2024-03-14, 19:26
Medlem
Hej,

Jag har ett behov av att ta emot ersttning anonymt. Scenariot r att jag kommer utfra vissa tjnster fr ett fretag och deras utbetalningar, ett ftal, behver ske s att det inte kan spras till mig. Det gller d t.ex. bankkonto men ven den interna korrespondensen hos fretaget i frga, den transaktion som utfrs kan inte ha namn, personnummer eller annan identifikation.

Allt r lagligt, och lsningen (om det finns) behver ocks vara laglig.

Om jag startar ett fretag fr att ta emot pengarna s kommer vl mitt namn synas om man begr ut... ngot? Om det inte var uppenbart redan innan s vet jag inte hur det fungerar med fretag. Finns det en bolagsform som tillter anonymitet? Finns det en banktjnst som r anonym?

Alternativt andra lsningar?

Tack p frhand!
Senast redigerad av oklarii 2024-03-14 kl. 19:33.
Citera
2024-03-14, 20:12
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oklarii
Hej,

Jag har ett behov av att ta emot ersttning anonymt. Scenariot r att jag kommer utfra vissa tjnster fr ett fretag och deras utbetalningar, ett ftal, behver ske s att det inte kan spras till mig. Det gller d t.ex. bankkonto men ven den interna korrespondensen hos fretaget i frga, den transaktion som utfrs kan inte ha namn, personnummer eller annan identifikation.

Om jag startar ett fretag fr att ta emot pengarna s kommer vl mitt namn synas om man begr ut... ngot? Om det inte var uppenbart redan innan s vet jag inte hur det fungerar med fretag. Finns det en bolagsform som tillter anonymitet? Finns det en banktjnst som r anonym?

Tack p frhand!

Det ska nd redovisas till skatteverket och blir sledes offentligt nd.
Citera
2024-03-14, 20:28
Medlem
Kontant utbetalning borde vl vara den enklaste lsningen? Du tar upp inkomsten p din deklaration, pengarna r drefter skattade och klara, och ganska svra att spra. Hur fretaget som str fr utbetalningen lser det fr dom ta med sin revisor.
Citera
2024-03-14, 21:01
Medlem
Citat:
Hej,

Tack p frhand!
Du startar ett enskilt bolag, pengar fr betalas in p dina personliga konton, eller det konto du vljer att pengarna ska komma in p.
Mrkning eller referens bestmmer du sjlv vad inbetalaren ska skriva, eller ingen mrkning allas.
Utbetalaren ser bara kontonumret och inget annat.
Senast redigerad av hjorten16 2024-03-14 kl. 21:10.
Citera
2024-03-14, 21:04
Medlem
Tack alla. Kan ett enskilt bolag kan ha en anonym gare?

Tnkte ocks p lsningar som stiftelser och freningar osv?

Kontant r inte mjligt tyvrr.
Citera
2024-03-14, 21:22
Medlem
Citat:

Tnkte ocks p lsningar som stiftelser och freningar osv?

Kontant r inte mjligt tyvrr.
Du fr dpa enskilda bolaget, dvs vlja ett namn, behver inte vara ditt namn.

Sedan fr man inte ut en enskild fretagares rs redovisning p samma stt som fr en som har AB, den r mer skyddad fr allmnheten.
Jag har krt enskilt i mnga r, vet att konkurrenter har nmnt detta till mig, man kan inte se dina siffror? nej exakt drfr jag har enskilt, ingen kan se mitt resultat.
Citera
2024-03-14, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Du fr dpa enskilda bolaget, dvs vlja ett namn, behver inte vara ditt namn.

Sedan fr man inte ut en enskild fretagares rs redovisning p samma stt som fr en som har AB, den r mer skyddad fr allmnheten.
Jag har krt enskilt i mnga r, vet att konkurrenter har nmnt detta till mig, man kan inte se dina siffror? nej exakt drfr jag har enskilt, ingen kan se mitt resultat.

Tar man sedan att jag suttit som fastighetsfrvaltare t ett statligt bolag, dr jag tagit in tjnster som ex trdfllning osv, dessa har skrivit fakturan fr hand, inget org.nr med, sitter ven i styrelse dr vi har en konsult som r pensionr, ven hans fakturor r mycket enkla utan org.nr.
Hursomhelst attesterar man dessa och ekonomen betalar bara in vad man attesterat, bde statligt som via styrelse, i detta fall HSB som betalar ut.
Citera
2024-03-15, 08:57
Medlem
Citat:

Naturligtvis inte, ditt personnummer r organisationsnummer i EF.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in