• 1
  • 2
2024-03-14, 08:16
Medlem
Mindbreaths avatar
På morgonen brukar jag vara ganska gasig och när jag ligger och vaknar till i sängen brukar täcket fladdra. Speciellt om jag drar upp knäna mot brösten och rullar ihop mig till en "boll". Min sambo har bett mig sluta med det för hon tycker det är jobbigt men det är skönt att få det ur sig.

Konstigt nog är jag aldrig speciellt gasig under dagen. Jag fiser nästan aldrig på jobbet eller om kvällarna. Varför blir jag bara gasig på morgonen? Är det någon mer som upplevt samma sak?
Citera
2024-03-14, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbreath
På morgonen brukar jag vara ganska gasig och när jag ligger och vaknar till i sängen brukar täcket fladdra. Speciellt om jag drar upp knäna mot brösten och rullar ihop mig till en "boll". Min sambo har bett mig sluta med det för hon tycker det är jobbigt men det är skönt att få det ur sig.

Konstigt nog är jag aldrig speciellt gasig under dagen. Jag fiser nästan aldrig på jobbet eller om kvällarna. Varför blir jag bara gasig på morgonen? Är det någon mer som upplevt samma sak?

Är du tjock?
Kan vara hur magen jobbar under natt vs dag och hur tarmarna blir placerade. För bäbisar så kan man göra cykeltrickset så får de ut alla gaser, tänker du kanske borde göra detsamma under dagen... när du kommer hem gör lite cykelövningar på rygg och få igång magen så att du inte pruttar ihjäl din partner under natten då din kropp justerar sig efter bekvämlighet och då får magen den extra hjälpen. Istället hjälp magen och tarmarna lite självmant.
Citera
2024-03-14, 09:30
Medlem
Sommarvikingens avatar
Du måste sluta äta fibrer och kolhydrater. Det är därför många fiser.

Äter man mycket spannmål (kolhydrater) och grönsaker så fiser man mycket. Det är också därför kvinnor fiser mer än män statistiskt eftersom dom äter mer grönsaker och spannmål än vad män gör.

Läkare och dietister försöker få dig att tro att gaser är ett tecken på ett hälsosamt matsmältningssystem men det är faktiskt raka motsatsen.

Att man fiser beror ofta på att man har någon typ av näringsbrist eller äter något onaturligt som människan inte kan smälta ned. Det är en naturlig respons till en onaturlig diet. Det är samma sak om man producerar mycket avföring/bajsar ofta. Det är ett tecken på att maten inte smälter ned bra. Man måste göra förändringar i kosten.

Ät mer lättsmält mat som: Rått kött, råa ägg, kefir. Fermenterad mat. Då kommer du aldrig fisa mer, som jag.
Citera
2024-03-14, 09:38
Medlem
Citat:

Tror det kan ha en koppling till hur du sover och antagligen drar du in rätt bra med luft som letat sig ner till morgonkvisten.
Om det behöver komma ut så behöver det, men kan väl tänka mig att en partner inte är så roa av någon som ligger bredvid och fiser så täcket lyfter och fladdrar iväg.
Gå ut på balkongen och släpp ut det istället.
Citera
2024-03-14, 10:26
Medlem
Mindbreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen

Äter man mycket spannmål (kolhydrater) och grönsaker så fiser man mycket. Det är också därför kvinnor fiser mer än män statistiskt eftersom dom äter mer grönsaker och spannmål än vad män gör.

Läkare och dietister försöker få dig att tro att gaser är ett tecken på ett hälsosamt matsmältningssystem men det är faktiskt raka motsatsen.

Att man fiser beror ofta på att man har någon typ av näringsbrist eller äter något onaturligt som människan inte kan smälta ned. Det är en naturlig respons till en onaturlig diet. Det är samma sak om man producerar mycket avföring/bajsar ofta. Det är ett tecken på att maten inte smälter ned bra. Man måste göra förändringar i kosten.

Ät mer lättsmält mat som: Rått kött, råa ägg, kefir. Fermenterad mat. Då kommer du aldrig fisa mer, som jag.

Min sambo fermenterar en del grönsaker så det får jag i mig. Surkål och sånt. Jobbar i kök och lagar mycket husman, det blir kanske rätt mycket fet mat. Gubbarna gillar smör och grädde i maten. Äter av det jag lagar när jag är på jobbet, och äter lättare mat hemma. Typ linsgrytor och sånt. Råa ägg skulle jag aldrig stoppa i mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Caligarii
Är du tjock?
Kan vara hur magen jobbar under natt vs dag och hur tarmarna blir placerade. För bäbisar så kan man göra cykeltrickset så får de ut alla gaser, tänker du kanske borde göra detsamma under dagen... när du kommer hem gör lite cykelövningar på rygg och få igång magen så att du inte pruttar ihjäl din partner under natten då din kropp justerar sig efter bekvämlighet och då får magen den extra hjälpen. Istället hjälp magen och tarmarna lite självmant.

