• 1
  • 2
2024-03-07, 08:48
Medlem
Jag är en fyrtio år gammal man utan kända medicinska besvär – med undantag för min mage. Besvären är odiagnosticerade men så vitt jag förstår är jag, i jämförelse med andra, extremt gasig och har ovanligt ofta diarré.

Min mage har varit sådan i hela mitt liv: Det finns en hysterisk historia om mig som spädbarn, ett skötbord och en nedbajsad vägg. De senaste femton åren har jag dock noterat en eskalerande explosivitet där bak i samband med toalettbesök. Kort sagt skiter jag ned hela toalettstolen ända upp på – och utanför – sitsen.

(Från och med här blir mitt inlägg något tekniskt. Jag har därför gjort en grafisk nomenklatur som illustrerar fenomenet och ligger till grund för en stipulativ begreppsapparat: https://pasteboard.co/nH0isOh09hQ6.png. Bilden är SFW.)

Så dramatiskt har det inte alltid varit för mig att gå på toaletten. Jag minns en krönika i Metro kring år 2006 där skribenten ojade sig över bajsfläckar på trean (terminologiska instruktioner finns i bilden ovan). Det hade aldrig hänt mig, och jag tänkte då att det måste ha varit en sällsynt kraftig tarmrörelse. Men 2024 lägger jag treor varje dag.

Jag utgår från att alla har erfarenhet från ettor och tvåor. Kanske även treor? Men min vardag är numera präglad av dubbelsidiga treor på 90 grader, fyror och femmor, en eller annan sexa och – i sällsynta fall – även sjuor. Om trendlinjen är linjär kommer jag att gå offside på regelbunden basis kring år 2030.

Det är huvudsakligen tre frågor kring detta som upptar min tankeverksamhet:

1. Vad förklarar förändringen över tid?

Jag har inte gjort några medvetna justeringar av det rent tekniska utförandet. Inte heller är jag intresserad av penetrerande analsex, även om ett eller annat finger har slunkit upp där genom åren, så något slags förslitningseffekt tror jag inte på.

Förklaringen borde nog sökas i medicinska eller biologiska domäner. Enligt min tolkning av händelseförloppet är det mynningshastigheten snarare än eldrörets riktning (eller kaliber?) som ger störst verkan på utfallet.

2. Är fenomenet ovanligt?

Tänk om vi alla går omkring och slår fyror och femmor utan att våga säga det till varandra! Kanske borde vi ta fram nya typer av vattenklosetter, som är utvecklade med stöd i mer naturtrogna anatomiska modeller.

3. Finns det realistiska motmedel?

Diagnosen ”laktosintolerant” är inte långsökt men jag bajsar hellre utanför än slutar äta ost. Det är alltså inte realistiskt. Jag tänker mig snarare något slags tratt, eller en skärm, som kan monteras kring stussen för att efter uträttat värv spolas ned.

Jag vill höra era tankar kring detta. Lägger ni också fyror och femmor varje vecka? Om ni har frågor svarar jag gärna.
Citera
2024-03-07, 09:30
Medlem
Laktosintolerans/allergi?
- Testa mjölkfritt i ett par veckor. Upptäckt själv genetisk laktosintolerans i vuxen ålder, hade ingen aning om att jag hade det.

Ulcerös kolit?
- Inflammation i änd/tjocktarmen. Kan bli slemmligt och blodigt.

Crohns?
- Typ samma som ovan men hela tarmsystemet kan vara inflammerat.

Vid laktosintolerans så kan man ändå äta "hårdost" (Herrgård, prästost osv).
Däremot så är färskost "mjuka, krämiga ostar) och vissa mögelostar uteslutet (Philadelphia, Brie osv)
Senast redigerad av Accrued 2024-03-07 kl. 09:32.
Citera
2024-03-07, 09:32
Medlem
funktioners avatar
Låter som att det enklaste för dig vore att bajsa i duschen och bära blöja när ingen dusch finns lättillgänglig.
Citera
2024-03-07, 09:43
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Accrued
Laktosintolerans/allergi?
- Testa mjölkfritt i ett par veckor. Upptäckt själv genetisk laktosintolerans i vuxen ålder, hade ingen aning om att jag hade det.

