Citat:
Ursprungligen postat av
-enZym-
Jag tycker jämförelserna med Gotland Runt som många gjort inte är ett bra exempel. Gotland Runt är en tävling där seglare tar risker och går ut en viss dag på året med så mycket segel de vågar utan att ta hänsyn till vädret. Det går inte att jämföra med en fritidsseglare som går ut den dagen han hittar det bästa vädret och inte har någon brådska.
Jag är nog benägen att hålla med dig.
Man skall inte göra det svårare än vad det är, men inte så lätt som ts tror att det är. Även om jag tycker att man skall lära sig segla i en mindre båt och vara påläst.
Någon slags utbildning eller kunskaper för en sådan här resa bör man ha tex motsv förarintyg, för prov se t ex
https://batlivsutbildning.se/wp-cont...C%88stkust.pdf
Denna utbildning bör man ha innan man köper båten.
Det är många som köper sin 28 fots båt som första båt och det går bra, men jag tror det är bättre med en mindre i början. Det är bra om man är minst två stycken i början när man ska lära sig segla en så stor båt. Personligen seglar jag en 28 fotare ganska lätt, men även för mig är det lättare om man är två och personer och är samövade med honom/henne.
Jag fick en båtgranne för många år sedan, som köpte sin första båt i augusti.
Vid första färden så körde han ut med familjen till en holme, började koka potatis, spriten tog slut och han fyllde på, halva inredningen brann upp. Andra året hände det saker hela tiden, sedan sålde han den.
Det finns massor med sådana historier. Så det är bra att vara väl förberedd.
I en närliggande tråd rekommenderar de en Compis 28, och det är väl en typisk båt som kan passa Ts.
Om ts absolut vill segla till Gotland i år bör han göra ungefär så här.
1 Läsa in förarintyget och läsa om seglingsteknik under mars och april
2 Köpa båt i april-maj , samt ev kompletera den med lämplig säkerhetsutrustning
3 segla med en eller flera kompisar i maj och juni nästan varje helg och någon/några dagar i veckan
4 Tänka efter, klarar jag att segla över öppet hav i 35 M
5 Segla till Gotland med en kompis, men då segla omvägen till Öland och ta det väldigt lugnt
lycka till