2025-01-27, 05:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madonnita
Så.. du vet inte att man INTE får medborgarskap ENBART för att man är gift m en svenska???????? !!!!!!!!
Men herregud. LÄS förundersökningen istället för att spy galla. Han bodde i sverige och träffade en svensk kvinna. Dom gifte sig. Han fick utvisning. Flyttade till turkiet TILLS PAPPERSARBETET VAR KLAR. DVS HAN FICK SVENSK MEDBORGARSKAP PGA ANKNYTNING TILL SIN SVENSKA FRU.
Citera
2025-01-27, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minay
Men herregud. LÄS förundersökningen istället för att spy galla. Han bodde i sverige och träffade en svensk kvinna. Dom gifte sig. Han fick utvisning. Flyttade till turkiet TILLS PAPPERSARBETET VAR KLAR. DVS HAN FICK SVENSK MEDBORGARSKAP PGA ANKNYTNING TILL SIN SVENSKA FRU.

Delvis fel! De träffades 2011, levde tillsammans i Istanbul 2012-2017, gifte sig 2015 i Kurdistan. A kom till Sverige 2017, skilde sig 2021 och blev svensk medborgare först 2022.
Citera
2025-01-27, 10:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norea
Huvudförhandlingen kommer att hållas i Nacka tingsrätt den 15, 16, 17, 21, 24, 28 och 29 januari 2025.

Källa: https://www.domstol.se/nyheter/2025/01/huvudforhandling-i-mal-om-mord/

Citerar dig på nytt; det är rättegångsdatumen jag är ute efter.

På tisdag 28/1 och onsdag 29/1 är det två sista dagarna, och vi kan bara hoppas på att få lite citat från åklagarens och försvarets slutpläderingar.

Därefter följer det spännande att se om någon släpps direkt efter eller förblir kvar i häktet. Detta är en indikator på vad domarna kommer att bli.
Citera
2025-01-27, 11:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickan101
Delvis fel! De träffades 2011, levde tillsammans i Istanbul 2012-2017, gifte sig 2015 i Kurdistan. A kom till Sverige 2017, skilde sig 2021 och blev svensk medborgare först 2022.

Bra att du reder ut detta, så tråden kan släppa det (villo) spåret.

I varje tråd hoppar skribenter in, med en helt egen agenda, utan att vara det minsta insatta i det enskilda fallet.

Det sker av olika skäl, men typiska inlägg från sådana oinsatta skribenter, har en botten av rasism, invandrarfientlighet, hat till det ena eller det andra. Fientlighet i allra största allmänhet, eller behov av att hävda sig.

Det leder till att diskussionen vanligen hamnar helt snett, off topic.

Diskussionen hamnar i det här fallet snett, dvs om offrets skuld, dvs hade han ens rätt att bli mördad här. Det kan räknas som victimblaming genom förminskning, nedvärdering och ifrågasättande av offret.

I andra trådar kan det likna detta sätt att föra sin egen agenda. Det handlar (oftast) noll om intresse för trådens ämne, dvs mordet i det här fallet.

Frågan om Akos rättighet att vara i Sverige eller inte är inte topic, och den frågan har alltså ställts av skäl som inte har med mordet att göra. Agendan kan man läsa mellan raderna.

Ako blev inte mördad för att han eventuellt inte hade rätt att vara här, eller inte. Och oavsett, är mord alltid fel, och skulden mördarnas.
Citera
2025-01-27, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Citerar dig på nytt; det är rättegångsdatumen jag är ute efter.

På tisdag 28/1 och onsdag 29/1 är det två sista dagarna, och vi kan bara hoppas på att få lite citat från åklagarens och försvarets slutpläderingar.

Därefter följer det spännande att se om någon släpps direkt efter eller förblir kvar i häktet. Detta är en indikator på vad domarna kommer att bli.

Bara någon dag kvar av TR förhandlingarna och som du säger är det intressant om någon blir släppt i inväntar på dom som beräknas ca 2 v efter sista förhandlingsdagen.

Mitten av februari borde alltså domen falla.

