• 1
  • 2
2024-03-11, 12:55
Medlem
Gjorde ett IQ onle test på kul på IQ-Minute.com. Det skulle kosta 0,5 euro att se resultatet. Inte så mycket så det kan jag betala. Jag trodde att det var det enda jag gick med på att betala.
Efter 48 timmar drogs ytterligare ca 40 euro från mitt kort!

Jag hade så klart inte uppmärksammat nåt så jag gick tillbaka på sidan och kollade. Långt ner på första sidan, på sidan 4-5 efter att ha scrollat ner, står det att: "Förnyas för 39,9€/månad efter 48 timmar"

Dvs det dras 39,9 euro varje månad om tjänsten inte sägs upp inom 48 timmar.

Man scrollar inte så långt ned för att göra Testet. "Gör Testet"-knapp finns redan på sidan 1, 2, 3, så man klickar ju där.

Får de göra på det viset och har de rätt att hävda ångerrätt på endast 48 timmar? Man märker ju inte att de dragit mer pengar igen förrän efter 48 timmar!

De hävdar att de följt reglerna och vägrar betala tillbaka 39,9 euro.

Här är ett svar från dem https://ibb.co/v3ZqyNX

Ja ja, jag är medveten om den stora Ironin i att bli blåst när man gör ett IQ-test!

Kan jag göra eller hävda nåt här?
Citera
2024-03-11, 12:58
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJumbo
Gjorde ett IQ onle test på kul på IQ-Minute.com. Det skulle kosta 0,5 euro att se resultatet. Inte så mycket så det kan jag betala. Jag trodde att det var det enda jag gick med på att betala.

Jag hade så klart inte uppmärksammat nåt så jag gick tillbaka på sidan och kollade. Långt ner på första sidan, på sidan 4-5 efter att ha scrollat ner, står det att: "Förnyas för 39,9€/månad efter 48 timmar"

Man scrollar inte så långt ned för att göra Testet. "Gör Testet"-knapp finns redan på sidan 1, 2, 3, så man klickar ju där.

Får de göra på det viset och har de rätt att hävda ångerrätt på endast 48 timmar? Man märker ju inte att de dragit mer pengar igen förrän efter 48 timmar!

Ja ja, jag är medveten om den stora Ironin i att bli blåst när man gör ett IQ-test!

Du får göra en reklamation hos din kortutfärdande bank.
Citera
2024-03-11, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Du får göra en reklamation hos din kortutfärdande bank.

Vad är det? inte hört talas om. Hur gör man? Hjälper det?
Citera
2024-03-11, 13:09
Medlem
Citat:

Det ingår i IQ-testet…

Tror att du failade.
Citera
2024-03-11, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det ingår i IQ-testet…

Tror att du failade.
Haha, skitkul.
Citat:
Du kontaktar banken som utfärdat kortet du angav när du köpte tjänsten, och ber dem spärra vidare utbetalningar till företaget.
Citera
2024-03-11, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Haha, skitkul.
Du kontaktar banken som utfärdat kortet du angav när du köpte tjänsten, och ber dem spärra vidare utbetalningar till företaget.

Ok, men banken kan inte dra tillbaka pengarna åt mig antar jag? Bara hindra framtida dragningar.

Fan är det så här lätt att scamma folk och komma undan med det!?

Det finns alltså inget sätt att få tillbaka pengarna tror ni? Nåt måste man ju kunna göra?
Citera
2024-03-11, 13:23
Citat:

Kontakta din bank

Du har köpt en tjänst av ett brittiskt företag så det är annars deras konsument- eller distansköpslagstiftning du får söka stöd i. Vilket kan bli tufft, min uppfattning är att deras konsumentskydd inte är lika långtgående och denna typ av företag brukar ha sitt finstilta i någorlunda ordning.

Till nästa gång kan jag tipsa om att Mensa erbjuder gratis provtest på sina hemsidor.
Citera
2024-03-11, 13:25
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Kontakta din bank

Du har köpt en tjänst av ett brittiskt företag så det är annars deras konsument- eller distansköpslagstiftning du får söka stöd i. Vilket kan bli tufft, min uppfattning är att deras konsumentskydd inte är lika långtgående och denna typ av företag brukar ha sitt finstilta i någorlunda ordning.

Till nästa gång kan jag tipsa om att Mensa erbjuder gratis provtest på sina hemsidor.

Det spelar ingen roll för det är svensk lagstiftning som gäller då det är köparens hemlands regler som gäller. Därför gäller distansavtalslagen med ångerrätt och man skall kontakta sin bank för en reklamation eftersom företaget inte följer regelverket. De kommer att också bli spärrade från eurocard om de inte följer reglerna.
Citera
2024-03-11, 13:26
Medlem
Citat:
Ok, men banken kan inte dra tillbaka pengarna åt mig antar jag? Bara hindra framtida dragningar.

Fan är det så här lätt att scamma folk och komma undan med det!?

Det finns alltså inget sätt att få tillbaka pengarna tror ni? Nåt måste man ju kunna göra?
Börja med att se till att det inte dras samma summa även nästa månad.

Därefter kan du fundera vidare.
Citera
2024-03-11, 13:40
Citat:
Det spelar ingen roll för det är svensk lagstiftning som gäller då det är köparens hemlands regler som gäller. Därför gäller distansavtalslagen med ångerrätt och man skall kontakta sin bank för en reklamation eftersom företaget inte följer regelverket. De kommer att också bli spärrade från eurocard om de inte följer reglerna.

Ah, ber om ursäkt. Jag har fått för mig att det hängde med EU-medlemskapet (+ Norge och Island).
Citera
2024-03-11, 13:45
Medlem
Citat:

Tack! Jag har skickat meddelande till min bank. Hoppas de kan agera.

Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Börja med att se till att det inte dras samma summa även nästa månad.

Därefter kan du fundera vidare.

Tack! Jag har sagt till banken om detta.
Citera
2024-03-11, 13:47
Medlem
Citat:
Tack! Jag har sagt till banken om detta.
Hoppas du inte tog illa upp för att jag skrattade åt att det just var ett iq-test.

Det är skitlätt att bli lurad, och kan hända precis alla.

Hoppas du får tillbaka dina pengar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in