2024-04-22, 12:56
Medlem
53....so whats avatar
Helkass idé om man har noll koll och erfarenhet.

Är självlärd seglare på både jollar och större båt, 9m träbåt.
Seglade inomskärs i 3 år innan havet lockade på västkusten.

Först, händer det nåt, ökande vind, högre vågor, avdrift, måste man veta vad som skall göras omedelbart. Väntar man blir det krångligare. Det du lärde dig inomskärs blir jävligare där ute.
Det finns så mycket som kan hända som du inte tänkt på. Nåt går söder, vatten i båten, seglen blir jobbiga att få ner, motorer som krånglar. Kan du läsa sjökort, navigera rätt i farleder?
Glöm inte sjösjukan.
Citera
2024-04-27, 16:33
Medlem
Skaffa en motorbåt istället så du får upp hastigheten då kan du hänga på Gotlandsbåten så finnes det faktiskt folk som gör
Citera
2024-05-12, 13:12
Medlem
Imriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullator-Ronny

1: Är segelbåtar på 27-32 fot mycket svårare att segla än optimistjollar?

2: Vilken modell skulle passa mitt syfte och budget bäst?

3: Hur fort går en båt på 27-32 fot, och hur lång tid tar det att segla till Gotland från låt oss säga Nynäshamn?

4: Vilken utrustning måste jag köpa till eller se till att båten har? Behöver jag en livbåt?

5: Hur mycket kan man förhandla om priset på en segelbåt? Är det som med bilar?

1. Det är väl mest annorlunda och lite mer att göra. Två eller tre är bra att vara. Vid förtöjning är det ju bra om en tar emot båten i land medan den andre styr/sköter ankare och en tredje bär av från eventuella grannar. Men så rysligt svårt är det ju inte, ni behöver ju inte vara proffstrimmare första vändan, fram kommer man ändå.
2. Beror väl lite på dina prioriteringar? Vill du ha komfort över segling funkar väl någon maxi-båt (77:an kanske?) men vill du ha mer seglingsförmåga är kanske en safir att föredra. Något mittemellan är kanske en topaz, rival 22, s30?
3. Beror alldeles för mycket på väder och båt är jag rädd. Men det är en rejäl seglats.
4. Nej du behöver inte en livbåt. Du ska se till att det finns en fungerande motor (utombordare funkar fint) som är bra att ha framför allt vid förtöjning. Kolla på seglen, de ska helst vara lite styva och ha mycket "prassel" kvar i sig. Mjuka segel är gamla och slitna. Du behöver sjökort och kompass, en bra hamnguide är inte heller dumt. Övrigt brukar följa med båten.
5. Beror helt på båt och begärt pris. Generellt är det väl en köpares marknad just nu och priserna är redan låga på segelbåtar av den typen. Du kan alltid försöka men min upplevelse är att det är gentlemannamässiga affärer där man inte försöker sig på med såna fulknep.
Citera
2024-05-12, 13:16
Medlem
Imriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Helkass idé om man har noll koll och erfarenhet.

Är självlärd seglare på både jollar och större båt, 9m träbåt.
Seglade inomskärs i 3 år innan havet lockade på västkusten.

Först, händer det nåt, ökande vind, högre vågor, avdrift, måste man veta vad som skall göras omedelbart. Väntar man blir det krångligare. Det du lärde dig inomskärs blir jävligare där ute.
Det finns så mycket som kan hända som du inte tänkt på. Nåt går söder, vatten i båten, seglen blir jobbiga att få ner, motorer som krånglar. Kan du läsa sjökort, navigera rätt i farleder?
Glöm inte sjösjukan.

Man får väl hålla med om ovanstående. Gotland är inget för er jungfruseglats om ni inte tycker att sjöräddningen har för lite att göra. Öva och lär inomskärs, det är mycket med att lära känna sin nya båt! De första åren går ju åt till att laga brister man inte märkt förrän i skarpt läge. Eller så har man okunniga men ivrigt hjälpsamma medresenärer som inte har hajat hur man hissar segel och åstadkommer en stor reva vid mastliket (det kostade mig 25 tuss).
Citera
2024-06-01, 01:30
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Vet du vad, vi hörs om 3 månader när jag har seglat till Gotland. Utan några tramskurser.

Göran Kropp, som har cyklat till och bestigit Mount Everest utan syre, och sedan cyklade hem igen, trodde också att han kunde segla.

Det slutade med att sjöräddningen fick rädda livet på honom.