Sen därefter får vi se hur en ev överklagan kan se ut och från vem den isf kommer från. Kanske mer hinner komma fram tills dess.
Citera
2025-01-27, 19:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja bilden av den snabba initiala insatsen klarnade betydligt. Likaså tycker jag bilden av Ako kommer väl fram i det Anki är så öppen med och berättar om. Det är en fruktansvärd livstragedi för alla de efterlevande.

Har tittat 2 gånger och uppenbart finns det intressanta förhör och uppgifter som kommit fram ur TR förhandlingen.

Det som jag tidigare missat var bla att även Saeeds fingeravtryck finns på sopsäckarna. Det motsäger helt hans uttalande att han endast var med och bar själva väskan från bilen till fyndplatsen.

En annan sak är att WK faktiskt skickar 2 sms till Ako den 29 januari vid 02.00 på natten där hon skriver att Farid vet om affären och att det inte är något skämt. Detta leta jag bevis efter i FUP. Måste missat.

WK säger i förhör att hon gör av med alla deras pass i Mexico, tar alla pengarna och Farids mobil när hon lämnar honom sovandes.

Det är nog stor chans att det är WK som använder Farids mobil i Kalifornien och spåras. På något sätt lyckades polisen (?) lokalisera och håva in henne.

Sen har WK mycket vaga minnen om att hon var med trots hon far runt med barnet och klorinflaskan i lägenheten och tvättar bort en massa blod.

Det framgår att barnen varit mitt i scenariot under stora delar av hela händelseförloppet.

Helgalet alltihop.

Ja, även jag missat att Saeeds figeravtryck fanns på plastpåsarna. Får kolla närmare sedan.

Och detta med 29/1, hittar jag bara det här:

A 254/498:

"Wajiha skriver till Ako att han sett och tagit bort appen.
Många (6+19?) samtalsförsök från Ako till Wajiha mellan kl. 01-02:30.
"

Detta är ju i anslutning till faderskapstestet.

I A 254/484 finns Wajihas denna konversation nedan med Ako dagen innan mordet. Lite läskigt är hur hon verkar (?) skicka screenshot till Saeed på konversationen mellan sig själv och Ako tidigare under dagen.

Detta är förstås ett starkt indicium på att hon delger detta för att de snart ska ses för något i lgh. S 482 har hon deletat en chatt mellan sig och Saeed, och fixat biljetten till honom från Alvesta till Sthlm 6/3.

Hon skriver 6/3 kl 23:42

"14 march"
"Är sista dan för oss"

Den 6:e under sena kvällen/natten chattar Wajiha och Ako på WhatsApp (från Akos mobil):

2024-03-06 21:29:20(UTC+1)= favoriten= "Jag ska göra så att Farid åka till sin mama för några dagar"

2024-03-06 23:05:24(UTC+1)=favoriten= "Jag lovar inte"

2024-03-06 23:05:37(UTC+1)= favoriten= "Men jag ska försöka skicka honom"

2024-03-06 23:07:16(UTC+1)= favoriten="Lördag"

2024-03-06 23:07:17(UTC+1)="Kanske"

2024-03-06 23:07:26(UTC+1)=favoriten="Vet inte han har inte bestämt sig än"

2024-03-06 23:08:31(UTC+1)=favoritend="Jag gör men du ska oxå lyssna på mig imorgon
du tar ny mobil med dig
"

2024-03-06 23:09: 11(UTC+1)=favoriten="0 sen kasta tillbaka till henne „ hennes mobil"

2024-03-06 23:10:14(UTC+1)=favoriten= "Du berättar när vi pratar rakt öga mot öga"

2024-03-06 23: 10:23(UTC+ 1)=favoriten="För att det räcker"

2024-03-06 23:11:36(UTC+1)=favoritentg2="Jag är inte hård jag säger bara saker som har
påverkat min hjärna dåligt
"

Lördag är 9/3, och Ako mördades torsdag 7/3, så vet inte vad hon svarar lördag på för kommentar/fråga, men det kan uppfattas av konversationen att planen är att åka 14 mars.

Wajiha skriver också: "Jag gör men du ska oxå lyssna på mig imorgon
du tar ny mobil med dig
"

Riktigt konstigt det där med att han ska ta ny mobil med sig. Vad menar hon? Vi vet ju att hon (måste det väl vara) sedan trixar med hans bank- id.

