2006-08-10, 22:04
  #1
Bannlyst
Polisen visar upp förortsbil
I dag visade Stockholmspolisen upp en mer förortsbetonad polisbil. Länspolismästare Carin Götblad har valt att kalla den för Aina-bil - aina betyder polis på förortsslang.
Aina-bilen kommer stå i Stockholmspolisens monter i Kungsträdgården under Ung08-festivalen nästa vecka, för att locka unga till polisyrket.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33538&a=636738&lid=puff_636738&lpo s=lasMer

Aldrig hört talas om Aina, vilka förorter är det en eftergift till?
Citera
2006-08-10, 22:15
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mats Linström
Polisen visar upp förortsbil
I dag visade Stockholmspolisen upp en mer förortsbetonad polisbil. Länspolismästare Carin Götblad har valt att kalla den för Aina-bil - aina betyder polis på förortsslang.
Aina-bilen kommer stå i Stockholmspolisens monter i Kungsträdgården under Ung08-festivalen nästa vecka, för att locka unga till polisyrket.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33538&a=636738&lid=puff_636738&lpo s=lasMer

Aldrig hört talas om Aina, vilka förorter är det en eftergift till?
Fy fan va vidrigt. Nu har det gått alldeles för långt.

OnT: Aina betyder väl polis på turkiska eller något annat liknande skitspråk.

För att locka unga till polisyrket? Behöver vi verkligen kriminella förortsblattar som poliser??
Citera
2006-08-10, 22:18
  #3
Medlem
Wittgensteins avatar
Stavas det inte Ayna på shobresvenska?
Citera
2006-08-10, 22:18
  #4
Medlem
Aina eller Ainasiz. Det betyder Spegel/utan spegel på turkiska där dem har gjort orden till slangord som kom med turkarna när dem kom till Sverige. Alltså slang i båda länderna. Samma sak med dessa ord:

Guzz = Kiz = tjej (är igentligen bara ett ord som jallah)
len = len = ?

Föresten vet nästan alla vad aina betyder, hörde ett par små barn(vita) säga: "Kolla aina är här."

/Umut
Citera
2006-08-10, 22:26
  #5
Medlem
Men eftersom alla vet vad polis betyder så.....skriver de nåt nytt på bilen?
Citera
2006-08-10, 22:48
  #6
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kretslopp
Men eftersom alla vet vad polis betyder så.....skriver de nåt nytt på bilen?
Ja vilka flörtar dom med?

http://www.flashback.org/showthread.php?t=358423
Citera
2006-08-10, 22:54
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kretslopp
Men eftersom alla vet vad polis betyder så.....skriver de nåt nytt på bilen?
Smälta in i förorten, och få bort FTP(Fuck The Police) ungarna och fördommarna av polisen. Men var glada den ska bara patrullera i förorten.

/Umut
Citera
2006-08-10, 23:03
  #8
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Umut
Smälta in i förorten, och få bort FTP(Fuck The Police) ungarna och fördommarna av polisen. Men var glada den ska bara patrullera i förorten.

/Umut
Så kanske de inte kastar sten på den.
Citera
2006-08-11, 08:46
  #9
Medlem
skitsillens avatar
Jag tycker det var ett ganska smart drag av Polisen.

Det återstår att se om "kidzen" nu måste hitta på ett nytt ord. Kärt barn har många namn: snuten, bengen, farbror blå eller "the Flattie".
Citera
2006-08-11, 12:47
  #10
Medlem
zoddris avatar
Anteckning för intresseklubben:

På finska betyder Aina "alltid", kan säkert bli en del roliga ordvitsar med tiden.
Citera
2006-08-11, 18:30
  #11
Medlem
polyesterpams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aboo_re
För att locka unga till polisyrket? Behöver vi verkligen kriminella förortsblattar som poliser??

skojar du eller ar du sa lagpannad pa riktigt?
Citera
2006-08-11, 18:43
  #12
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Stavas det inte Ayna på shobresvenska?
Citat:
Ursprungligen postat av brtkrbzhnv
Polisen skrive hursomhelst inte turkiska ord efter finska stavningsregler: det är förtroendetärande. Ayna(sız) är inte ett iögonfallande svårstavat ord – tvärtom skrivs det precis som den som har den minsta bekantskap med turkiska skulle förvänta sig. Denna polismaktens inkompetens är något för alla svenskar att känna skam över.
Vad jag sett det skrivas på svenska har det varit efter vanliga försvenskningsregler, det vill säga ayna(siz) (sällan aynasis).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in