2024-03-14, 19:26
Medlem
Hej,

Jag har ett behov av att ta emot ersättning anonymt. Scenariot är att jag kommer utföra vissa tjänster för ett företag och deras utbetalningar, ett fåtal, behöver ske så att det inte kan spåras till mig. Det gäller då t.ex. bankkonto men även den interna korrespondensen hos företaget i fråga, den transaktion som utförs kan inte ha namn, personnummer eller annan identifikation.

Allt är lagligt, och lösningen (om det finns) behöver också vara laglig.

Om jag startar ett företag för att ta emot pengarna så kommer väl mitt namn synas om man begär ut... något? Om det inte var uppenbart redan innan så vet jag inte hur det fungerar med företag. Finns det en bolagsform som tillåter anonymitet? Finns det en banktjänst som är anonym?

Alternativt andra lösningar?

Tack på förhand!
Senast redigerad av oklarii 2024-03-14 kl. 19:33.
Citera
2024-03-14, 20:12
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oklarii
Hej,

Jag har ett behov av att ta emot ersättning anonymt. Scenariot är att jag kommer utföra vissa tjänster för ett företag och deras utbetalningar, ett fåtal, behöver ske så att det inte kan spåras till mig. Det gäller då t.ex. bankkonto men även den interna korrespondensen hos företaget i fråga, den transaktion som utförs kan inte ha namn, personnummer eller annan identifikation.

Om jag startar ett företag för att ta emot pengarna så kommer väl mitt namn synas om man begär ut... något? Om det inte var uppenbart redan innan så vet jag inte hur det fungerar med företag. Finns det en bolagsform som tillåter anonymitet? Finns det en banktjänst som är anonym?

Tack på förhand!

Det ska ändå redovisas till skatteverket och blir således offentligt ändå.
Citera
2024-03-14, 20:28
Medlem
Kontant utbetalning borde väl vara den enklaste lösningen? Du tar upp inkomsten på din deklaration, pengarna är därefter skattade och klara, och ganska svåra att spåra. Hur företaget som står för utbetalningen löser det får dom ta med sin revisor.
Citera
2024-03-14, 21:01
Medlem
Citat:
Hej,

Tack på förhand!
Du startar ett enskilt bolag, pengar får betalas in på dina personliga konton, eller det konto du väljer att pengarna ska komma in på.
Märkning eller referens bestämmer du själv vad inbetalaren ska skriva, eller ingen märkning allas.
Utbetalaren ser bara kontonumret och inget annat.
Senast redigerad av hjorten16 2024-03-14 kl. 21:10.
Citera
2024-03-14, 21:04
Medlem
Tack alla. Kan ett enskilt bolag kan ha en anonym ägare?

Tänkte också på lösningar som stiftelser och föreningar osv?

Kontant är inte möjligt tyvärr.
Citera
2024-03-14, 21:22
Medlem
Citat:

Tänkte också på lösningar som stiftelser och föreningar osv?

Kontant är inte möjligt tyvärr.
Du får döpa enskilda bolaget, dvs välja ett namn, behöver inte vara ditt namn.

Sedan får man inte ut en enskild företagares års redovisning på samma sätt som för en som har AB, den är mer skyddad för allmänheten.
Jag har kört enskilt i många år, vet att konkurrenter har nämnt detta till mig, man kan inte se dina siffror? nej exakt därför jag har enskilt, ingen kan se mitt resultat.
Citera
2024-03-14, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Du får döpa enskilda bolaget, dvs välja ett namn, behöver inte vara ditt namn.

Sedan får man inte ut en enskild företagares års redovisning på samma sätt som för en som har AB, den är mer skyddad för allmänheten.
Jag har kört enskilt i många år, vet att konkurrenter har nämnt detta till mig, man kan inte se dina siffror? nej exakt därför jag har enskilt, ingen kan se mitt resultat.

Tar man sedan att jag suttit som fastighetsförvaltare åt ett statligt bolag, där jag tagit in tjänster som ex trädfällning osv, dessa har skrivit fakturan för hand, inget org.nr med, sitter även i styrelse där vi har en konsult som är pensionär, även hans fakturor är mycket enkla utan org.nr.
Hursomhelst attesterar man dessa och ekonomen betalar bara in vad man attesterat, både statligt som via styrelse, i detta fall HSB som betalar ut.
Citera
2024-03-15, 08:57
Medlem
Citat:

Naturligtvis inte, ditt personnummer är organisationsnummer i EF.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in