Hon skriver också: "Du berättar när vi pratar rakt öga mot öga" Vad är det han ska berätta öga mot öga?

Å ena sidan säger hon att hon ska försöka få iväg Farid över helgen, men kan detta vara en uppmaning att berätta sanningen till Farid, dvs att hon vill att Ako ska provocera Farid?

Svårt att hänga med när man inte vet vad de pratar om.

Den 5:e mars skriver hon (A 254/483):

"2024-03-05 21:53:46(UTC+1)=favoriten="Jag vill bara att du ska acceptera o säga det att du
inte litar på mig khalas
"

Samtidigt ser man i konversationen att W pratar om en soffa som han ska ge henne? Hon skriver även:"Sen mattan jag vill ha en ny matta som täcker allt kayhan arman gör "

Blir inte klok på detta, men menar hon inför en visning av lgh? Eller ger hon honom intryck av att de kommer tillbaka?

Så mycket jag undrar och hinner inte ikapp.

Var tog Akos skor och jacka vägen?

I A 254 s 137, 308, 309 ser man honom i en grå jacka och svarta skor.

I A 255/31

"I väskan (BG29451-1) låg en avliden person
Kroppen låg i en sittande hoptryckt position med armarna
korsade mot varandra framför magen. Den avlidne var klädd i en -shirt, byxor,
kalsonger och strumpor.
"

Till dom som ännu tror att kroppen var styckad:

s 19

"Kroppen var hel och inga kroppsdelar saknades. I väskan var det blött/fuktigt. "
Citera
2025-01-27, 19:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Bara någon dag kvar av TR förhandlingarna och som du säger är det intressant om någon blir släppt i inväntar på dom som beräknas ca 2 v efter sista förhandlingsdagen.

Sen därefter får vi se hur en ev överklagan kan se ut och från vem den isf kommer från. Kanske mer hinner komma fram tills dess.

Jag tror nog att det blir överklagan nänstan hur de än går.

Åklagaren har som andrahands yrkande till mord; medhjälp till mord, alternativt medhjälp till grov misshandel.

Från stämningsansökan:

"Ansvarsyrkande i andra hand
Medhjälp till mord alternativt medhjälp till grov misshandel
Saeed Waziri och Wajiha Korashi har var och en för sig eller tillsammans
och i samförstånd med varandra eller annan främjat gärningen i åtalpunkten
1.1. Främjandet har bestått i att Wajiha Korashi förmått målsäganden att bege
sig till brottsplatsen, att Saeed Waziri och Wajiha Korashi befunnit sig på
brottsplatsen och där psykiskt uppmuntrat och solidariserat sig med annans
våldsutövande och att de tagit hand om barnen under del av
händelseförloppet och på så sätt möjliggjort för annans våldsutövande.
Misshandeln är att bedöma som grov med anledning av att att fler än en har
deltagit i misshandeln och med hänsyn till de allvarliga skador som
målsägande orsakats i form av blånader, blödningar/blåmärken, skärskada
huvud, sårskador och hudavskrapningar.
Som försvårande omständighet ska det särskilt beaktas att motivet för brottet
helt, eller delvis, har varit att bevara eller återupprätta en person eller familjs,
släkts eller annan liknande grupps heder.
Lagrum: 3 kap 1 § och 5 § samt 23 kap 4 § Brottsbalken
"

Då jag inte är juridiskt insatt, funderar jag över vad det innebär i praktiken.

Jag förstår att bevisningen inte är tung, utan det är en mängd (större mängd) små indicier, som tillsammans pekar åt ett håll.

Det kan bli svårt att bevisa att det är mord som har planerats, vem som gjort vad i lgh.

Jag kan mycket väl tänka mig att de kan gå fria, alternativt blir fälld för andrahands yrkandet.

Om åklagaren nu har valt ett andrahandsyrkande, och det blir där det hamnar... då kan hon väl inte överklaga?

Alternativet att inte ha ett andrahandsyrkande, kanske innebär istället att de inte kan fällas för annat än mord om man inte har med det i gärningsbeskrivningen?
Citera
2025-01-27, 21:24
Medlem
Citat:

Vad som framkommit så har ju samtliga alla fingrar i syltburken i möjligen olika grad och enligt mig dömas för det var och en står åtalad för men värre saker har hänt i tingsrätter med nämndemän som är politiskt tillsatta.

