Flashback bygger pepparkakshus!
2024-03-12, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Hahaha, är du medveten om att detta inlägg bara osar tystnadskultur? Varför glorifierar du just honom?

Vem glorifierar jag? PF är en pionjär inom ridsporten som utvecklar utrustning med hästarnas välmående i fokus bl.a. Hans hästar får gå ute i stora hagar och hans pappa är veterinär. Det är klart att det hade varit riktigt trist om det hade handlat om honom, om det kommit fram att allt bara är ett spel för gallerierna? Att det nu verkar handla om DL som tidigare varit avstängd från tävling för att ha betett sig illa känns som ett "jaha, ränderna går aldrig ur". Trist för ridsporten ändå så klart och jag är fullt medveten om den tystnadskultur som finns (har skrivit om det tidigare). Tjejerna som jobbar i stallen törs inte anmäla, för då vet de inte om de kan få några jobb igen. Sponsorer och investerare törs inte anmäla, för då hamnar de i dålig dager om det kommer fram till allmänheten vad som sker på hästgårdarna de finansierar.
Citera
2024-03-12, 08:16
Citat:
Ursprungligen postat av pinneibrasan
Vem glorifierar jag? PF är en pionjär inom ridsporten som utvecklar utrustning med hästarnas välmående i fokus bl.a. Hans hästar får gå ute i stora hagar och hans pappa är veterinär. Det är klart att det hade varit riktigt trist om det hade handlat om honom, om det kommit fram att allt bara är ett spel för gallerierna? Att det nu verkar handla om DL som tidigare varit avstängd från tävling för att ha betett sig illa känns som ett "jaha, ränderna går aldrig ur". Trist för ridsporten ändå så klart och jag är fullt medveten om den tystnadskultur som finns (har skrivit om det tidigare). Tjejerna som jobbar i stallen törs inte anmäla, för då vet de inte om de kan få några jobb igen. Sponsorer och investerare törs inte anmäla, för då hamnar de i dålig dager om det kommer fram till allmänheten vad som sker på hästgårdarna de finansierar.

Douglas har fiender högt upp. Det har varit tvister om hästarna som handlat om att ägarna vill ha mer pengar för dom, han blev först avstängd och sen friad från att tävla men grejen var ju att det var anonyma vittnen i publiken som sa att dom tagit illa vid sig, inte att domarna sett något.

Sponsorer och investerare tillåter alltså grov djurmisshandel för att dom är rädda om sina pengar. Att du skriver detta men påstår att du först slutat med sporten om just PF hade varit skyldig till något visar att du själv är en del av tystnadskulturen. Att det inte räcker för dig att sluta med allt du radar upp att du vet här.

Jag tycker bara att den utpekade i tråden ser ut som ett lätt offer att offra för att skydda andra med mer makt och pengar. Så tills det finns bevis tycker jag alla ska chilla lite och tänka sig för så att man inte beter sig som på 1600-talet när byborna högg direkt på att någon kom springande och skrek ”Maja-Stina är en häxa, bränn henne fort”…
Citera
2024-03-12, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LifeBuddy
Det låter faktiskt osannolikt enligt mig. Hört eller sett filmerna? Följer C H på en social medie o han är tillsynes väldigt sund i sin hästhantering där iaf. Rider bettlöst, hästarna får ha kul med galopp vid havet osv.

Om du har rätt så kommer jag be om ursäkt. Och sluta kolla på ALL ridsport.

Jag kan med säkerhet säga att det stämmer. Har du sett Douglas lägga ut något på sociala medier som du inte gillar?
Citera
2024-03-12, 08:34
Medlem
Om man går in på DLs insta och tittar på vilka som likar senaste inlägget som las upp alldeles nyss blir mann mörkrädd. Profs som stöttar en hästmisshandlare. Stäng av de alla
Citera
2024-03-12, 08:43
Medlem
Citat:
Jag har väldigt svårt att tro detta om den utpekade personen också. Han utstrålar ingen falsk vänlighet med aggressivitet under ytan utan verkar genomsnäll och lite försiktig. Ibland blir faktiskt just snälla människor offer för elaka ryktesspridare. Tex brukar jag tro på kvinnor som anklagar män för våldtäkt men inte på Cissi Wallin som bedrivit hetsjakt på Virtanen. Amber Heard däremot tror jag på (både eftersom det finns bevis i form av ljudinspelningar och erkännanden i sms och för att Johnny Depp osar narcissist). Tycker alla ska lugna ner sig några hekton i denna häxjakt och inte hugga direkt på namndroppande i ryktesspridning.

