• 1
  • 2
2024-03-13, 05:35
Medlem
Även om det kommer ganska många nya AI nästan dagligen måste nog detta ses som en ny milstolpe.

Devin AI marknadsförs som världens första AI software engineer.

Det mest unika med Devin, förutom förmågan att förstå kod bättre än befintliga modeller, är sannolikt dess integrerade miljö med direkt tillgång till browser, shell, kodeditor och planerare.

Blev själv imponerad av deras demo: https://youtu.be/fjHtjT7GO1c?si=t1qkwFzkQa9xEHyF

Vad tror ni om detta?
Senast redigerad av Fcuko 2024-03-13 kl. 05:39.
Citera
2024-03-13, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Även om det kommer ganska många nya AI nästan dagligen måste nog detta ses som en ny milstolpe.

Devin AI marknadsförs som världens första AI software engineer.

Det mest unika med Devin, förutom förmågan att förstå kod bättre än befintliga modeller, är sannolikt dess integrerade miljö med direkt tillgång till browser, shell, kodeditor och planerare.

Blev själv imponerad av deras demo: https://youtu.be/fjHtjT7GO1c?si=t1qkwFzkQa9xEHyF

Vad tror ni om detta?

Blev inte särskilt imponerad. De vågar inte göra honom tillgänglig så att man kan testa.

Titta sedan på chattfönstret hur mycket vägledning han behöver.

Vi vet redan att GPTande drastiskt sänkt kodkvaliten redan. Denna kan inte vara mycket bättre på den fronten.

Varningstecken är som sagt att om man vill testa, måste man kontakta dem med ett case så de kör mellanhand. De vågar inte visa resultatet direkt.
Citera
2024-03-13, 08:21
Medlem
Som utvecklare kan man väl knappast uttala sig negativt utan att uppfattas som bitter...

En demo är svår att bedöma, men jag kollade lite på andra videor de har släppt och det ser väl ut som en mer autonom version av Copilot.

De har inte visat att den klarar av några speciellt komplexa uppgifter, men den har absolut potential att agera hjälpreda för utvecklare som vill slippa tråkiga uppgifter som att sätta upp projekt eller skriva enhetstester.

Jag ställer mig dock skeptisk till att de skulle ha lyckats lösa de problem som andra modeller har gällande långsiktig planering och logiskt resonemang. Men det är ju svårt att uttala sig när de inte vill tala om hur de har gått tillväga.
Citera
2024-03-13, 14:56
Medlem
Håller med om att utan att testa det är det svårt att säga något om det. Det dom visar ser ju onekligen imponerande ut.

Jag är fortfarande helt övertygad om att programmering kommer att fasas ut till förmån av system som dessa. Jag förstår att utvecklare känner sig oroade men det bör de endast känna om deras enda kvalite är att knacka kod. Det kommer under lång tid behövas ingenjörer för att tänka ut hur allt ska fungera och bara för dessa system finns kommer inte vem som helst p ett företag få uppgifter att utvckla x software.

Däremot kan jag säga, att en person som jag själv, som kan programmera på hobbynivå, kan redan nu skapa lösningar som tidigare krävde veckor av arbete för mig på typ en dag.

Kreativitet och programmatiskt tänkande kommer ersätta knackande av kod.
Citera
2024-03-13, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Blev inte särskilt imponerad. De vågar inte göra honom tillgänglig så att man kan testa.

Titta sedan på chattfönstret hur mycket vägledning han behöver.

Vi vet redan att GPTande drastiskt sänkt kodkvaliten redan. Denna kan inte vara mycket bättre på den fronten.

Varningstecken är som sagt att om man vill testa, måste man kontakta dem med ett case så de kör mellanhand. De vågar inte visa resultatet direkt.

Uppfattade det mest som att det var AIn som gav feedback, och möjligtvis ställde lite kontrollfrågor snarare än att användaren behövde skriva massor med prompter, men var ju som sagt inte jättetydligt i demon.

Att de släpper det till en begränsad skara initialt ser jag inte som särskilt konstigt alls. Så gör många företag. Ibland bakom NDA.