Ulcerös kolit?
- Inflammation i änd/tjocktarmen. Kan bli slemmligt och blodigt.

Crohns?
- Typ samma som ovan men hela tarmsystemet kan vara inflammerat.

Vid laktosintolerans så kan man ändå äta "hårdost" (Herrgård, prästost osv).
Däremot så är färskost "mjuka, krämiga ostar) och vissa mögelostar uteslutet (Philadelphia, Brie osv)

Det är inte säkert att det är någon av dessa åkommor han har. Han kan mycket väl ha problem med sin tarmflora vilket förmodligen är medfött. Typiskt är då att besvären blir mindre när man tar penicillinkur vilket då även fungerar dämpande mot större delen av tarmfloran.
Citera
2024-03-07, 09:53
Sluta med ost behöver du nog inte, men försök äta mer sånt som inte gör din röv till en explosiv bajssprinkler.

Sprutlackar toan rätt fort om jag äter bröd och yoghurt i mängder t.ex , så jag tar det lite lugnt med det. Försöker att bara äta lite då och då av sånt, då brukar magen hålla sig lugn.

Eventuellt inte så givande inlägg, men jag var tvungen att ta tillfället att få prata om BAJS.
Citera
2024-03-07, 10:03
Moderator
Maviels avatar
Rubrik förtydligad. Utgången rubrik:

Hjälp, min röv exploderar!

/Moderator
Citera
2024-03-07, 10:42
Citat:
Ursprungligen postat av rektalbrisad

Lägger du fyror, femmor och sexor?

Tack! Men den nya rubriken är missvisande. Mitt problem är inte diarré, utan explosivitet oavsett avföringens karaktär.

Ja, 4,5 och 6 om jag inte är återhållsam med mina "triggers". Men just ost kan jag vara frikostig med, vilket jag prisar gudarna för.

Brukar säga att jag blästrar toastolen med bajs av visserligen rätt så lös karaktär, diarré är det nog få som skulle kalla just denna explosiva variant.

Sprutlacka toastolen är en rolig beskrivning, men då krävs det väldigt vattnig avföring, och uppfattade inte att det var detta som det var frågan om.
Citera
2024-03-07, 10:43
Medlem
Ditt "biom" är ur fas och någon bakterie i magen har du antingen för lite eller för mycket av.

Jag led av dina problem själv i dryga 20 år och lösningen blev en kombination av stark chili (Chilin stimulerar produktionen av slem i magen som ger ett skyddande lager) och keto diet. Sen kan det ta ett tag innan magen "lugnar sig" och ett stort plus är att immunförsvaret får sig en bra skjuts och man insjuknar väldigt sällan om magen är i balans.

Rött kött + ägg + stek i ister och lär dig göra egen bearniesås gjort på riktigt smör. Mumma!

Edit: Probiotisk mat i form a yoghurt och fil är ingen dum ide heller att blrja svepa ett glas av varje dag.

Take it or leave it!

Citera
2024-03-07, 10:48
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Har du möjlighet att utveckla kring detta? Finns det ett medicinskt samlingsnamn för problem med tarmfloran, som jag kan googla?

Dysbios. Det finns i princip hur många diagnoser som helst som kan kopplas till Dysbios. Genom att manipulera tarmfloran med pre- och probiotika så kan man kanske uppnå förbättring. Probiotika är typ de bakterier som finns i div yoghurt, prebiotika är de livsmedel som bakterierna behöver. Alla behandlingar man försöker sig på måste ske under 2 månader innan man ser någon effekt.
Citera
2024-03-07, 10:58
Medlem
tnems avatar
Citat:
Jag är en fyrtio år gammal man utan kända medicinska besvär – med undantag för min mage. Besvären är odiagnosticerade men så vitt jag förstår är jag, i jämförelse med andra, extremt gasig och har ovanligt ofta diarré.

Min mage har varit sådan i hela mitt liv: Det finns en hysterisk historia om mig som spädbarn, ett skötbord och en nedbajsad vägg. De senaste femton åren har jag dock noterat en eskalerande explosivitet där bak i samband med toalettbesök. Kort sagt skiter jag ned hela toalettstolen ända upp på – och utanför – sitsen.