Det finns en annan mycket känd (mer känd) topp-hoppryttare jag alltid tror att det gäller när det står i Aftonbladet om en ny hästmisshandlare. En man som bara osar narcissism och ger obehagliga vibbar, det ser ut lite som att alla i ”hästvärlden” är snabba med att bespotta dom som outas för att dom själva är skyldiga. Väldigt få misshandlar INTE sina hästar.

Fast där har du fel. Har du någonsin träffat DLs mamma vet du att hon inte ät en bra person. DL kan väl framstå som ödmjuk med sitt lite töntiga sätt men han har aggressionsproblematik. Fruktansvärt bortskämd av mamman sedan unga år och får han inte som han vill blir han grinig. Jag säger inte att han är en genomgång psykopat, jag säger bara att jag vet av egen erfarenhet att jag inte är något förvånad att det här kommer ut om DL.

Vem åsyftas i ditt andra stycke? För jag kan genuint säga att jag inte vet någon annan svensk hoppryttare som har det här ryktet kring sig.
Citera
2024-03-12, 08:47
Medlem
Citat:
Därför att jag vet att det finns något som kallas mobbning, häxjakt och osund tystnadskultur. Han du pratar om är för snäll för att vara en typisk förövare alla skyddar. Jag vet inte vem det är men jag har alltid misstänkt en annan person som definitivt har resurser och folk som skyddar hen.

Du fattar att det finns två sidor av varje person, va? Jag vet mer än en tjej som gängat med DL och som vittnat om att han gillar BDSM. Trodde inte mina öron först eftersom han ju verkligen inte känns som typen för det, men i de lugnaste vatten...
Citera
2024-03-12, 08:52
Medlem
Tycker det är väldigt ofta dom senaste åren elittränare gör dessa mot sina djur. Jag är inte alls insatt men jag har fått det intrycket att det är förlegad syn inom hästsporten att man ska behandla sina djur så för att få bättre resultat pressa hästen till den yttersta.

Ni som är insatta, hur vanligt är detta bland hästägare? Är det en viss typ att det har med åldern att göra, eller är det en kön fråga, att männen inom ridsporten gör det? Eller är det blandat helt enkelt?
Citera
2024-03-12, 09:08
Medlem
Citat:
Douglas har fiender högt upp. Det har varit tvister om hästarna som handlat om att ägarna vill ha mer pengar för dom, han blev först avstängd och sen friad från att tävla men grejen var ju att det var anonyma vittnen i publiken som sa att dom tagit illa vid sig, inte att domarna sett något.

Sponsorer och investerare tillåter alltså grov djurmisshandel för att dom är rädda om sina pengar. Att du skriver detta men påstår att du först slutat med sporten om just PF hade varit skyldig till något visar att du själv är en del av tystnadskulturen. Att det inte räcker för dig att sluta med allt du radar upp att du vet här.

Jag tycker bara att den utpekade i tråden ser ut som ett lätt offer att offra för att skydda andra med mer makt och pengar. Så tills det finns bevis tycker jag alla ska chilla lite och tänka sig för så att man inte beter sig som på 1600-talet när byborna högg direkt på att någon kom springande och skrek ”Maja-Stina är en häxa, bränn henne fort”…

Jag har väl inte skrivit någonstans att jag hade tänkt sluta med sporten om det visar sig vara PF? Jag skrev att jag hade tappat tron på mänskligheten om det visar sig vara han.

Du verkar väldigt upprörd eftersom du inte läser ordentligt vad man skriver. Ta ett djupt andetag eller stäng ned sidan. Tänk på hjärtat! Ring DL och visa ditt stöd istället, han kan behöva det just nu.
Citera
2024-03-12, 09:10
Medlem
leeloufiives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astrido
Hörde att nästa man till rakning är c@rl h3din. Ska finnas jävliga filmer på honom

Det där är ju rent hittepå, som vanligt skjuter du vilt omkring dig. Så tröttsamt.
Citera
2024-03-12, 09:19
Citat:
Ursprungligen postat av Minethatbird
Fast där har du fel. Har du någonsin träffat DLs mamma vet du att hon inte ät en bra person. DL kan väl framstå som ödmjuk med sitt lite töntiga sätt men han har aggressionsproblematik. Fruktansvärt bortskämd av mamman sedan unga år och får han inte som han vill blir han grinig. Jag säger inte att han är en genomgång psykopat, jag säger bara att jag vet av egen erfarenhet att jag inte är något förvånad att det här kommer ut om DL.

