2024-03-11, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arlaharen666
Ljudet går endast att höra i sovrummet.
Nu med en adderad bonus att det aldrig upphör. Förut kunde det lägga av helt i ett antal dagar.
Det är en bostadsrätt, så får väl kontakta styrelsen. Men det är alltså ingen där ute som hört något liknande?

Hade en gång ett föremål som stod i en bokhylla i sovrummet. Föremålet innehöll lite elektronik och ett batteri. Gick bara att höra ljudet när det var helt knäpptyst, när jag låg ner. Tog flera månader innan jag lyckades luska ut vad det var som lät.
Citera
2024-03-11, 09:05
Medlem
tinitus ?
Citera
2024-03-11, 09:52
Medlem
Pinoputchins avatar
Irriterande ljud. I moderna hus finns ju fläktar etc som gör att det aldrig blir tyst, kan vara nåt sånt? Hos mig susar elementen högt, men det är inte högfrekvent så det stör inte på samma vis.
Citera
2024-03-11, 10:39
Medlem
_killahs avatar
Butik i huset?

Jag var med om ett vibrerande för många år sen när jag bodde högst upp i nybyggt hus

Visade sig vara fläktar åt butiken på taket som inte var korrekta.
Vadderade benen på dom och sen upphörde det.
Citera
2024-03-11, 10:45
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
tinitus ?

jag hör också ljudet i inspelningen
Citera
2024-03-11, 10:52
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ljudet kommer från sovrummet, finns inget element i närheten. Det är lite diffust, som om det kommer från väggen mot grannen, eller taket. Men det är ingen brandvarnare eller något sånt. Man kan bli sinnessjuk för
mindre.

Då är det antagligen inget luftburet ljud, men kommer stommar/ventilations i väggarna. Något vibrerar. Vibrationerna kan fortplanta sig till dina möbler som eventuellt förstärker ljudet. Prova att flytta alla möbler par centimeter ut från väggarna.

Gå runt i huset, källare, tvättstuga, vind osv och lyssna efter ljudet.

Prata med grannarna och se om de har samma problem, speciellt de som har väggar mot ditt sovrum. Sedan vicevärden, vaktmästaren eller vad ni nu har.

Är det verkligen 24h, även helger och kvällar?

Sådana missljud kan leda till galenskap..
Citera
2024-03-11, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
tinitus ?

Märkligt att det går att spela in min tinnitus i så fall….
Citera
2024-03-11, 11:00
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Oerhört irriterande.
Jag lyckades flytta ifrån en lägenhet med detta ljud - men nu två år senare i en ny lägenhet har det kommit tillbaka.

Lyssna här: https://files.fm/u/xt26zy2784

Vad är det? Har kollat runt lite på nätet, och det verkar kunna vara ventilationen. Något elektriskt är det inte. Har redan slagit av huvudströmbrytaren. Blir fan tokig!!
Kolla med styrelsen. Det där lät lite som obalans i ett ventilationsaggregat.
Om det är ett lager som är på väg att gå sönder i ventilationsaggregatet så bör de bli oerhört glada för att du noterat det i tid.
Citera
2024-03-11, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Då är det antagligen inget luftburet ljud, men kommer stommar/ventilations i väggarna. Något vibrerar. Vibrationerna kan fortplanta sig till dina möbler som eventuellt förstärker ljudet. Prova att flytta alla möbler par centimeter ut från väggarna.

Gå runt i huset, källare, tvättstuga, vind osv och lyssna efter ljudet.

Prata med grannarna och se om de har samma problem, speciellt de som har väggar mot ditt sovrum. Sedan vicevärden, vaktmästaren eller vad ni nu har.

Är det verkligen 24h, även helger och kvällar?

Sådana missljud kan leda till galenskap..

Ska prova med möblerna och se. Men det sjuka är ju att jag upplevde samma i min förra lägenhet. Men bara sista halvåret jag bodde där. Så jävla konstigt. Trodde först att det var mina Philips hue-lampor som jag ju tagit med mig från förra boendet - men drar jag strömmen till allt låter det ju fortfarande.
Ska kika med grannarna… de lär väl tycka att jag är galen.
Citera
2024-03-11, 11:04
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ska prova med möblerna och se. Men det sjuka är ju att jag upplevde samma i min förra lägenhet. Men bara sista halvåret jag bodde där. Så jävla konstigt. Trodde först att det var mina Philips hue-lampor som jag ju tagit med mig från förra boendet - men drar jag strömmen till allt låter det ju fortfarande.
Ska kika med grannarna… de lär väl tycka att jag är galen.

Det verkar vara rätt många med ljudproblem, så du behöver nog inte oroa dig att det tycker du är galen,.
Citera
2024-03-11, 13:26
Medlem
Tydligen ska man vara försiktig med (eventuella) spekulationer istället för att lösa problemet/n.
Citera
2024-03-11, 14:23
Medlem
Tydligen hade grannen hört samma djävulska pipanden. En liten framgång iaf, hon hade testat att stänga av de vattenburna elementen, och då försvann ljudet upplevde hon. Lägenheten är dock ett nybygge (5-6 år gammalt) så känns ändå konstigt att det skulle vara elementen det är fel på. Ljuden kommer också från andra änden av sovrummet, 6-7 meter från närmaste element…. Men ska testa och se vad som händer om jag drar ner värmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in