Nu tror jag också att man skärpte straffskalan för "Grovt grafridsbrott" 2022 så att släppa ut någon i väntan på dom är lika med att ge dem en biljett till utlandet och då framförallt utanför EU. Den/De som skulle släppas i väntan på dom lär dra som en avlöning vilket givetvis åklagaren vet, polisen vet men fattar tingsrätten det återstår att se. Lås in dem tills dom fallit måste vara det enda i detta fall.

Det vore en skymf mot brottsoffer om någon av dessa skulle gå fri, givetvis kommer försvaret hävda oskuld och att vederbörande skall släppas fri, det ingår ju liksom i deras arbete att förmiska klientens deltagande i brotten.
Citera
2025-01-27, 21:44
Medlem
Citat:
Vet det förekom uppgift om att han synts till i USA men såhär i efterhand vete katten alltså. Det kan likväl varit mobiluppkopplingen de pingat? Och stämmer WKs uppgift, är det hon som har Farids mobil. Humm kan hon kontaktat någon släkt till Farid genom att låtsas vara honom? Mamman? Hittar på att han åkt till Afghanistan som SW sa?

Men du har rätt i att lögnerna från WK duggar tätt så allt är osäkert. SK var tydligen på plats i Mexico och hjälpte WK, undrar vad som egentligen framkom i TR runt detta? Vilken historia drar han om det hela? Hans ip adresser kan man följa så det stämmer att han var på plats.

Som du säger har läget förändrats mycket drastiskt för illegala invandrare i USA efter valet. Tänker på mamma Korashi som åkt över på falskt pass och som nu befinner sig i riskzonen. Det är sannolikt att hon även har hand om barnen.

Den massiva tystnaden kring Farid är oroväckande. Inte så mycket som ett livstecken.
Hans vittnesmål hade klart varit en viktig del i åkl upplägg.

Kan undras om åkl även hör Farids och SW mamma i TR.

Mitt fetade: Vi kan ju vara överens att han har gått under jorden och möjligen aldrig tagit sig in i USA, då blir ju frågan var han kan befinna sig, Mexico eller annat latinamerikanskt land eller åter i Europa. Men om hon nu tagit alla pengar som hon påstår och vad jag förstått pass (om hon nu även tog hans pass ??) så utan pengar blir det fan så svårt att hålla sig undan, resa över pölen mm.

Att hålla sig undan lagens långa arm och vara efterlyst Internationellt så blir det jäkligt dyrt att ens hålla sig vid liv.
Men hennes utsaga kan vara ett villospår för en sak är de duktiga på och det är ljuga, det liksom ingår i deras uppfostran då det gäller heder och familjen.

Vi har ju ett hedersmord till som nu går upp i rätten "Lessebomordet" men där verkar brodern iaf tagit på sig själva mordet, sannolikt för att skydda föräldrarna från straffansvar men där enligt mig har det också skett i samförstånd, hon skulle mördas... punkt.
Citera
2025-01-28, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Vad som framkommit så har ju samtliga alla fingrar i syltburken i möjligen olika grad och enligt mig dömas för det var och en står åtalad för men värre saker har hänt i tingsrätter med nämndemän som är politiskt tillsatta.

Nu tror jag också att man skärpte straffskalan för "Grovt grafridsbrott" 2022 så att släppa ut någon i väntan på dom är lika med att ge dem en biljett till utlandet och då framförallt utanför EU. Den/De som skulle släppas i väntan på dom lär dra som en avlöning vilket givetvis åklagaren vet, polisen vet men fattar tingsrätten det återstår att se. Lås in dem tills dom fallit måste vara det enda i detta fall.

Det vore en skymf mot brottsoffer om någon av dessa skulle gå fri, givetvis kommer försvaret hävda oskuld och att vederbörande skall släppas fri, det ingår ju liksom i deras arbete att förmiska klientens deltagande i brotten.
Tror nog att utgångspunkten hade kunnat se annorlunda ut OM man ska tro på W historia. Att kniven inte var deras och att hon aldrig sett den, troligtvis ako som haft med sig den. Om denna teori hade hållt i rätten, ponera att ako faktiskt hade med sig kniven och att i tumultet mellan ako och farid blev ako skadad och om man istället hade tillkallat ambulans och polis hade detta likväll kunnat klassas som nödvärn. OM wajihas historia hade klaffat med all övrig bevisning. Nu tror jag förvisso att det rör sig om ett mord och inte nödvärn men rätten hade kunnat göra en annan bedömning om mordet inte hade stått utan all rimligt tvivel
Citera
2025-01-28, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nickan101
Han var I Sverige redan 2010.
Citera
2025-01-28, 13:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja bilden av den snabba initiala insatsen klarnade betydligt. Likaså tycker jag bilden av Ako kommer väl fram i det Anki är så öppen med och berättar om. Det är en fruktansvärd livstragedi för alla de efterlevande.

Har tittat 2 gånger och uppenbart finns det intressanta förhör och uppgifter som kommit fram ur TR förhandlingen.

Det som jag tidigare missat var bla att även Saeeds fingeravtryck finns på sopsäckarna. Det motsäger helt hans uttalande att han endast var med och bar själva väskan från bilen till fyndplatsen.

En annan sak är att WK faktiskt skickar 2 sms till Ako den 29 januari vid 02.00 på natten där hon skriver att Farid vet om affären och att det inte är något skämt. Detta leta jag bevis efter i FUP. Måste missat.

WK säger i förhör att hon gör av med alla deras pass i Mexico, tar alla pengarna och Farids mobil när hon lämnar honom sovandes.

Det är nog stor chans att det är WK som använder Farids mobil i Kalifornien och spåras. På något sätt lyckades polisen (?) lokalisera och håva in henne.

Sen har WK mycket vaga minnen om att hon var med trots hon far runt med barnet och klorinflaskan i lägenheten och tvättar bort en massa blod.

Det framgår att barnen varit mitt i scenariot under stora delar av hela händelseförloppet.

Helgalet alltihop.

Jag är jättedåligt insatt i hederskulturer, men jag utgår från att det kan finnas en hederskultur trots att man inte anser att man ska behöva klä sig i sjal t ex.

Nedan är en del av ett förhör med Wajihas kompis Esra, hon som blev tillfrågad av W om att låna ut sitt pass, vilket hon inte ville och också blev ombedd att säga till Farid att W hade 100.000 kr på hennes konto om han frågade.

Esra beskriver ju även hon, liksom Ws arbetsgivare, som snäll. Denna sida behöver inte stämma med verkligheten.

Jag kan tänka mig att motivbilden för mordet kan ha skiftat mycket mellan alla de olika involverade.

Kan det varit så att de fått olika uppgifter från Wajiha, hon har styrt upp det hela genom att berätta olika saker för var och en, lurat Ako till platsen och fått alla att agera efter hennes pipa.

Förhör Esra:

A 254/1006 ff

"Wajiha kontaktade Esra i slutet på februari 2024 och sa en märklig grej enligt Esra. Wajiha
sa: om Farid ringer dig och frågar om pengar säg att jag har sparat 100 000 kr på ditt konto.
Esra frågade varför hon skulle säga så, då svarade Wajiha att hon inte kunde förklarar det där
och då men att hon skulle förklara för Esra längre fram. Fardi hörde aldrig av sig till Esra. Ett
tag trodde Esra att det var ett skämt.
"
//
"Wajiha och Farids relation
Esra känner inte till hur deras relation har varit de senaste åren eftersom de inte har setts och
umgåtts sedan de flyttade till Stockholm. Under tiden i Tingsryd var det drama mellan Wajiha
och Farids familjer. Esra beskriver Wajihas äldre bros Sayeed som aggressiv och gangster, en
person som ville visa upp sig. Wajiha bar sjal på sig i Tingsryd, men när hon kom till Växjö
för att plugga började hon ta av sig sjalen. Wajiha och hennes systrar var rädd att Sayeed
skulle se dem utan sjal. När Wajiha gifte sig med Farid blev hon mer fri, hon slutade med sjal
och långa kläder. Det var mindre frihet i Wajihas familj.
Esra säger att Farid är en gullig kille, som inte säger så mycket.
Esra säger att hon och Wajiha hade en gemensam vän som heter Birin som känner till mycket
om familjen Korashi. Birin är en kille.
"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in