2024-03-14, 08:30
Medlem
Domass avatar
Ville bara säga det uppenbara med nu lite drygt 1,5 år kvar till val.

Både L och KD ligger under 4 % och kommer båda behöva stödröstas in om det vore val idag.

Vilka här tycker det är en bra idé?

Själv som röstande på SD i alla val jag kunnat hade kunnat tänka mig att stödrösta så att Tidöplanerna kan fortsätta arbeta utan avbrott för sosse och vänsterpolitik.

Att stödrösta i läget vi är i nu borde ses som en självklarhet av nationella såvidare de inte vill ha skandalmagda och vänsterhaveri i fyra år till.

Detta är verkligheten vi kommer få förhålla oss till när det blir val snart.
Citera
2024-03-14, 08:43
Medlem
Mullrets avatar
Du tror inte SD ökar då KD och L försvinner? Politiken blir ju mer polariserad så jag ser både V och SD som vinnare procentuellt sett.
Citera
2024-03-14, 08:46
Medlem
Tack men nej tack. Denna mandatperiod har inte fört oss framåt.
Citera
2024-03-14, 08:50
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sierra.Leone

Du tycker alltså inte att hårdare straff, att polisen fått mer befogenheter och medlemskap i Nato är något i rätt riktning?
Citera
2024-03-14, 09:11
Medlem
Domass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sierra.Leone

Öhh? Tidöpartierna har presenterat en mängd med kriminalpolitiska åtgärder, det är garanterat bättre än vad sossarna hade åstadkommit vid det här laget. De hade ju ingen agenda alls, bara fortsätta i samma hjulspår.

Sen har det blivit förbättringar eller ska bli förbättringar i integrationen, biståndet går numera till återvandringsåtgärder och bensinpriset har sänkts. Inflationen sänks också därmed.

Har du verkligen missat allt detta och blivit lurad av dummedia?
Citera
2024-03-14, 09:11
Medlem
Domass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Du tror inte SD ökar då KD och L försvinner? Politiken blir ju mer polariserad så jag ser både V och SD som vinnare procentuellt sett.

Klarar MP sig och KD och L åker ur är vi rökta så det spelar inte så stor roll om ytterkanterna tar röster.
Senast redigerad av Domas 2024-03-14 kl. 09:15.
Citera
2024-03-14, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Domas

Både L och KD ligger under 4 % och kommer båda behöva stödröstas in om det vore val idag.

Själv som röstande på SD i alla val jag kunnat hade kunnat tänka mig att stödrösta så att Tidöplanerna kan fortsätta arbeta utan avbrott för sosse och vänsterpolitik.

Att stödrösta i läget vi är i nu borde ses som en självklarhet av nationella såvidare de inte vill ha skandalmagda och vänsterhaveri i fyra år till.

Citat:
Ursprungligen postat av Mullret

Om L ska ha stödröster måste de få det från SD. Moderata väljare kommer inte vara lika generösa med stödröster så länge M är mindre än SD. Så länge inte Liberalerna känns säkra och försöker hålla SD på en armlängds avstånd kommer de inte få en enda stödröst från SD-väljare. L och Johan Pehrson måste bestämma sig för var ifrån de tänker sig hämta stödröster- från S eller SD/M och arbeta utifrån det. Liberalernas strateger borde rimligtvis insett detta, antagligen är det det inflytelserika Stockholmsdistriktet som sätter käppar i hjulen, i deras bubbla kan man både äta kakan och ha den kvar……

För KD ser läget mycket bättre ut, de är ordentligt deklarerade och den SD- eller M-väljare som ger dem en stödröst vet att det kan ge utväxling.
Sen om denna regering ska finnas kvar måste man förlikas med tanken att SD ingår i den, ju snarare L inser detta desto bättre för partiets chanser att sitta kvar i riksdagen. Alla vet att ett minimikrav från SD vid nästa talmansrunda kommer vara att bli en del i regeringen och vi alla vet nu att detta kommer inte vara förhandlingsbart.

