2024-03-11, 09:42
Medlem
YP4XQs avatar
Segla är lika enkelt på alla båtar, det svåra är nog att lägga till och ut från hamnar med vindar från diverse håll. Segelbåtar backar dåligt och har oftast extremt dålig styrförmåga vid back. Men måste typ alltid ha vinden med sig samtidigt så att säga så man kommer rätt, inte ha den emot sig iallafall
Citera
2024-03-13, 03:41
Medlem
Jag tycker jämförelserna med Gotland Runt som många gjort inte är ett bra exempel. Gotland Runt är en tävling där seglare tar risker och går ut en viss dag på året med så mycket segel de vågar utan att ta hänsyn till vädret. Det går inte att jämföra med en fritidsseglare som går ut den dagen han hittar det bästa vädret och inte har någon brådska.
Citera
2024-03-13, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -enZym-
Jag tycker jämförelserna med Gotland Runt som många gjort inte är ett bra exempel. Gotland Runt är en tävling där seglare tar risker och går ut en viss dag på året med så mycket segel de vågar utan att ta hänsyn till vädret. Det går inte att jämföra med en fritidsseglare som går ut den dagen han hittar det bästa vädret och inte har någon brådska.

Jag är nog benägen att hålla med dig.
Man skall inte göra det svårare än vad det är, men inte så lätt som ts tror att det är. Även om jag tycker att man skall lära sig segla i en mindre båt och vara påläst.
Någon slags utbildning eller kunskaper för en sådan här resa bör man ha tex motsv förarintyg, för prov se t ex https://batlivsutbildning.se/wp-cont...C%88stkust.pdf
Denna utbildning bör man ha innan man köper båten.

Det är många som köper sin 28 fots båt som första båt och det går bra, men jag tror det är bättre med en mindre i början. Det är bra om man är minst två stycken i början när man ska lära sig segla en så stor båt. Personligen seglar jag en 28 fotare ganska lätt, men även för mig är det lättare om man är två och personer och är samövade med honom/henne.

Jag fick en båtgranne för många år sedan, som köpte sin första båt i augusti.
Vid första färden så körde han ut med familjen till en holme, började koka potatis, spriten tog slut och han fyllde på, halva inredningen brann upp. Andra året hände det saker hela tiden, sedan sålde han den.
Det finns massor med sådana historier. Så det är bra att vara väl förberedd.

I en närliggande tråd rekommenderar de en Compis 28, och det är väl en typisk båt som kan passa Ts.

Om ts absolut vill segla till Gotland i år bör han göra ungefär så här.
1 Läsa in förarintyget och läsa om seglingsteknik under mars och april
2 Köpa båt i april-maj , samt ev kompletera den med lämplig säkerhetsutrustning
3 segla med en eller flera kompisar i maj och juni nästan varje helg och någon/några dagar i veckan
4 Tänka efter, klarar jag att segla över öppet hav i 35 M
5 Segla till Gotland med en kompis, men då segla omvägen till Öland och ta det väldigt lugnt

lycka till
Citera
2024-03-25, 12:11
Medlem
Så här kan man göra
https://www.youtube.com/watch?v=oGusJPvuY9o
Citera
2024-03-27, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullator-Ronny
Okej tack för infon, men vadå navigationskurs? Man har väl en GPS? Och även utan GPS så är det väl knappast svårt att styra österut, något syd? Det måste väl vara svårt att missa Gotland om man bara åker ut i havet från Nynäshamn?

Började läsa tråden och tyckte det var en kul och bra idé och tänkte skriva något uppmuntrande.
Tills jag läste denna kommentaren.
Du har absolut fel inställning, ingen koll och noll respekt för vad du ger dig in på.
Måste det starkaste avråda dig från att göra denna resan. Du kommer riskera ditt liv.
Citera
2024-03-27, 09:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sailordude
Började läsa tråden och tyckte det var en kul och bra idé och tänkte skriva något uppmuntrande.
Tills jag läste denna kommentaren.
Du har absolut fel inställning, ingen koll och noll respekt för vad du ger dig in på.
Måste det starkaste avråda dig från att göra denna resan. Du kommer riskera ditt liv.