Ett par kilo över optimal BMI men inte fet direkt. Vad har det med saken att göra? Jag har hört att magen går ner i "viloläge" när man sover och inte jobbar så mycket. Kanske att gaserna samlas då?
Citera
2024-03-14, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen

Vad säger du för trams?
Man ska äta fibrer, det är bra för magen. Fibrer och kolhydrater behöver alla.

Citat:
Ett par kilo över optimal BMI men inte fet direkt. Vad har det med saken att göra? Jag har hört att magen går ner i "viloläge" när man sover och inte jobbar så mycket. Kanske att gaserna samlas då?

Det beror på när du äter din sista måltid... om du äter på kvällen så jobbar magen under natten.
Om du är medveten om att du äter något som troligtvis är boven i det hela så kan du väl testa att äta mindre av den och se om det hjälper.

Fetma kan leda till flertal olika problem, bland annat dålig nedbrytning av vissa ämnen och om du äter mycket av något så kan det också leda till problematik.

Testa cykelmetoden under dagen så att du rätar/aktiverar olika delar av tarmen, om du har större problem så kan du alltid ta kontakt med vården och se över dina vanor.
Citera
2024-03-14, 10:49
Medlem
Mindbreaths avatar
Citat:
Testa cykelmetoden under dagen så att du rätar/aktiverar olika delar av tarmen, om du har större problem så kan du alltid ta kontakt med vården och se över dina vanor.

Det är egentligen inget stort problem för mig, jag var bara nyfiken varför fisarna mest kommer på morgonen.
Citera
2024-03-14, 10:56
Medlem
Citat:
Det är egentligen inget stort problem för mig, jag var bara nyfiken varför fisarna mest kommer på morgonen.

Det är väl ett problem för dig om din flickvän tycker att det är jobbigt?
Citera
2024-03-14, 10:56
Medlem
Mindbreaths avatar
Citat:
Det är väl ett problem för dig om din flickvän tycker att det är jobbigt?

Nej det är ett problem för henne
Citera
2024-03-14, 10:58
Medlem
Citat:

Äter du surkål och massa annat liknande, så är det ju inter konstigt att du är lite bubblig i magen.
Kor äter ju bara gräs hela dagen och håller väl på att fisa hål på ozonskiktet, så det är väl lite där du ligger.
Citera
2024-03-14, 11:03
Medlem
CarlvonRosens avatar
Fis uppstår då bajset flyttas i tarmarna. Mot rektum för utgång. Då tarmarna är vikta lite här o var så finns typ fickor i varje böj, där samlas gasen, sedan när du rör kroppen så flyttas bajset närmare öppningen, helt normalt, fisen blir kraftigare ju mer bajs du har i dig och ju närmare i tid du har på dig att skita.

Om du äter 3 måltider med start 06-09 sedan lunch o sedan middag så är det naturligt att skita 06-09 dagen efter, det tar några timmar innan bajset formas och vill ut. Du kan ju skita på kvällen men det är så tråkigt med lite bajs. Jag föredrar en riktig islossning. Tegelstenar. Nästan som att föda med anus. Den onda krigaren kommer ut.

Jag fiser också som mest på morgonen. Ibland blir det rena rama smällare, ibland en silent killer, men uteslutande mest mellan 05-09, sen sker det ju på natten också, så jävla gött att dra av en jävel under täcket och ligga och lukta på odören. Sen somna om.

Har märkt att vissa födoämnen är mer fisbenägna än andra. Ibland så brukar jag ”krydda” på spektaklet med att dricka grädde eller äta en vitkålssallad. Då blir det dunder o brak.

Skulle nog kunna säga att jag har en Masters i Fis-ologi
Senast redigerad av CarlvonRosen 2024-03-14 kl. 11:08.
Citera
2024-03-14, 11:12
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Vad säger du för trams?
Man ska äta fibrer, det är bra för magen. Fibrer och kolhydrater behöver alla.
Det är precis det som läkare och mainstreamdietister vill få dig att tro men fibrer kan leda till IBS och matsmältningsproblem. Människan är inte gjord för att smälta ned cellulosa/fibrer. Vi har inte fyra magar och matsmältningsenzymer för att smälta ned fibrer. Vi är inte växtätare.

Jag äter ingen fibrer överhuvudtaget och har perfekta toalettbesök i form av nummer 2. Skiter bara två gånger i veckan också, men sen äter jag en rå-kost i form av animalier, rått fett och rå juice utan fibrer som bara slinker ned och ger perfekt matsmältning. Man måste experimentera med mat istället för att lyssna blint på vad läkare och mainstreamdietister på Aftonbladet säger.
Senast redigerad av Sommarvikingen 2024-03-14 kl. 11:23.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in