2024-03-12, 19:24
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Om man behöver dricka för att njuta av livet har man problem.
Vilket inte alls var det aurun sa.

Att man njuter av att dricka alkohol betyder inte att man måste dricka alkohol för att njuta.
Citera
2024-03-12, 19:27
Medlem
Det är väl just med barn man behöver ta en glas. Säger man annat har man inte haft småbarn.

Känslan att knäppa en kall efter ha fått ungarna i sängs framför kvällstvn är fin.
Citera
2024-03-12, 19:27
Medlem
SoberZealots avatar
Mina föräldrar är helnykterister och jag önskar att de hade varit lite mer avslappnade. De är väldigt dömande om någon dricker.

Mitt eget drickande har ju blivit därefter då jag inte fick någon relation alls till alkohol som ung. Min fru vars föräldrar dricker måttligt, har mycket bättre koll på detta.

Så att inte dricka alls, kan också bli ett problem.
Citera
2024-03-12, 19:30
Medlem
Citat:
Hur tänker man om man dricker alkohol och har barn hemma? Är det så svårt att vara nykter under tiden barn växer upp kanske man har allvarligare problem med alkohol än man tror?

Hur motiverar du din alkoholkonsumtion som förälder?

Fan vad präktig du är då, ska man gå 25 år (om man har flera barn) utan att kunna ta en bärs eller ett glas vin till maten?
Citera
2024-03-12, 19:31
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Fan vad präktig du är då, ska man gå 25 år (om man har flera barn) utan att kunna ta en bärs eller ett glas vin till maten?
Vad är poängen med att ta en bärs eller ett glas vin till maten? Det finns alkoholfria alternativ.
Citera
2024-03-12, 19:33
Citat:
Vad är poängen med att ta en bärs eller ett glas vin till maten? Det finns alkoholfria alternativ.
Vad är problemet med att ta en bärs eller ett glas vin till maten?
Citera
2024-03-12, 19:33
Medlem
Citat:
Om man känner att man måste få dricka alkohol är det ett tecken på missbruk.
Varför känner du att du måste dra ner folk i ditt miserabla mående?

Låt folk göra det dom vill människa, är en väldigt liten del som faktiskt inte klarar av att dricka.

Skulle säga att förmodligen 9/10 här på fb har haft föräldrar som druckit måttligt under hela deras uppväxt o det fungerade prima, bara för att dina föräldrar inte klarade av det betyder inte att andra inte heller gör det.
Citera
2024-03-12, 19:35
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag kommer ifrån en familj där alkoholen flödade under min uppväxt. Min far drack alltid mycket, även om jag kanske inte menar att han var direkt alkoholiserad, men min mor var däremot det (hon är nykter idag, på gamla dagar). Helger, storhelger o.s.v. var jobbiga, väldigt jobbiga. Jag kan inte minnas en jul som inte blev förstörd någon gång efter Kalle Anka och innan 20:00 från det att jag var liten till att jag var i mitten av 30-årsåldern. Samma sak gällde med midsommar, påskafton och nyårsafton, födelsedagar, eller bara helt vanliga fredag och lördagkvällar, you name it.

I mitt och mitt syskons fall var det en väldigt psykiskt svår situation, då våra föräldrar tillhörde övre medelklass, hade bra jobb respektive eget företag, var kärleksfulla och omtänksamma i övrigt, samt gav oss allt vi behövde och mer därtill. På något skruvat sätt så blev det liksom kutym att om jag fick alla dyra julklappar jag ville ha, så var det inte mer än rätt att mamma fick supa sig redlös och bete sig illa. Lite åt det hållet. Mamma har också haft en väldigt penetrerande förmåga till självömkan och att projicera sina alkoholproblem på oss barn (typ "om inte du hade ***** så hade jag inte behövt dricka" eller "så farligt är det inte, sluta gnälla nu" eller "kan inte du unna mig ett glas vin när du fick den där klockan för 10k eller den där speldatorn eller något annat"). Ibland önskar jag nästan, såhär i efterhand, att båda hade varit riktiga parkbänksförlorare, så att man på ett enklare sätt hade kunnat dra ett streck över det och komma bort ifrån det. Tidvis har det också lett till att jag distanserat mig från familjen när jag kom upp i 20-årsåldern och därefter. Jag har firat många julaftnar ensam.

Idag har det, som sagt, ordnat sig. Pappa är bortgången och mamma är nykter. Vi har ett mycket bra förhållande till varandra idag, men det var en lång väg med många tårar och mycket dåliga känslor innan vi nådde hit.

Baserat på det här, så är jag själv väldigt sträng med att jag tycker att man ska vara nykter kring barn. Som ett absolut minimum den ena föräldern om inte båda. Jag tror att hur man är med det där speglar sig väldigt mycket i vilka egna erfarenheter man haft av alkohol runt sig när man var liten och ung.

Jag ska väl tillägga det att jag själv inte haft några bekymmer med alkoholen. Jag har festat en del i yngre år, ute på landet i Skåne var det mycket brännvin, men jag är väldigt noga med när jag dricker och i vilka sammanhang.

Även jag har växt upp med förälder med alkoholproblem och av den anledningen är jag också mån om att inte vara berusad framför mina barn.
Dock har jag inga problem med att dricka en öl när ungarna är närvarande.
För dem ser de nog öl som äcklig vuxendricka, som kaffe. Men inget som förändrar oss vuxna.
Citera
2024-03-12, 19:43
Medlem
Sådana här trådar är ganska intressanta, några jävla pretentiösa jävlar som hade alkoholiserade föräldrar kommer och läxar upp andra.

Ungefär 10 till 15% utav folk som dricker gör det på fel sätt - riskbeteende, beter sig dåligt.

Men den absolut största majoriteten alltså typ 8 utav 10 kan ta 3-4 öl eller glas vin och vara marginellt påverkade, till den låga grad att barnen inte ens märker det.

Varför ska dessa livsnjutare ändra sitt beteende för att TS och andra moralkärringar i tråden hade fyllon till föräldrar som söp och slog dom?

Med detta sagt så bör INGEN som inte kan hantera alkohol dricka framför sina barn - men kan man dricka och göra det ansvarsfullt då ska man givetvis göra det.
Citera
2024-03-12, 19:45
Citat:
Om man känner att man måste få dricka alkohol är det ett tecken på missbruk.

Nej, det är det inte. Du vet ju inte vad du pratar om. lär dig även förstå skillnaden mellan att dricka och supa.
Citera
2024-03-12, 19:47
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Varför måste man dricka under tiden barnen växer upp överhuvudtaget?

Fast det där är väl helt apropå. Finns folk som totalt snedtänder när de dricker och behandlar barn som svin.

Min uppväxt med morsan var väl mest fester, roligt folk. Alla var snälla inget bråk. Man träffade alltid deras barn och vi hade det jävligt kul, men det var väl på 80-talet Alltid massa godis på helgerna och man kände sig riktigt trygg.

Sen finns det en annan variabel där föräldrarna slår barnen , skriker på dem, massa bråk hemma/festerna urartar, så absolut, de bör inte dricka alls.

Så frågan är.. kan du hantera spriten och vara normal eller blir du ett monster.

Kanske låter konstigt men den tiden saknade jag i mina yngre dar.
Senast redigerad av shakta 2024-03-12 kl. 19:50.
Citera
2024-03-12, 19:48
Citat:
Varför är det så svårt för dig att förklara?
Sunimod förklarade ju i just det inlägget. Hur kunde du missa det?

Lustigt att du anklagar andra för att ha svårt att förklara. Du bemöter i stort sett ingenting, och när du väl gör det så är det bara med svävande plattityder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in