Här har vi någon som slösat pengar på tramskurser ser jag.
Citera
2024-03-27, 10:06
Medlem
Citat:

Inte ett dugg faktiskt.
Men gedigen erfarenhet av vilken respekt man ska ha för vädret, navigation och den svenska skärgården.
Citera
2024-03-27, 10:38
Medlem
Citat:

Du har samma problem som alla nybörjare, oavsett vad det gäller: du vet inget (det framgår av tråden) om ämnet i fråga, och vet därför inte vad som kan hända, vad man bör veta, vad man måste veta och så vidare.

Jag har seglat i ~30 år, men det gör mig inte kvalificerad att yttra mig om tex hjärnkirurgi, för att jag har ingen utbildning alls inom området. Med den kunskap jag har idag (dvs ingen) ser jag inga problem med hjärnkirurgi: söv patienten, borra upp skallbenet på rätt ställe, tryck in en skalpell och skär bort rätt del av hjärnan. Stoppa sedan in en bit stål/titan för att täcka hålet du nyss borrat, sy ihop huden och skicka patienten till uppvakningsenheten. Hur svårt kan det vara?
Citera
2024-03-29, 04:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Du har samma problem som alla nybörjare, oavsett vad det gäller: du vet inget (det framgår av tråden) om ämnet i fråga, och vet därför inte vad som kan hända, vad man bör veta, vad man måste veta och så vidare.

Jag har seglat i ~30 år, men det gör mig inte kvalificerad att yttra mig om tex hjärnkirurgi, för att jag har ingen utbildning alls inom området. Med den kunskap jag har idag (dvs ingen) ser jag inga problem med hjärnkirurgi: söv patienten, borra upp skallbenet på rätt ställe, tryck in en skalpell och skär bort rätt del av hjärnan. Stoppa sedan in en bit stål/titan för att täcka hålet du nyss borrat, sy ihop huden och skicka patienten till uppvakningsenheten. Hur svårt kan det vara?

Vet du vad, vi hörs om 3 månader när jag har seglat till Gotland. Utan några tramskurser.
Citera
2024-03-29, 09:58
Medlem
Citat:
Vet du vad, vi hörs om 3 månader när jag har seglat till Gotland. Utan några tramskurser.

Jag önskar dig en trevlig resa, och bra väder.

Dessutom önskar jag att du, efter resan, berättar hur det gick.
Citera
2024-04-20, 21:22
Medlem
Men vad är det för freaks i tråden som jämför att segla till gotland med hjärnkirurgi?
Tjacka en vhf kanske, se till att du har en pålitlig motor, ladda ner eniro på sjön eller liknande och kör ba. Akta dig för gotlandsfärjan och njut.
Citera
2024-04-21, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jensbig
Men vad är det för freaks i tråden som jämför att segla till gotland med hjärnkirurgi?
Tjacka en vhf kanske, se till att du har en pålitlig motor, ladda ner eniro på sjön eller liknande och kör ba. Akta dig för gotlandsfärjan och njut.

Ja det går väl bra.

Efter cirka fem till tio timmar kommer batteriet på telefonen att vara slut det går åt mycket mer batteri när man använder GPS än utan, det är i alla fall min erfarenhet. När du precis har kommit ut så långt så att du inte ser land längre så kommer du inte att ha någon GPS i telefonen och dessutom så kommer kartan inte att finnas till eftersom du inte har någon internet kommunikation samt telefonen har slutat fungera Din segeltur kommer sannolikt att ta cirka 20 till 40 timmar.
Du kan lösa detta genom en extra batteripack eller USB-uttag på båten eller att helt enkelt segla på kompass till Gotland och sedan tar mobiltelefonen sista vägen men detta har du inte skrivit någonting om. Att gamla båtar har en fungerande kompass det kan man inte vara säker på.
Du kan också ladda ner kartan som finns i Eniro på sjön eller skippo appen rättare sagt men det har du inte skrivit heller. Du borde nog försöka skaffa en rysk språkkurs när du ändå håller på. Möjligheten att du kommer dit är ju ganska stor. För när man inte hade GPS i båtarna så seglade många från Göteborg till Skagen det är seglade då förbi skagens Udde och ut på Nordsjön på grund av strömmen som gick norrut emellan Skagen och Göteborg. Strömmen varierade ganska mycket på Kattegatt och i Östersjön varierar den inte alls så mycket
Om du skulle åka eller segla till Gotland så tror jag du skulle tjäna väldigt mycket på att ta en rejäl kurs eller två och få lite erfarenhet innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in