2024-03-12, 14:47
Medlem
killdozer666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MY-SOUL-IS-ON-FIRE
Det går väl till socialen?!

Hur menar du? Du kan inte gå till Soc och tro du ska få försörningsstöd bara sådär. Det är också en process på ofta månader. Dessutom räknar de på dina senaste tre månader, so de flesta med normal lön kommer inte vara godkända för försörjninggstöd via Soc ändå.
Citera
2024-03-12, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killdozer666
Hur menar du? Du kan inte gå till Soc och tro du ska få försörningsstöd bara sådär. Det är också en process på ofta månader. Dessutom räknar de på dina senaste tre månader, so de flesta med normal lön kommer inte vara godkända för försörjninggstöd via Soc ändå.
Men om nån är i katastrofläge så lär de väl hjälpa till?!
Citera
2024-03-12, 15:24
Medlem
killdozer666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MY-SOUL-IS-ON-FIRE
Men om nån är i katastrofläge så lär de väl hjälpa till?!

De räknar inkomst från dina tre senaste månader, har du mer pengar än deras "minimum" får du inget försörningsstöd eftersom du ska ha sparat undan så att du klarar dig den tiden. Dessutom som sagt har de också handläggningstid på ett par månader. Så det ska mycket till innan man kan få försörjningsstöd.
Citera
2024-03-12, 15:51
Medlem
Permafloxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Aldrig behövt ha A-kassa innan men jag håller på att kolla upp lite hur det funkar då det är lite skakigt på jobbet (hoppas att det inte händer något, men man ska alltid planera).

Det som förvånade mig var att det ofta var flera veckor väntetid efter det att man stämplat ut för sista gången, ofta över en månad.

Faktum är att hiskeligt många är dåliga på att spara och inte har en buffert, så hur klarar de egentligen dessa 4-10 veckor det tar att få A-kassa? Finns det något bidrag som folk söker vid sidan av, eller hur funkar det?

Själv har jag en buffert så att jag skulle klara det bra, men just att så många är dåliga på att spara får mig att fundera på hur dessa människor går tillväga.

1: Man har buffert
2: Man har förskjuten lån, dvs när man jobbar så får man pengarna först om 2 månader.
3: Lån, förslagvis privat men det går kanske inte alltid..

Aldrig hört talats om något bidrag för att täcka upp hålet. Andra har klarat det, det kommer du också göra. Börja spara!

Och du kan räkna med månader, inte några veckor.. Men när du väll är inne i systemet går allt fort.
Citera
2024-03-12, 16:44
Medlem
Panzerschlaffses avatar
Väntat på a-kassa i 9 veckor nu utan nåt beslut
Citera
2024-03-12, 17:08
Medlem
Är det sant, kan det verkligen ta så lång tid innan man får a-kassa?
Trodde att man fick den så fort sista lönen var utbetald. Tänk om man säger upp sig själv, då är det 45 karensdagar plus den tiden det tar att handlägga ens ärende också.
Citera
2024-03-12, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Jag beklagar din situation. Hade du ingen inkomstförsäkring eller annan försäkring som kunde hjälpa till? A-kassan borde ge dig runt 20.000 i snitt hela det första året, har du varit arbetslös längre än ett år?

A-kassan är bara en försäkring, om man har lite högre lön så kan det verkligen löna sig att utöka med en inkomstförsäkring eller två. Plus att ha en buffert på minst ett kvartals nettolön lätt tillgänglig, så att man klarar tiden det tar för försäkringarna att börja betala ut.

Jag visste inte hur det fungerade och trodde i min enfald att om jag var med i Kommunal och har jobbat på samma ställe i flera år och fick en skada på arbetet, fackets försäkring täcker bara skador på fritiden och arbetsgivarens försäkring har jag överklagat i två år utan at facket ens hjälpt till förens nu och skulle ta en sista runda till men det var 3 månader sen och inte et enda ljud.
Citera
2024-03-12, 17:33
Medlem
Christopher.s avatar
Under covid tog det väl över 6 månader för många att få ut en krona. A-kassa borde vara simpelt att administrera, kolla taxerad inkomst och utgå från att den är korrekt medan övrig information handläggs dvs första utbetalningen bör kunna ske första månaden i normalfallet.

Men som mycket annat i samhället har a-kassorna en eftersläpningseffekt där den som har behovet av hjälpen blir drabbad, jag kan inte se det på annat vis än att det är en medveten gärning från statligt håll för att hålla ner utgifterna.
Citera
2024-03-12, 17:33
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Privatekonomi
/Moderator
Citera
2024-03-12, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Molly Mus
Smart folk som har jobb slösar inte bort hela lönen på skit utan sparar ihop en buffert.

Beror ju på vilken sits man är i.
Om man skall spara pengar så gör man det i kontanter eller dylikt så att det inte förstör ens möjligheter att plocka ut 10 000-15 000 från socialen per månad.

Rätt gött att på ca 30 dagar få 45 000 från socialen medans det blir sjukt att en person som istället sparat pengar måste vänta på att egna besparingarna sinar och förmodligen hinner få utbetalning från a-kassa och eller f-kassa.

Tar det lång tid innan f-kassan/a-kassan fattar beslut, samt betalar ut pengar, så kör man bara vidare på soc, och ev. kreditkort, man får ju ändå retroaktivt allt i en klumpsumma när väl kassan betalar ut.

Hade varit rätt komiskt om man fick vänta ett halvår, gå på soc under tiden, sen får 500 000 från försäkrkingskassan + inkomstförsäkringen.
Citera
2024-03-12, 18:07
Medlem
VespulaGermanicas avatar
Att vissa vuxna människor inte en ekonomisk buffert är för mig en gåta.
Citera
2024-03-12, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VespulaGermanica
Att vissa vuxna människor inte en ekonomisk buffert är för mig en gåta.

Alla får det inte medskickat hemifrån och vissa som fått detta klarar ändå inte att hålla i pengar. Är väl inget märkvärdigt alls egentligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in