Skulle man släppa detta till alla på en gång kommer det sannolikt bli för många som vill testa samtidigt, vilket skulle medföra samma problem som vid Claude 3 lanseringen, eller när man vill använda GPT4T under de mest intensiva timmarna.

Skickade iaf in en ansökan. Har ingen som helst förhoppning om att bli utvald, men kostar ju inget att försöka. Får jag tillgång till det lovar jag att återkomma om man inte tvingas skriva på någon NDA.
Citera
2024-03-13, 17:41
Medlem
Ändå trodde många att utvecklarjobb var bland de sista som skulle ryka. Är man utvecklare och bra på att kommunicera och förstå AI borde man dock ligga jävligt bra till.
Citera
2024-03-13, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Uppfattade det mest som att det var AIn som gav feedback, och möjligtvis ställde lite kontrollfrågor snarare än att användaren behövde skriva massor med prompter, men var ju som sagt inte jättetydligt i demon.
Det är en av de saker som dagens LLM:er brister i, d.v.s. att be om förtydliganden och ställa kontrollfrågor. Jag skulle som sagt bli väldigt förvånad om detta, relativt okända, företag har löst problem som inga av jättarna inom området ännu har mäktat med.
Citera
2024-03-13, 20:18
Medlem
Fett nice nu kan jag bara skriva vad jag behöver.. love it
Citera
2024-03-13, 21:03
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Ändå trodde många att utvecklarjobb var bland de sista som skulle ryka. Är man utvecklare och bra på att kommunicera och förstå AI borde man dock ligga jävligt bra till.
Det är ju så att de som utnyttjar LLM för vad de är bra på, dock med vaksamhet för vad som kan gå fel, har en effektivitetsmässig fördel.
Citera
2024-03-13, 23:24
Medlem
Devin ser kapabel ut. Att kalla det för ett "ChatGPT moment" är kanske att ta i. Oavsett är det ett framsteg och systemet visar tecken på att kunna planera och utveckla egna lösningar. Skapligt intelligent alltså. Som en konsekvens därav så kommer naturligtvis kodapor av alla de slag att börja begå självbedrägeri och förneka att det ens existerar något som kallas AI.
AI just officially took our jobs… I hate you Devin
I’m blown away by Devin... Watch me use it for 27min.
Citera
2024-03-14, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ne.o
Oavsett är det ett framsteg och systemet visar tecken på att kunna planera och utveckla egna lösningar. Skapligt intelligent alltså. Som en konsekvens därav så kommer naturligtvis kodapor av alla de slag att börja begå självbedrägeri och förneka att det ens existerar något som kallas AI.

Dummaste jag hört, utvecklare använder redan GPT, CoPilot(om tillåtet på arbetsplatsen pga sekretess) som vilket verktyg som helst. Det är därför kodkvaliten gått ned. Det är ingen som förnekar någon existens alls, det används flitigt i branschen.
Citera
2024-03-14, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ne.o
Devin ser kapabel ut. Att kalla det för ett "ChatGPT moment" är kanske att ta i. Oavsett är det ett framsteg och systemet visar tecken på att kunna planera och utveckla egna lösningar. Skapligt intelligent alltså. Som en konsekvens därav så kommer naturligtvis kodapor av alla de slag att börja begå självbedrägeri och förneka att det ens existerar något som kallas AI.
AI just officially took our jobs… I hate you Devin
I’m blown away by Devin... Watch me use it for 27min.
Devin kommer inte att ta några jobb (det kommer alltid finnas något företag som går på hypen). Den saknar egenskapen att kunna be om förtydliganden, ställa följdfrågor, att kunna lista ut vad som faktiskt efterfrågas.

Vi har redan testat att använda programmerare som endast gör exakt det som köparen ber om (när vi outsourcade all utveckling till Indien) och resultatet blev allt som oftast en hög med skit.

På sin höjd är den ett verktyg för att automatisera tråkigare uppgifter så att mänskliga utvecklare kan fokusera på viktigare uppgifter.

Det krävs större framsteg innan AI kan ersätta människor i yrken av mer komplex natur. Jag säger alltså inte att systemutveckling är speciellt komplicerat, men det är för komplext och varierande för att en AI av dagens mått ska kunna utföra det bättre än människor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in