Citat:
Ursprungligen postat av
Nyfikenpaallt
Tycker det är väldigt ofta dom senaste åren elittränare gör dessa mot sina djur. Jag är inte alls insatt men jag har fått det intrycket att det är förlegad syn inom hästsporten att man ska behandla sina djur så för att få bättre resultat pressa hästen till den yttersta.
Ni som är insatta, hur vanligt är detta bland hästägare? Är det en viss typ att det har med åldern att göra, eller är det en kön fråga, att männen inom ridsporten gör det? Eller är det blandat helt enkelt?
Det är vanligt och så normaliserat att säkert flera som skriver i tråden använder våld mot hästar och inte anser att just deras våld är våld. Egentligen är det inte etiskt försvarbart med ridning öht om man inte låter hästen bestämma själv om den ens vill bli riden eller bestämma vad den vill göra, vart den vill gå, i vilken takt osv.
Bara att tycka att man har rätten att sätta sig på en levande varelse med träns, bett i munnen, piska, sporrar osv och att man har rätt att få den gå som man vill osv är faktiskt våld.
Hur många som rider har aldrig använt sitt ridspö? ”Det är bara en förlängd arm” säger dem då. Jaså, så ni har aldrig ”daskat till” hästen med det som bestraffning? Tror jag inte på då det är SÅ otroligt vanligt, ja du ser det överallt.
Sedan den här mer extrema misshandeln som står i Aftonbladet, nej det gör inte precis alla som rider men ja det är mycket vanligt på elitnivå tvärtom vad de säger utåt.