tydligen har det getts fortsatt tillåtelse sälja Roundup plugg, så passa på

https://www.webbsmart.se/category.ht...p-doda-lovtrad
Citera
2024-03-15, 09:04
Medlem
KirkenesCowboyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigbadw0lf
Min fråga: Finns det något bra sätt att ha ihjäl ett större träd som ser naturligt ut och får mig att komma loss från detta problem utan att behöva höra gråt och klagosång under de närmsta femtio åren?

Trädet kan mycket väl vara ett vårdträd. Vill du dra olycka över gården är det bara att döda trädet.
Citera
2024-03-15, 09:28
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower
Den mängden kopparspik som skulle behövas för ett så stort träd som TS ger bild av kostar säkert mer än att anlita en arborist som beskär det.

Citat:
Ursprungligen postat av KirkenesCowboys
Trädet kan mycket väl vara ett vårdträd. Vill du dra olycka över gården är det bara att döda trädet.
Jag tycker att man ska bjuda in en tredje person, som en aborist, för att ge ett proffsigt utlåtande!
Ingen blir glad över familjegräl, sånt sitter i resten av livet.
Citera
2024-03-15, 09:38
Medlem
Kontakta en arborist och diskutera om det går att beskära trädet så att det inte skadar trädet samt att det blir så luftigt att det kan börja växa något vid trädets fot också. Men om trädet aldrig blivit beskuret brukar det vara svårt att få till något bra.
Då är det bäst att ta bort det helt, se till att stubbfräsa helt annars kommer det snart många, många rotskott.
Vad är det för sorts träd? De flesta lövträd blir inte så gamla, om det inte är en ek förstås. Förstår att andra i släkten kan ha synpunkter, det är kanske ett barndomsminne för dem. Kanske kan du, tillsammans med, dem plantera ett nytt träd på gården, nu på ett lite lämpligare ställe. Ta ett skott från trädet så blir det faktiskt genetiskt exakt samma träd. Gör det till en lite festlig aktivitet för barn och vuxna. Jag tycker att man ska vara rädd om träd men ibland måste de bort, så är det bara.
Lycka till!
Citera
2024-03-15, 10:03
Medlem
Man dödar inte ett träd, man fäller det.

Mängden kopparspik eller roundup som skulle behövas är massivt eller kanske helt enkelt inte
möjligt.

Man behöver ingen arborist för att beskära ett träd, man behöver en skylift släpvagn och en
motorsåg.

Jag har toppfällt 20 meters tallar som stått riskfyllt till med en skylift.
Man tar bit för bit från toppen.
Citera
2024-03-15, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Märkligt problem, om du är hundra procent ägare och trädet står på din tomt. Låter som back seat drivers. Mer i städer som man kramar träd, på landet vet man att allt har sin gång och att det kommer nya, eller är det stäppens enda träd?

TS är jagsvag och vågar inte stå upp mot sin släkt
Citera
2024-03-15, 10:30
Medlem
är det en björk skulle jag låta bli om du inte vill ha ett träsk till tomt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto