Citat:
Ursprungligen postat av
Domas
Ville bara säga det uppenbara med nu lite drygt 1,5 år kvar till val.
Både L och KD ligger under 4 % och kommer båda behöva stödröstas in om det vore val idag.
Vilka här tycker det är en bra idé?
Själv som röstande på SD i alla val jag kunnat hade kunnat tänka mig att stödrösta så att Tidöplanerna kan fortsätta arbeta utan avbrott för sosse och vänsterpolitik.
Att stödrösta i läget vi är i nu borde ses som en självklarhet av nationella såvidare de inte vill ha skandalmagda och vänsterhaveri i fyra år till.
Detta är verkligheten vi kommer få förhålla oss till när det blir val snart.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mullret
Du tror inte SD ökar då KD och L försvinner? Politiken blir ju mer polariserad så jag ser både V och SD som vinnare procentuellt sett.
Om L ska ha stödröster måste de få det från SD. Moderata väljare kommer inte vara lika generösa med stödröster så länge M är mindre än SD. Så länge inte Liberalerna känns säkra och försöker hålla SD på en armlängds avstånd kommer de inte få en enda stödröst från SD-väljare. L och Johan Pehrson måste bestämma sig för var ifrån de tänker sig hämta stödröster- från S eller SD/M och arbeta utifrån det. Liberalernas strateger borde rimligtvis insett detta, antagligen är det det inflytelserika Stockholmsdistriktet som sätter käppar i hjulen, i deras bubbla kan man både äta kakan och ha den kvar……
För KD ser läget mycket bättre ut, de är ordentligt deklarerade och den SD- eller M-väljare som ger dem en stödröst vet att det kan ge utväxling.
Sen om denna regering ska finnas kvar måste man förlikas med tanken att SD ingår i den, ju snarare L inser detta desto bättre för partiets chanser att sitta kvar i riksdagen. Alla vet att ett minimikrav från SD vid nästa talmansrunda kommer vara att bli en del i regeringen och vi alla vet nu att detta kommer inte vara förhandlingsbart.
(Off topic: Intressant att tre av fyra partier som ingick i Alliansen ligger under 4%-spärren i senaste opinionsmätningen. Mycket har hänt i svensk politik på 10 år. )