Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-11, 15:52
  #1
Medlem
JymdKjams avatar
Tråkigt att en så klassisk kedja lägger ned. De sysslade med ”finburgare” innan begreppet ens var uppfunnet. Men med en månadshyra på över en miljon i Kungsan så måste man flippa väldigt många sådana:

https://www.expressen.se/nyheter/sve...att-i-konkurs/

Citat:
Efter en chockhöjning av hyran var det inte längre möjligt för TGI Friday’s Sverige att bedriva verksamhet i lokalerna i Kungsträdgården. Inte långt senare tvingades man även bomma igen sin andra restaurang i centrala Stockholm, i Gamla stan.

Citat:
TGI har fortfarande tre restauranger i Sverige: i Uppsala, Täby och Malmö. Vad som kommer att hända med dessa och de totalt 72 anställda är oklart, skriver Fastighetsvärlden.

Restaurangkedjan har en omsättning på 100 miljoner kronor, enligt tidningen.

https://www.fastighetsvarlden.se/not...ankte-fridays/

Jag saknar sedan länge deras restaurang på Östermalmstorg. Den var nästan mer amerikansk än originalet.

Var TGIF ett välskött företag? Känns som att 72 anställda på en omsättning på 100 miljoner låter tufft. Över en miljon per anställd och år? Penningtvätt? Modernt slaveri?
Citera
2024-03-11, 15:55
  #2
Medlem
Antalet anställda kan förklaras av att det är många som jobbar deltid och därmed delar på arbetstimmarna. Klokt att gå i konkurs om det inte bär sig ekonomiskt.
Citera
2024-03-11, 16:05
  #3
Avstängd
TreRaggmunkars avatar
Vid hårdare tider så är det inte så sexigt att betala 250kr för skräpmat man kan göra lika gott hemma, vid ett restaurangbesök vill iallafall jag känna wow vad gott, spännande

Dom här kedjorna som bara har burgare kommer få det tufft
Citera
2024-03-11, 16:05
  #4
Moderator
Gromguttens avatar

Namnet korrigerat och precisering om att det är det svenska bolaget som konkat, inte verksamheten i 60 länder, är inlagt i rubriken.

/Mod
Citera
2024-03-11, 16:20
  #5
Medlem
vojnes avatar
Sydsvenskan meddelar att restaurangen i Malmö kommer drivas vidare, med annat namn, men liknande koncept.

Citat:
– TGI Friday’s koncept kommer att avvecklas i Sverige. I Malmö tar vi över enheten under namnet American Bar & Grill, säger Tomas Aydin som är nya ägaren.

https://www.sydsvenskan.se/2024-03-1...-pa-lilla-torg
Citera
2024-03-11, 17:59
  #6
Medlem
Nicholassarkozys avatar
TGI Fridays har inte hängt med på den svenska marknaden, när dom kom så var dom tidigt ute med det som varenda sylta kan skita ur sig idag. Då blir det svårt stt motivera hyreskostnader, franchising-royalties och vara låsta till ett fast koncept.
Citera
2024-03-11, 21:41
  #7
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
TGI Fridays har inte hängt med på den svenska marknaden, när dom kom så var dom tidigt ute med det som varenda sylta kan skita ur sig idag. Då blir det svårt stt motivera hyreskostnader, franchising-royalties och vara låsta till ett fast koncept.

Många levererar dessutom en liknande produkt, men också de har stora problem. Glorifierad pannbiff blir lätt før kunden att välja bort när pengarna måste gå till elräkning och räntebetalning.
Citera
2024-03-12, 04:25
  #8
Medlem
Juholks avatar
They had it coming.
Äcklig PK-vurmande ägare som bedrev fascism mot fritänkare. Portade folk efter eget behag och stoltserade sedan med det i skvallerpressen. Vägrade bla servera SD-politiker.
Skönt att äcklet fick lägga ner. Nu kan han slicka sin egen röv.
Härligt att det finns fastighetsägare som kan säga ifrån.

TGI-konceptet däremot gillar jag däremot skarpt, det finns något för alla från Sveriges bästa vegan-burgare till härliga sallader, stora stekar, sizzling tex-mex och ribs. Kommer fortsatt att besöka dem där de har sundare franchise-tagare.
Citera
2024-03-12, 08:29
  #9
Medlem
Så går det när personalen inte har tillräckligt många märken på uniformen. Femton märken bör vara minimum.
Citera
2024-03-12, 16:17
  #10
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Många levererar dessutom en liknande produkt, men också de har stora problem. Glorifierad pannbiff blir lätt før kunden att välja bort när pengarna måste gå till elräkning och räntebetalning.

Jag var inte direkt stammis på TGI Fridays, men var där ett par gånger och jag minns det som dyrt och rätt medioker mat. Du kan ju knappt vända dig om i svenska städer utan att ha ett hamburgerhak i nyllet, så att konceptet inte håller är inte så märkligt. Då ska man nog antingen ha en riktig åtråvärd image, eller väldigt bra mat. De hade väl inte riktigt något av det...
Citera
2024-03-14, 10:13
  #11
Medlem
Resturanger över lag har tappat mycket mark senaste 12 månaderna.
Folk har inte pengar längre och prioriterar bort allt från lunch ute till middagar.

Har du sedan ett koncept som TGIF där du måste betala %% på omsättningen till ägarna i USA
OCH tredubblad hyra så är det kört.
Citera
2024-03-15, 17:58
  #12
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juholk
They had it coming.
Äcklig PK-vurmande ägare som bedrev fascism mot fritänkare. Portade folk efter eget behag och stoltserade sedan med det i skvallerpressen. Vägrade bla servera SD-politiker.
Skönt att äcklet fick lägga ner. Nu kan han slicka sin egen röv.
Härligt att det finns fastighetsägare som kan säga ifrån.

TGI-konceptet däremot gillar jag däremot skarpt, det finns något för alla från Sveriges bästa vegan-burgare till härliga sallader, stora stekar, sizzling tex-mex och ribs. Kommer fortsatt att besöka dem där de har sundare franchise-tagare.
Jaså, det var på det viset. Aldrig ätit där och det är jag nu glad för när jag läser detta. Jävla korkat av näringsidkare att politisk ställning. Bättre att inte säga något, vill man ha kunder så ska man inte reta upp en signifikant grupp, det kan bli menligt för affärerna.

Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag var inte direkt stammis på TGI Fridays, men var där ett par gånger och jag minns det som dyrt och rätt medioker mat. Du kan ju knappt vända dig om i svenska städer utan att ha ett hamburgerhak i nyllet, så att konceptet inte håller är inte så märkligt. Då ska man nog antingen ha en riktig åtråvärd image, eller väldigt bra mat. De hade väl inte riktigt något av det...
Här har vi också en relevant tanke. Det finns hur många hamburgersyltor som helst och alla vill vara unika på sitt sätt och allt för många ställen tror att folk är beredda att betala extra bara för att just deras hamburgare kommer från den ena eller andra gården. De kör ofta någon form av hipsterstuk och ska låtsas vara ideella och stå för någon form av hållbarhet.

Men att betala +250 kr för en burgare finns nästan inte i min värld. Ska man ta så väl betalt så måste det vara riktigt bra och rikligt tilltaget, och så bra är det inte. Jag kör ibland John Scott Bruger, kostar 99 kr och är helt okej för det priset. Tycker det är allt för många burgerställen som försöker vara pretto och tala om för kunden vad som är rätt och fel.

Det är med burgerställen som med padelhallar, när det finns för många så måste några styrka på foten. Det funkar om man är tidig på pucken, men man måste sälja i tid eller utveckla sitt projekt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback