Citat:
Ursprungligen postat av
Dumdryg
Citat:
Demokrati och yttrandefrihet? Visst vet du att Zelenskyj förbjöd 11 oppositionspartier och att allmänna val är inställda så att han i praktiken är en diktator?
Det var inte så att dessa "partier" var startade och kollaborerade med landet som attackerade? Typ Ryssland? Alltså inte demokratiska partier alls?
Problemet för demokrati är ju att ur demokrati kan ju illvilliga idioter faktiskt starta en diktatur (Ryssland, Turkiet, Ungern osv osv) det är ju bara att faktum. Och så är det ju tyvärr, demokrati och yttrandefrihet kan leda till diktatur... men diktatur kan bara vändas med våld... kan man på något vis stoppa detta så försöker varenda demokrati göra detta på det "bästa sättet"... och kan bara anta att det var så Ukraina gjorde det...
Men visst säger du att dessa 11 partier inte hade något som helst med Rysslands (Soviet 2.0 propaganda att göra) så var det fel. Men jag kan ändå förlåta det då dom är i krig, och normal demokrati får liksom vara "sekundär" för att någon håller faktiskt på att döda dig och ta över landet...
Eller var detta innan 2014? när Ryssland annekterade Krim? (skojar bara, självklart var detta senare, efter Ryssland sköt ner MH17) får man anta :-)
Citat:
Sen när det gäller yttrandefrihet i Ukraina så bör du kolla upp den amerikanske medborgaren Gonzalo Lira född i Kalifornien som levde i Ukraina och bloggade! Det var hans enda brott, blogga och posta videor på Youtube och använda sin yttrandefrihet och kritisera Zelenskyj och kriget.
Du måste skämta? Jag har sett denna idiot... Och jag tror 90% av Ukrainas befolkning ville se honom död egentligen... men har svårt att tro Zelinsky dödade honom...
Vet du hur många som har dött genom "självmord" i Ryssland, dvs hoppat ut genom ett fönster?
Vissa verkar vägra fönster modellen dock, och blir då dödade genom gift, "flygplan haveri" eller bara tortyr (och möjligen gift Navalny?) men även rena avrättningar...
Det går inte liksom att jämför Gonzales med valfritt mord av Ryssar både i Ryssland och utanför...
Äpplen och päron...
Citat:
Han blev fängslad och torterad av ukrainska säkerhetspolisen. Utpressad på 70 000 dollar. Vägrades sjukvård i fängelset när han drabbades av lunginflammation och lungödem (vatten i lungorna) och avled.
Kan du länka en oberoende artikel till detta så får jag läsa och bilda min egen uppfattning... Jag är möjligen något partisk, då jag har sett/lyssnat på denna idiot. Men visst är det som du säger så är det ju tråkigt, men faktum är att jag kan förstå det... mannen var inte frisk (i huvudet)...
Citat:
Där har du ditt Ukraina som slåss för demokrati och "yttrandefrihet".
Tror du har totalt missat att det är Ryssland först genom Vitryssland som attackerat Ukraina (inte tvärtom). Tror du har totalt missat att Rysslands nuvarande "demokrati" har enbart sett Putin som deras ledare efter Yeltsin (och skall man vara helt ärlig de två-tre sista Yeltsin åren var även han bara en puppet till Putin)... Medans Ukraina sade nej tack till ytterligare en Putin puppet som president typ år 2014 och valde demokrati före Putin...
Så vem som slåss för demokrati och yttrandefrihet är det ingen som helst tvekan om... det är ALLT annat än Putins Soviet 2.0...