• 1
  • 2
2024-03-13, 19:03
Medlem
Obolenskys avatar
Du som har förstått vårt pensionssystem skulle du kunna berätta för mig (som har jobbat heltid sen 25 årsåldern) huruvida jag kommer att ha pensionspengar kvar att casha ut när jag fyller 120 bast (förutsatt att ryssen inte sätter käppar i hjulet de närmaste 60 åren!), om jag börjar ta ut maximala pensionsslantar redan vid 65 års ålder?
Citera
2024-03-13, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
Du som har förstått vårt pensionssystem skulle du kunna berätta för mig (som har jobbat heltid sen 25 årsåldern) huruvida jag kommer att ha pensionspengar kvar att casha ut när jag fyller 120 bast (förutsatt att ryssen inte sätter käppar i hjulet de närmaste 60 åren!), om jag börjar ta ut maximala pensionsslantar redan vid 65 års ålder?

Ja, du får samma summa livet ut av allmänpensionen.
Citera
2024-03-13, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Med årlig justering om inte ändringar görs i systemet.
Senast redigerad av tjanska 2024-03-13 kl. 19:17.
Citera
2024-03-13, 19:16
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Rolig tråd i och med att det finns väldigt många spara-spara galningar på det här forumet som praktiskt taget bokat in sin 100-års-dag och de exakta summor de kommer ha på kontot då, med excel filer och allt. Det ska göras 20, 30 och 40-års planer framåt... det är inte många av de planerna som kommer falla på plats. Hur duktig man än är, så har livet en tendens att trolla fram nya nästintill omöjliga hinder och djävulskap som kommer sätta käppar i hjulet för samtliga om man inte har en massa flax, och då tänker jag främst på sjukdomar som drabbar en själv eller folk i ens absoluta närhet.
Citera
2024-03-13, 19:18
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen

Tack! Då vore det väl klokt att casha ut den när man snarast möjligt kan, oavsett om man fortfarande jobbar heltid, eller inte, eller, finns det nackdelar med den matematiken?
Citera
2024-03-13, 19:48
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Hur gammal är du?
60?
Citera
2024-03-13, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Med årlig justering om inte ändringar görs i systemet.

Ja, såklart, justeringar sker ju för inflation osv
Citera
2024-03-13, 22:54
Medlem
Livssynslurks avatar
Citat:
Tack! Då vore det väl klokt att casha ut den när man snarast möjligt kan?

Nej. Vad får dig att tro att du lever till 120 års ålder? Räknar själv inte med att leva pigg och frisk till mer än max 70-80. Något år mer i intjänad pension gör då väldigt mycket på den summa som du senare har att leva på.
Citera
2024-03-14, 06:13
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livssynslurk
Nej. Vad får dig att tro att du lever till 120 års ålder? Räknar själv inte med att leva pigg och frisk till mer än max 70-80. Något år mer i intjänad pension gör då väldigt mycket på den summa som du senare har att leva på.

Min idé är att jobba och tjäna pengar tills jag stupar (omkring 120 år …) gå ner i arbetstid, om och när knopp å kropp säger ifrån, från 75% ner till den %-summa chefen accepterar (vid 100-års strecket, gissar jag) och samtidigt sko mig maximalt på de pensionspengar staten/jag kan leverera, och jag, i GUCCI-keps, ARMANI-shorts och värsta ROLEX-imitationen, leva livet på SEYCHELLERNA med pinglorna där (jag har noll koll på alla möjliga pensionssystem som finns, ”Allmän .. Individuell … osv; jag har mycket svårt att förstå hur man använder pengasnurran på minpension.se; hur tusan någon begriper den går över mitt förstånd).

Jag behöver råd.

Är det en helt galen idé menar du (tömma mina pensionskassor)? Varför då?
Citera
2024-03-14, 06:57
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Min idé är att jobba och tjäna pengar tills jag stupar (omkring 120 år …) gå ner i arbetstid, om och när knopp å kropp säger ifrån, från 75% ner till den %-summa chefen accepterar (vid 100-års strecket, gissar jag) och samtidigt sko mig maximalt på de pensionspengar staten/jag kan leverera, och jag, i GUCCI-keps, ARMANI-shorts och värsta ROLEX-imitationen, leva livet på SEYCHELLERNA med pinglorna där (jag har noll koll på alla möjliga pensionssystem som finns, ”Allmän .. Individuell … osv; jag har mycket svårt att förstå hur man använder pengasnurran på minpension.se; hur tusan någon begriper den går över mitt förstånd).

Jag behöver råd.

Är det en helt galen idé menar du (tömma mina pensionskassor)? Varför då?

Det finns en pensionsprognos på minpension.se

Där ser du hur mycket du får i månaden beroende på när du går i pension.

Brukar se ut så här

65-67år 34500:-
67år 31200:-
69år 28000:-
71år och restwn av livet 25600:-
Citera
2024-03-14, 07:20
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Det finns en pensionsprognos på minpension.se

Där ser du hur mycket du får i månaden beroende på när du går i pension.

Brukar se ut så här

65-67år 34500:-
67år 31200:-
69år 28000:-
71år och restwn av livet 25600:-

Betyder det att jag kan casha ut (t.ex) 34500:- vid 65, oavsett hur mycket jag arbetar och drar in pengar?
Citera
2024-03-14, 12:57
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Betyder det att jag kan casha ut (t.ex) 34500:- vid 65, oavsett hur mycket jag arbetar och drar in pengar?

Nej det betyder, att om du har den lönen du angivit som din månadslön nu, fortsätter varje månad fram till 65år så kan du efter 65 få enligt tabellen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in