• 1
  • 2
2024-03-08, 18:55
Medlem
Hej svejs!
Jag har ett ljudsystem hemma med en Denon AVR-3311 reciever som går ut till 5 högtalare och en sub. En center två front och två bak. Funkar magiskt och kan knappt begära bättre ljud till TV-tittande.

Men jag har även ett sonos sysem i resten av huset, och har köpt en sonos port för att koppla in i receivern, och detta funkar perfekt. Spela musik osv, men jag blir inte riktigt klok på subwoofern. Jag vet att den ej spelar i ”Pure” eller ”Direct” mode men jag vill inte heller lyssna surround när jag spelar musik genom sonos, men jag vill inte heller använda alla högtalare utan bara front + subben..

HUR GÖR JAG?
(För att få musik i fronthögtalarena och subben)

Tacksam för svar!!!
Citera
2024-03-09, 00:09
Medlem
Waterlilys avatar
Har du läst instruktionsboken?

Där står det på sidan 42 att du ska välja STEREO genom att trycka på D/ST-knappen. Där står:

”Sound is output from the front left and right speakers and subwoofer.”

Vänligen Näckrosen
Citera
2024-03-09, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waterlily
Har du läst instruktionsboken?

Där står det på sidan 42 att du ska välja STEREO genom att trycka på D/ST-knappen. Där står:

”Sound is output from the front left and right speakers and subwoofer.”

Vänligen Näckrosen

Har den igång nu och subwoofern rör inte en fena
Citera
2024-03-09, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KAOSZ
alternativ ta bort alla andra högtalar kablarna tillfällig

Ja det funkar ju, men poängen med Sonos Porten är ju att jag ska kunna trycka på 1 knapp och sen spelar det så som jag vill. Inte hålla på o mecka fram o tillbaks varje gång jag ska lyssna på musik 😊
Citera
2024-03-09, 18:07
Medlem
Waterlilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lampan9199
Har den igång nu och subwoofern rör inte en fena
Och du valde läge STEREO genom att trycka på D/ST-knappen?

Och hur hade du tänkt att Sonos-systemet skulle styra receivern?
Citera
2024-03-09, 19:06
Medlem
Citat:
Och du valde läge STEREO genom att trycka på D/ST-knappen?

Och hur hade du tänkt att Sonos-systemet skulle styra receivern?

Ja, jag har testat alla lägen, och kollat storleken på högtalarna i setup menyn, flera gånger, tro mig 😂

Sonos systemet styrs via en Sonos Port, sök på det så förstår du nog. Kopplar den rätt in i recievern sen funkar det. Har numera ljud i alla rum förutom 2 i huset 😊
Citera
2024-03-09, 21:15
Medlem
Waterlilys avatar
En idé slog mig. Normalt får utgången till subwoofern sin signal från .1 signalen (LFE-signalen). För att denna utgång även ska få bastonerna från en stereokälla måste de filtreras ut och skickas dit. Då brukar det finnas inställningar hur denna utfiltrering ska ske. Så kolla i menyn för receivern hur det är satt där och om den funktionen är aktiverad.

Vänligen Näckrosen
Citera
2024-03-10, 23:16
Medlem
Citat:
En idé slog mig. Normalt får utgången till subwoofern sin signal från .1 signalen (LFE-signalen). För att denna utgång även ska få bastonerna från en stereokälla måste de filtreras ut och skickas dit. Då brukar det finnas inställningar hur denna utfiltrering ska ske. Så kolla i menyn för receivern hur det är satt där och om den funktionen är aktiverad.

Vänligen Näckrosen

Förstår inte helt vad du menar, men jag kan säga så långt som att varken LFE / LFE+MAIN skickar ut någon signal till subwoofern.
Citera
2024-03-11, 00:27
Medlem
Waterlilys avatar
Citat:
Förstår inte helt vad du menar, men jag kan säga så långt som att varken LFE / LFE+MAIN skickar ut någon signal till subwoofern.

Jag menar att man måste konfigurera receivern att den filtrerar ut de lägsta bastonerna från en tvåkanalig stereokälla och skickar dem till subwoofern. Annars går de bara ut till de främre stereohögtalarna. Ett kriterium kan vara att definiera vid vilken frekvens som är brytpunkt. T ex 120 Hz. Under den frekvensen så skickas musiken till subben och över skickas musiken till stereohögtalarna.

Dessutom måste man konfigurera i receivern att du har en subwoofer inkopplad. Det kanske är det som saknas.

Vänligen Näckrosen
Citera
2024-03-11, 09:33
Medlem
Citat:
Jag menar att man måste konfigurera receivern att den filtrerar ut de lägsta bastonerna från en tvåkanalig stereokälla och skickar dem till subwoofern. Annars går de bara ut till de främre stereohögtalarna. Ett kriterium kan vara att definiera vid vilken frekvens som är brytpunkt. T ex 120 Hz. Under den frekvensen så skickas musiken till subben och över skickas musiken till stereohögtalarna.

Dessutom måste man konfigurera i receivern att du har en subwoofer inkopplad. Det kanske är det som saknas.

Vänligen Näckrosen

Nja, subwoofern är konfigurerad i recievern, brytpunkten ligger på Auto, tror du det kan vara felet? Var brukar man lägga den? 80, 120, 240 Hz?
Citera
2024-03-11, 15:05
Medlem
Waterlilys avatar
Citat:
Nja, subwoofern är konfigurerad i recievern, brytpunkten ligger på Auto, tror du det kan vara felet? Var brukar man lägga den? 80, 120, 240 Hz?

Det beror på hur långt ned i basen dina stereo-högtalare går. Många resonerar att låta subben ta all bas men enligt mig är det fel. Subben ska i första hand ta hand om de extrema låga frekvenserna som man mer känner än hör och som förekommer mest i filmer. Men har man bara ganska små fronthögtalare så måse man låta subben ta hand ett större frekvensomfång. Vilken brytpunkt man väljer får man nog prova sig fram till.

Jag vet inte vad Auto står för. Mina fronthögtalare (Dali Rubicon 6) går hyfsat långt ned i basen och jag tror att jag har 120 Hz som brytpunkt. Måste kolla upp det. Det var så länge sedan jag konfigurerade min receiver. Sen måste jag kolla om jag kan ha subben till vanlig tvåkanaligt ljud som du vill ha. Jag kör annars stereomusik mest i läge ”dts Cinema Music” som gör surroundeffekt utifrån fasskillnader mellan höger och vänster kanal. Då är mina två subwoofers aktiverade (en fram och en bak).

Vänligen Näckrosen
Citera
2024-03-11, 16:18
Medlem
Waterlilys avatar
Nu har jag vandrat runt i menyerna i min receiver (Yamaha RX-A2030) och det verkar som att jag _inte_ kan få ljud i subbarna då jag väljer Pure eller 2ch Stereo. Det är bara i surroundlägena och andra ljudfält som subbarna får ljud.

Sen blir det olika brytpunkter för att skicka basljud till subbarna beroende vilken högtalare det gäller när jag väljer att högtalaren är SMALL:

Front höger och vänster: 40 Hz (jag har valt läge LARGE)
Center: 120 Hz (SMALL)
Övriga surround: 80 Hz (SMALL)

Jag har inte hittat om jag kan välja andra brytpunkter. Det kan vara så att brytpunkterna valdes då jag körde igenom kallibreringsprogrammet för högtalarna.

Kul att du triggade mig att ta reda på hur det ser ut hos mig.

Vänligen Näckrosen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in