Vem åsyftas i ditt andra stycke? För jag kan genuint säga att jag inte vet någon annan svensk hoppryttare som har det här ryktet kring sig.

Nej jag tänker inte förtala någon, jag baserar det på min arbetserfarenhet som inte är inom hästsport utan ett helt annat område. Och det handlar inte om rykten utan mitt eget intryck av personen samt personens hela profil. Det är inte ovanligt att riktiga stjärnor som är älskade visar sig vara monster bakom masken. Tex Englands värsta sexualförbrytare visade sig vara deras folkkäre barnprogramledare Jimmy Savile; bästis med prinsessan Diana och mycket känd för att ha samlat in en förmögenhet till välgörenhet för barn och sjuka/svårt skadade.
Jag tänker att en viss person kanske inte är så populär, folk stör sig lätt på honom och han har blivit osams med folk som sitter på de stora pengarna (äger hästar). Jag vet inte om han gjort det som påstås i Aftonbladet men tycker det är lite skumt att folk är så snabba på bollen och samtidigt skyddar andra som ”helgonförklarats”…
Citera
2024-03-12, 09:24
Citat:
Ursprungligen postat av Minethatbird
Du fattar att det finns två sidor av varje person, va? Jag vet mer än en tjej som gängat med DL och som vittnat om att han gillar BDSM. Trodde inte mina öron först eftersom han ju verkligen inte känns som typen för det, men i de lugnaste vatten...

Men vad fan är detta? Det finns det väl många som gör. BDSM är ju något folk sysslar med med samtycke. Jag känner en kvinna som sysslar med bdsm som har ett prestigefullt arbete och är en mycket bra mamma mm, jättebra person, vi är nära vänner sen länge så jag vet att hon gått på såna klubbar innan dom fick barn, dock inte så mycket nu längre. Det känns mer som att ni stör er på honom och letar fel, men återstår att se vem den skyldiga är i det här fallet. Hästskötare får dock sluta prioritera sin karriär framför hästarnas välmående, tänk om förskollärare höll tyst om pedofili på sina arbetsplatser. ”Om jag sätter stopp för den här pedofilen får jag aldrig arbeta med barn igen”. Du hör ju hur det låter! ”Jag älskar barn, barn är mitt liv!”. Ja men skydda barnen då och polisanmäl, prata ur skägget vilka det handlar om.
Alla som arbetar nära såna här djurmisshandlare och låter bli att gå ut med vad dom vet för att kunna stoppa dem är medskyldiga.
Citera
2024-03-12, 09:29
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Tycker det är väldigt ofta dom senaste åren elittränare gör dessa mot sina djur. Jag är inte alls insatt men jag har fått det intrycket att det är förlegad syn inom hästsporten att man ska behandla sina djur så för att få bättre resultat pressa hästen till den yttersta.

Ni som är insatta, hur vanligt är detta bland hästägare? Är det en viss typ att det har med åldern att göra, eller är det en kön fråga, att männen inom ridsporten gör det? Eller är det blandat helt enkelt?

Det är vanligt och så normaliserat att säkert flera som skriver i tråden använder våld mot hästar och inte anser att just deras våld är våld. Egentligen är det inte etiskt försvarbart med ridning öht om man inte låter hästen bestämma själv om den ens vill bli riden eller bestämma vad den vill göra, vart den vill gå, i vilken takt osv.
Bara att tycka att man har rätten att sätta sig på en levande varelse med träns, bett i munnen, piska, sporrar osv och att man har rätt att få den gå som man vill osv är faktiskt våld.
Hur många som rider har aldrig använt sitt ridspö? ”Det är bara en förlängd arm” säger dem då. Jaså, så ni har aldrig ”daskat till” hästen med det som bestraffning? Tror jag inte på då det är SÅ otroligt vanligt, ja du ser det överallt.
Sedan den här mer extrema misshandeln som står i Aftonbladet, nej det gör inte precis alla som rider men ja det är mycket vanligt på elitnivå tvärtom vad de säger utåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in