2024-03-08, 18:58
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Sorry, tänkte lite för snabbt där.
Trodde det var något festligt som:
Penis
Assman
Rektum
Vi pratar vuxna människor nu.

Ingen 50 åring med minsta självaktning skulle bli glad över dina förslag.
Citera
2024-03-09, 08:09
Medlem
VoiceofDestructions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Jag fattar inte vad du menar med att reklamen motverkar sitt syfte?
Var det ett påstående eller en fråga?
Hursomhelst så motverkar Transportstyrelsens reklamkampanj sitt syfte, eftersom det som sagt är svårare att få fram ägaren till ett fordon med personlig skylt.
Citat:
De menar att man kan skriva företagslogga eller sitt namn på skylten, inte att man ska slå på den i fordonsregistret, vilket som sagt är precis lika enkelt (eller enklare då det är lättare att komma ihåg skylten) som att söka på en vanlig skylt.
Transportstyrelsen nämner i sin kampanj ingenting, om hur man hittar ägaren till personliga skyltar, vilket såklart inte heller är syftet, fast det går såklart att ta reda på dylika ägare men är krångligare än att hitta ägaren till en vanlig skylt.
Berätta gärna hur det är enklare, t.ex. genom 0771-141516.
"Lycka till" där.
Citat:
Att en myndighet gör reklam för att dra in pengar kan man väl ha åsikter om, men nu finns ju tjänsten och det är valfritt att använda den, ser inget konstigt med det faktiskt.
Citat:
Att en myndighet gör reklam för att dra in pengar kan man väl ha åsikter om
Det är lite grann kärnan av trådstarten.
Citat:
ser inget konstigt med det faktiskt
Där går våra åsikter tydligen isär.
Citera
2024-03-09, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling

Och de blir inte godkända heller, man får inte ha vi ad för trams som m helst på skylten.

Ex på avslag

https://www.mestmotor.se/automotorsp...t-avslag-2022/
Citera
2024-03-09, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoiceofDestruction
Var det ett påstående eller en fråga?
Hursomhelst så motverkar Transportstyrelsens reklamkampanj sitt syfte, eftersom det som sagt är svårare att få fram ägaren till ett fordon med personlig skylt.

Transportstyrelsen nämner i sin kampanj ingenting, om hur man hittar ägaren till personliga skyltar, vilket såklart inte heller är syftet, fast det går såklart att ta reda på dylika ägare men är krångligare än att hitta ägaren till en vanlig skylt.
Berätta gärna hur det är enklare, t.ex. genom 0771-141516.
"Lycka till" där.

Det är lite grann kärnan av trådstarten.

Där går våra åsikter tydligen isär.

Man går in här:

https://fordon-fu-regnr.transportstyrelsen.se/

Skriver den personliga skylten, och gör sen EXAKT likadant som om det var en vanlig bil.

Vad är problemet?
Citera
2024-03-09, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Det är inte "betydligt svårare". Man söker på precis samma sätt i samma sökruta. Eller så ringer man Transportstyrelsen om man är handikappad.
Menar du att telefoner är avsedda för s.k. handikappade? Har du ens tillåtelse att kalla någon handikappad anno 2024? Efter några språkliga revideringar och uppdateringar klargjordes att det heter: funktions-/begåvningsvarierad.
Prova gärna att ringa 0771-141516 och fråga om ägaren till valfri, personlig skylt.
"Lycka till" du också.
Citera
2024-03-09, 08:21
Medlem
Citat:
Man går in här:

https://fordon-fu-regnr.transportstyrelsen.se/

Skriver den personliga skylten, och gör sen EXAKT likadant som om det var en vanlig bil.

Vad är problemet?
Senast jag kollade där så krävdes det mer av den som sökte, t.ex. e-postadress och bara vid sökning på personlig skylt. Kanske följer Transportstyrelsen denna tråd. Har du ringt 0771-141516 än och provat där?
Citera
2024-03-09, 09:09
Medlem
Citat:
Senast jag kollade där så krävdes det mer av den som sökte, t.ex. e-postadress och bara vid sökning på personlig skylt. Kanske följer Transportstyrelsen denna tråd. Har du ringt 0771-141516 än och provat där?
I Transportstyrelsens tjänst kan du direkt få allehanda tekniska uppgifter om bilen samt vem som är ägare, det senare dock endast om ägaren är en juridisk person. Önskas ägaruppgift på fordon som ägs av privatperson krävs att den som söker identifierar sig med exempelvis Bank-id för att sedan erhålla åstundade uppgifter till valfri e-postadress. Tidigare kunde motsvarande endast tillgängliggöras till en fax. Notera att allt ovan avser såväl konventionella som personliga svenska registreringsnummer. Har aldrig krävts något ytterligare för att omfrågat nummer består av en personlig skylt.
Citera
2024-03-09, 09:55
Moderator
Trixtons avatar
Citat:

Du har helt enkelt fel. Det krävs varken mer eller mindre ansträngning, då tillvägagångssättet är exakt lika för alla registreringsnummer man söker på. Du kanske skulle prova själv?
Citera
2024-03-09, 10:47
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling

Säger du ja. Du och dina kamrater verkar ju otroligt tråkiga.
Citera
2024-03-09, 11:40
Medlem
Citat:

Ska man hitta ägare kräver det mer uppgifter oavsett regskylt.

Edit
Var 3:a på den såg jag nu.

Ge dig nu, du har fel. Det ÄR inte svårare, det är bara något du fått för dig.

Sen får väl du tycka att en myndighet inte ska göra reklam för en tjänst de tillhandahåller, jag tycker det är helt ok, förmodligen inte den enda myndigheten som gör det.
Senast redigerad av Camarosmurfen 2024-03-09 kl. 11:43.
Citera
2024-03-09, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Nej, jag har inte fel.
I ditt fall har Transportstyrelsen antingen gjort fel, beviljat din skylt innan regeländring eller så bedömer man att en bilmodell inte är ett produktnamn på det sättet.
Jag har i alla fall en USA-bils namn på min japanska bil!
Citera
2024-03-11, 23:19
Medlem
Det är bara att skicka ett sms till 71640 så får man omgående modell, färg, år, i trafik/avställd, förnamn, efternamn och stad. Via Ratsit får du fram personnummer, inkomst och kan dubbelkolla med den registrerade bilen som finns på Ratsit/mrkoll att det är rätt person så att inte två har exakt samma namn. Via Skatteverket kan du kontrollera syskon, föräldrar och vem som är gift med vem för att utreda om en annan person (oftast släkting) verkar stå på bilen åt någon annan.

Gäller både vanlig registreringsskylt och personlig, oavsett om den ägs av en privatperson eller av ett företag.
Senast redigerad av Frasande 2024-03-11 kl. 23:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in