2024-03-10, 23:43
Medlem
Oerhört irriterande.
Jag lyckades flytta ifrån en lägenhet med detta ljud - men nu två år senare i en ny lägenhet har det kommit tillbaka.

Lyssna här: https://files.fm/u/xt26zy2784

Vad är det? Har kollat runt lite på nätet, och det verkar kunna vara ventilationen. Något elektriskt är det inte. Har redan slagit av huvudströmbrytaren. Blir fan tokig!!
Citera
2024-03-10, 23:46
Medlem
sommarlovs avatar
Jag hörde ingenting!
Vad ska jag lyssna efter?
Citera
2024-03-11, 00:05
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arlaharen666
Oerhört irriterande.
Jag lyckades flytta ifrån en lägenhet med detta ljud - men nu två år senare i en ny lägenhet har det kommit tillbaka.

Lyssna här: https://files.fm/u/xt26zy2784

Vad är det? Har kollat runt lite på nätet, och det verkar kunna vara ventilationen. Något elektriskt är det inte. Har redan slagit av huvudströmbrytaren. Blir fan tokig!!

Jag förstår dig! Troligen är det ventilationen. Tala med hyresvärden och kräv en bullermätning.
Citera
2024-03-11, 00:13
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Något elektriskt är det inte. Har redan slagit av huvudströmbrytaren.
Du menar din, den går väl inte på ventilationen? Hitta ett boende med självdrag.
Citera
2024-03-11, 00:22
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Högfrekvent pipande ljud i lägenhet

Jag skulle inte kalla det högfrekvent. 500 Hz. Det är precis så låg frekvens som jag kan vissla, med svår ansträngning.
Citera
2024-03-11, 00:25
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag hörde ingenting!
Vad ska jag lyssna efter?

En ton. Du får dra på volymen rätt bra. Dessutom tar det ett par sekunder innan ljudet kommer igång ordentligt.
Citera
2024-03-11, 00:39
Medlem
oiiihs avatar
har ett kylskåp som går igång ibland med ett högfrekvent pipande..,fläktar kan kollidera ex datorfläkt med golvfläkt om dom är igång samtidigt.då kan det uppstå vibrations??? frekvens-- gugningar--hörbara i en viss position..eller om det kanske är ett sätt att bränna hjärnan fär någon teknisk intresserad makt.när möjlighet ges..vem skulle lägga energi på att lösa ett --?? normalproblem??--
Citera
2024-03-11, 00:52
Medlem
oiiihs avatar
pröva o sätt inspelningsmodulen vid element eller vid ventilationen,eller vid avlopp i kök eller badrum--någonstans borde du få en peak.
Citera
2024-03-11, 02:17
Medlem
Permafloxs avatar
Du borde väll kunna lokalisera vart det kommer ifrån?
Citera
2024-03-11, 07:35
Medlem
Tee1s avatar
Jag var med om att en tv gav ifrån sig ett intermittent ljust pip. Det var nog främst när tvn var avstängd som jag reagerade på det.
Även laddaren/transformatorn till damsugaren ger ifrån sig ett ljust pip.
Citera
2024-03-11, 08:55
Medlem
Ljudet går endast att höra i sovrummet.
Nu med en adderad bonus att det aldrig upphör. Förut kunde det lägga av helt i ett antal dagar.
Det är en bostadsrätt, så får väl kontakta styrelsen. Men det är alltså ingen där ute som hört något liknande?
Citera
2024-03-11, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oiiih
pröva o sätt inspelningsmodulen vid element eller vid ventilationen,eller vid avlopp i kök eller badrum--någonstans borde du få en peak.

Ljudet kommer från sovrummet, finns inget element i närheten. Det är lite diffust, som om det kommer från väggen mot grannen, eller taket. Men det är ingen brandvarnare eller något sånt. Man kan bli sinnessjuk för
mindre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in