Börja med att både gå en kurs och lära dig segla kölbåt och en kurs för att ta minst förarbevis och helst kustskepparen INNAN du ger dig av till Gotland och riskerar både ditt och andras liv. Din tramspelle!
Citera
2024-06-29, 23:36
Medlem
Citat:
Jag har länge varit sugen på att köpa en segelbåt och segla till Gotland och tillbaka.
Den här sommaren kommer jag nog göra slag i saken. Jag har en budget på cirka 60k för båt och eventuella tillbehör och kommer köpa den vid midsommar. Jag kommer ta med en kompis, men han har aldrig seglat förut, så jag måste veta hur man hanterar båten.

Jag är inte en total nybörjare, jag har seglat optimistjollar och en laser för flera år sedan och vet ungefär vad segling går ut på. Jag kommer be säljaren att ge mig en rejäl genomgång på båten innan jag köper den. Frågor:

1: Är segelbåtar på 27-32 fot mycket svårare att segla än optimistjollar?

2: Vilken modell skulle passa mitt syfte och budget bäst?

3: Hur fort går en båt på 27-32 fot, och hur lång tid tar det att segla till Gotland från låt oss säga Nynäshamn?

4: Vilken utrustning måste jag köpa till eller se till att båten har? Behöver jag en livbåt?

5: Hur mycket kan man förhandla om priset på en segelbåt? Är det som med bilar?

Svar fråga 1:
Det är lätt att segla de efterfrågade båtstorlekarna, men du måste vänja dig av med jolletänkandet, så som att då du ska sträcka ett segel under segling och vindtryck i seglet, så måste du slacka, skota ut, t.ex. förseglet för att kunna sträcka det. (Två jolleseglare slet av en skot-vev på min långfärdsbåt då de lät bli att slacka seglet då det blåste för hårt): Det ska vara bukiga segel vid lätt vind och hårdare sträckta vid hård vind.
En kvinnlig jolleseglare seglade farligt nära land innan slag blev av med min båt och jag upptäckte hennes olat i rätt tid, så slå inte för nära land.

Svar fråga 2:
Du kan få en Allegro-27 billigt idag, men se upp med plastpest. Den är mycket stadig och en riktig havsseglare som är långkölad. Den trivs på havet utan att bli för rank och nyckfullt "kastig" i stora vågor och trivs jättebra i stormigt väder. Den tål men är svår att manövrera i början. Man får lära sig att göra som båten vill tills man kan den och då börjar den kännas smidig.

En Albin Vega duger och de är idag jättebilliga. Köp ingen väldigt gammal Vega. De kan ha fått svajköl och ha "ut-seglade" skrov. Då du tittar på båtar så tillse att skroven inte är utseglade. Med svajköl och krackeleringar är ett tecken på att allt inte står rätt till. Man kan i vanföreställning tro att långkölade båtar inte kan få svajköl. Inplastad köl är bättre än icke-inplastad. Summa: Ett fräscht skrov är A och O.

Du kan köpa Havsfidra om du ska ut på havet. En liten "go" båt som kryssar dåligt men är försedd med inombordare.
Det duger givetvis även med fenkölade båtar för en tripp till Gotland.
Jag transportseglade en Shipman 28 från Vättern till Mälaren och den var kraftigt slängig och dängig ute på Östersjön; ej "trygg" o trevlig som Allegro 27:an.
Räkna med att köpa personlig utrustning för si så där 10 000:- ;finns billiga alternativ på t.ex. Tradera.
Räkna med att det är chockartat dyrt att börja segla och äga segelbåt i början, tills man lär sig de gyllene medelvägarna och hittar de billigare lösningarna.

Ja det finns många billiga båtar idag.

Svar fråga 3:
Om man räknar på en medelfart av 4 till 4,5 knop så tar det 16 timmar till Gotland (vid förlig vind förstås. Kryssning tar givetvis längre tid). Visby kostar i år 270 spänn per natt i gästhamnen. Detta för en 0 till 10-meters-båt.)
27 fotaren kan gå i, runt 5 knop. 32-fotaren vet jag ej men har den en vattenlinje-längd på 7 meter så maxar de runt 7 knop.

Svar fråga 4:
Ja en livflotte eller vettig gummibåt eller annan jolle är vettigt att ha. Ska du segla på öppen sjö så har du nytta av en AIS, radar eller minst en radarreflektor a´340:-
Ha en GPS navigator så ser du precis vart du är. Eller använd död räkning; det är ju inte så långt till Gotland.