(Off topic: Intressant att tre av fyra partier som ingick i Alliansen ligger under 4%-spärren i senaste opinionsmätningen. Mycket har hänt i svensk politik på 10 år. )
Citera
2024-03-14, 09:29
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Att stödrösta på L går bort helt då de gärna talar om språkprov mm men i samma veva importerar 10 miljoner IS-terrorister och kallar den som protesterar för nazist. Av någon konstig anledning kopplar jag ihop L och C.

KD kommer troligen få fler partiledarskandaler på halsen och tappa för många väljare. Ebba kommer avslöjas med knark eller liknande lagom till valet.

Tänk Om bara sossarna kunde backa en sisådär 50-60 år.
Citera
2024-03-14, 09:32
Medlem
Domass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pstvftr
Om L ska ha stödröster måste de få det från SD. Moderata väljare kommer inte vara lika generösa med stödröster så länge M är mindre än SD. Så länge inte Liberalerna känns säkra och försöker hålla SD på en armlängds avstånd kommer de inte få en enda stödröst från SD-väljare. L och Johan Pehrson måste bestämma sig för var ifrån de tänker sig hämta stödröster- från S eller SD/M och arbeta utifrån det. Liberalernas strateger borde rimligtvis insett detta, antagligen är det det inflytelserika Stockholmsdistriktet som sätter käppar i hjulen, i deras bubbla kan man både äta kakan och ha den kvar……

För KD ser läget mycket bättre ut, de är ordentligt deklarerade och den SD- eller M-väljare som ger dem en stödröst vet att det kan ge utväxling.
Sen om denna regering ska finnas kvar måste man förlikas med tanken att SD ingår i den, ju snarare L inser detta desto bättre för partiets chanser att sitta kvar i riksdagen. Alla vet att ett minimikrav från SD vid nästa talmansrunda kommer vara att bli en del i regeringen och vi alla vet nu att detta kommer inte vara förhandlingsbart.

(Off topic: Intressant att tre av fyra partier som ingick i Alliansen ligger under 4%-spärren i senaste opinionsmätningen. Mycket har hänt i svensk politik på 10 år. )

Intressant inlägg, det stämmer säkert. Men är liberalerna väldigt anti-sd fortfarande? Det verkade ju M vara också innan valet. Men det har ju gått över lite känns det som?
Citera
2024-03-14, 09:37
Medlem
Domass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Att stödrösta på L går bort helt då de gärna talar om språkprov mm men i samma veva importerar 10 miljoner IS-terrorister och kallar den som protesterar för nazist. Av någon konstig anledning kopplar jag ihop L och C.

KD kommer troligen få fler partiledarskandaler på halsen och tappa för många väljare. Ebba kommer avslöjas med knark eller liknande lagom till valet.

Tänk Om bara sossarna kunde backa en sisådär 50-60 år.

Senast jag hörde var att Billström vägrade ta emot IS terroristerna, så när har denna regering tagit emot IS terrorister? Försök hålla det sakligt och verkligt annars blir det bara en onödig tråd.
Citera
2024-03-14, 09:43
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Senast jag hörde var att Billström vägrade ta emot IS terroristerna, så när har denna regering tagit emot IS terrorister? Försök hålla det sakligt och verkligt annars blir det bara en onödig tråd.
Det handlar om vart L står för inte hur obefintlig deras makt är i denna dagens regering. Skulle inte förvåna mig om de går över till motståndarlaget, likt C, för att hålla sig kvar.
Citera
2024-03-14, 09:52
Medlem
Karmans avatar
Citat:

Två och halvt år är det väl kvar till nästa riksdagsval? Dvs september 2026. Så det lär väl hända lite grejer innan dess. Risken är också att tex. L byter sida. Men det kanske är en risk man kan leva med?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in