(Från och med här blir mitt inlägg något tekniskt. Jag har därför gjort en grafisk nomenklatur som illustrerar fenomenet och ligger till grund för en stipulativ begreppsapparat: https://pasteboard.co/nH0isOh09hQ6.png. Bilden är SFW.)

Så dramatiskt har det inte alltid varit för mig att gå på toaletten. Jag minns en krönika i Metro kring år 2006 där skribenten ojade sig över bajsfläckar på trean (terminologiska instruktioner finns i bilden ovan). Det hade aldrig hänt mig, och jag tänkte då att det måste ha varit en sällsynt kraftig tarmrörelse. Men 2024 lägger jag treor varje dag.

Jag utgår från att alla har erfarenhet från ettor och tvåor. Kanske även treor? Men min vardag är numera präglad av dubbelsidiga treor på 90 grader, fyror och femmor, en eller annan sexa och – i sällsynta fall – även sjuor. Om trendlinjen är linjär kommer jag att gå offside på regelbunden basis kring år 2030.

Jag har inte gjort några medvetna justeringar av det rent tekniska utförandet. Inte heller är jag intresserad av penetrerande analsex, även om ett eller annat finger har slunkit upp där genom åren, så något slags förslitningseffekt tror jag inte på.

Förklaringen borde nog sökas i medicinska eller biologiska domäner. Enligt min tolkning av händelseförloppet är det mynningshastigheten snarare än eldrörets riktning (eller kaliber?) som ger störst verkan på utfallet.

Tänk om vi alla går omkring och slår fyror och femmor utan att våga säga det till varandra! Kanske borde vi ta fram nya typer av vattenklosetter, som är utvecklade med stöd i mer naturtrogna anatomiska modeller.

Diagnosen ”laktosintolerant” är inte långsökt men jag bajsar hellre utanför än slutar äta ost. Det är alltså inte realistiskt. Jag tänker mig snarare något slags tratt, eller en skärm, som kan monteras kring stussen för att efter uträttat värv spolas ned.

Jag vill höra era tankar kring detta. Lägger ni också fyror och femmor varje vecka? Om ni har frågor svarar jag gärna.

Lagrad ost finns det ingen laktos i. Finns dessutom tabletter med laktosenzymer man kan ta för att kunna bryta ner laktos.

Mitt tips är att äta enligt FODMAP.
Då börjar man med att ät väldigt restriktivt en period för att sedan lägga på ett livsmedel i sänder för att se vad man inte tål/ är känslig mot. Så man vet vad man skall undvika.
Citera
2024-03-07, 11:20
Moderator
Maviels avatar
Ok. Då gör jag ett nytt tappert försök med rubriken. Utgången rubrik:

Problem med diarré

Det är önskvärt att ni själva tänker över rubrikerna. En rubrik ska vara saklig, neutral och beskriva innehållet i trådstarten. I själva trådstarten går det fint att brodera ut texten lite mer.

/Moderator

Citera
2024-03-07, 11:24
Moderator
Lapapps avatar
Citat:

Det låter som att du att du har onormalt mycket besvär. Många människor har problem med sin gastrointestinalkanal. Men just explosiviteten är inget som patienter brukar prata om, så där har jag inte mer erfarenheter än mina egna. Min egen exkrementsvariation medger inte mer än max 2. Däremot kan upp till 5 ske vid gastroenterologiska infektioner, men aldrig annat.

1. Har inget bra svar på detta. Har avföringen blivit lösare? Lite mer information om dina tarmvanor vore av värde för att ge en bättre bedömning. Orsaken till att det blir så explosivt bör som du själv säger sannolikt mest ha med hastigheten att göra. Gissningsvis är avföringen väldigt inhomogen och blandad med vätska och gas.

2. Har som sagt något svårare att ge en kvalificerad uppskattning kring detta.

3. Att göra avföringen fastare hade jag gissat skulle förbättra explosiviteten. Har du provat metoder för detta? Rent generellt brukar man rekommendera s k bulkmedel, såsom inolaxol. Det gör avföringen fastare. Rent diagnostiskt vore det också intressant att prova att utesluta laktos ur kosten.

Mitt bästa tips är dock att uppsöka läkare. Det finns andra orsaker till diarré som man vill utesluta. Glutenintolerans t ex. För övrigt uppskattade jag mycket den logiska och analytiska civilingenjörsinspirerade symptompresentationen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in