Köp kikare, flytvästar, batteriladdare, skarvsladdar; Eu-kontakt, regnkläder, sydvest, passare, sjökort, reserv-impeller, nödraketer, bestick och komplett servis, transistorradio (men ute på internationellt vatten finnes ingen radiokontakt) dim-horn, solglasögon, med mera; jag minns ej allt just nu.
Och köp en båt med standardutrustning så som fendrar, ankare, förtöjningsgods livsele, med mera (all nödvändig utrustning för segling och detta brukar i regel ingå vid köp).

Svar fråga fem:
Ja du kan i regel pruta på en båt.

För övrigt: Följ tråden "Segling från Hjälmaren till Gotland". Den tråden ligger på "Maringuiden" just nu.

Du kanske redan hunnit iväg??
Senast redigerad av Flizzaff 2024-06-29 kl. 23:43.
Citera
2024-06-29, 23:48
Medlem
Citat:
Hur då? Det är ju en större båt där man måste dra i flera linor till segel osv, och förmodligen röra sig mer när man springer fram och tillbaka på däck.

Räcker det inte med två man på en normal 27-fotare?

Det räcker gott med en man! Har du autopilot så går det smidigare.
Citera
2024-06-29, 23:59
Medlem
Citat:
Okej, tack för infon. Men vadå 40 000 per år? En båtplats för ett helt år kostar betydligt mindre än så vad jag kan se, vad mer är det som kostar? Kan den inte bara stå vid bryggan på vintern i södra Sverige?

Nja det var dyrt! Jag ger 2500:- för vinter-plats på land och för brygg-plats. Sjösättningskrangubben tar omkring 3000:- för sjösättning och upptagning. Han är dyr men kommer med sin kranbil och mastar på/av för de pengarna så vi har ingen mastkran och ingen permanent mobilkran/kranbil som står i vår hamn.
Citera
2024-06-30, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flizzaff
Nja det var dyrt! Jag ger 2500:- för vinter-plats på land och för brygg-plats. Sjösättningskrangubben tar omkring 3000:- för sjösättning och upptagning. Han är dyr men kommer med sin kranbil och mastar på/av för de pengarna så vi har ingen mastkran och ingen permanent mobilkran/kranbil som står i vår hamn.

Nja det är lite optimistiskt att ha båten i sjön på vintern, men vissa har det och då finnes en undervattenspropeller som håller vattnet runt båten is-fritt.
Citera
2024-06-30, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Jag avråder dig från detta. Du har noll koll och kommer att hamna i st Petersburg. Bättre att du sitter i badkaret i låtsas segla.

Börja segla och lär dig en del!! Du kanske kommer till Gotland efter några säsonger. Du kommer att ha skitkul i din första båt!
Citera
2024-06-30, 00:11
Medlem
Citat:
Snarare Kaliningrad hehe.

Jag vet inte vad det mesta av det där betyder, men vad kostar en autopilot?

Jag har inte orkat/hunnit kolla hela tråden men en autopilot, begagnad, kostar runt 3000:- på Tradera eller Blocket.
Citera
2024-06-30, 00:38
Medlem
Citat:
Okej tack för infon, men vadå navigationskurs? Man har väl en GPS? Och även utan GPS så är det väl knappast svårt att styra österut, något syd? Det måste väl vara svårt att missa Gotland om man bara åker ut i havet från Nynäshamn?

Det kanske blir tjafsigt det här? I klart väder ser du det så kallade "gotlandsmolnet". så du bör vara bra klantig om du missar Gotland. Jag har ingen navigationskurs och började segla år 1986. Tjejen och jag skulle gå navigationskurs men jag jobbade skift och kunde omöjligt gå. Då vi gjorde ett prov som fanns i en båttidning så hade vi, efter hennes gådda kurs och vår enda seglingssäsong, lika få fel i båttidningens prov. Va? Så du kan lära dig jättemycket genom att börja segla och skita i förarbeviset. Men det hörs att du är "grön" nu men, som sagt, det går över ganska snabbt då du börjar segla en 27 - 32- fots-båt. Du kan även få seglarvänner med olika erfarenheter så ni lär varandra.
Det svåraste med segling var att lyckat lägga till med motorhjälp. Det brukar jag proklamera då "folk" undrar hur svårt det är att segla. "Du lär dig att segla under två dagar, men det är svårast att lära sig lägga till vettigt".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in