2024-03-07, 20:33
Medlem
grischs avatar
Stort fenomen på sociala medier, men vad innebär det egentligen att vara grisch? Vem är grisch? Vad är en grisch? Hur lever en grisch? Hur klär sig en grisch? Vad äter en grisch? Vilket samhällsskick kommer en grisch ifrån?
Citera
2024-03-07, 22:14
Medlem
Verkar vara någon slags modern tolkning av fjortisstilen/StureP:aren vad jag kan se.

Så här säger en grisch-inriktad klädbutik på webben (som förövrigt bara säljer tråkiga huvtröjor och typiska seglarshorts-skärp):
Citat:
Så, vad är egentligen "grisch"?... Det är en modern tolkning av vad det innebär att vara stekare, schtekare eller helt enkelt att ha en storslagen stil. Grisch är utvecklingen av en subkultur som snabbt växer bland unga människor runt om i Sverige.

Ordet "grisch" har enligt många sina rötter i det svenska ordet "gris," och det är en hyllning till att leva livet fullt ut. Det kan handla om att ta över nattklubben och göra den till din egen, att klä upp dig på ett sätt som gör att du känner dig självsäker och beredd på äventyr. Grisch är att stå ut i folkmassan, att vara modig och att omfamna din unika stil.

Jag ser framför mig någon (övre?) medelklass-typ som försöker efterleva det beteende man ser hos dessa människor. Se typ vaskduellen av crazy pictures för ett bra exempel på klädstilen.

Med reservation för att jag officielt är för gammal och kan ha fel om allt jag säger.
Senast redigerad av Clavicles-Vile 2024-03-07 kl. 22:19.
Citera
2024-03-07, 22:34
Moderator
Ruskigbusss avatar
Sociala medier --> Subkulturer och socioekonomiska livsstilar
/Moderator
Citera
2024-11-19, 08:59
Medlem
Zkogztomtens avatar
Grisch är dagens brats typ. Fast de klär sig i något deras farsa skulle bära blandat med stockholmsstil.
Citera
2024-11-19, 14:46
Produkter ur den övre medelklassen som klär sig i plagg som Moncler, Burberry, Ralph Lauren, Vans, Valentino och Louboutins.

Just Moncler-jackan - som blir din för runt 20k hos NK - är i ropet och trendig bland detta klientelet. https://www.nk.se/moncler/puffer-mal...vart-v00103848
Senast redigerad av anwe8 2024-11-19 kl. 14:51.
Citera
2024-11-20, 16:10
Medlem
alexxanderhamiltons avatar
modern motsvarighet till stekare, gris, överklass person, fast det har feltolkats och istället handlar det om folk som klär sig fult med märkeskläder på tiktok.
Citera
2024-12-02, 22:00
Medlem
MrB00ZEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexxanderhamilton
modern motsvarighet till stekare, gris, överklass person, fast det har feltolkats och istället handlar det om folk som klär sig fult med märkeskläder på tiktok.

Exakt så! Verkar vara populärt bland unga och enligt vad jag har hört uppkom stilen för bara 2-3 år sedan och har blivit svinpopulär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in