Flashback bygger pepparkakshus!
2024-03-07, 01:01
Medlem
nickeh84s avatar
Om man ej har en mortel hemma, har ni då något tips på hur man kan göra ett fint pulver av en tablett?
Citera
2024-03-07, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickeh84
Om man ej har en mortel hemma, har ni då något tips på hur man kan göra ett fint pulver av en tablett?
Stoppa den i en tjock plastpåse eller i en spritspåse. Lägg på hårt underlag och gå på med undersidan av en matsked.
Citera
2024-03-07, 02:19
Medlem
-Andreas-s avatar
Alla vi som jobbar med att ösa in mediciner i omsorgstagare, brukare, patienter eller åldringar med sväljsvårigheter vet att del/krossbara tabletter bäst pulvriseras;

A. Lägg i fryspåse på spisplattan o banka sönder o samman med matsked på utsidan av påsen, tills molekylerna i princip har separerats.

B. Eller den mer eleganta tablett för tablett varianten, där du lägger tabletten i en matsked, o mortlar den med en tesked.

Sen ner i äppelmos, veva runt, hälla i munnen.
Citera
2024-03-07, 08:12
Medlem
Fuckwindowss avatar
Bara krossa och pulevisera tills önskad effekt, ärligt talet en tråd om det här… haha!

Lycka till!
Citera
2024-03-07, 08:12
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Andreas-
Alla vi som jobbar med att ösa in mediciner i omsorgstagare, brukare, patienter eller åldringar med sväljsvårigheter vet att del/krossbara tabletter bäst pulvriseras;

A. Lägg i fryspåse på spisplattan o banka sönder o samman med matsked på utsidan av påsen, tills molekylerna i princip har separerats.

B. Eller den mer eleganta tablett för tablett varianten, där du lägger tabletten i en matsked, o mortlar den med en tesked.

Sen ner i äppelmos, veva runt, hälla i munnen.

Jag antar att A. kräver en gammaldags rund spisplatta av järn. Börja banka på en induktionshäll kanske inte är det bästa att göra.
Citera
2024-03-07, 13:03
Medlem
Stark-Senaps avatar
Citat:
Oj vad mycket tekniker man använt genom åren.

Sedan blev jag vuxen och skaffade en pillerkross från apoteket. Detta är min senaste modell:
https://www.apotea.se/tablettkrossare
Rejäla handtag så även en med grav reumatism kan hantera den. Funkar svinbra till piller, meta-kristaller, mdma-kristaller, you name it.

Happy knarking!

Edit:
Och som alltid skall man vända på tingen. Det står i länken: Läs alltid i bipacksedeln för ditt läkemedel, där det står om det inte är lämpligt att dela eller krossa tabletten (vilket kan vara vanligt vid depot-tabletter, retard-tabletter och liknande).
Dvs det är då man skall krossa!

Happy knarking!
Senast redigerad av Stark-Senap 2024-03-07 kl. 13:12.
Citera
2024-03-07, 15:22
Medlem
nickeh84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Oj vad mycket tekniker man använt genom åren.

Sedan blev jag vuxen och skaffade en pillerkross från apoteket. Detta är min senaste modell:
https://www.apotea.se/tablettkrossare
Rejäla handtag så även en med grav reumatism kan hantera den. Funkar svinbra till piller, meta-kristaller, mdma-kristaller, you name it.

Happy knarking!

Edit:
Och som alltid skall man vända på tingen. Det står i länken: Läs alltid i bipacksedeln för ditt läkemedel, där det står om det inte är lämpligt att dela eller krossa tabletten (vilket kan vara vanligt vid depot-tabletter, retard-tabletter och liknande).
Dvs det är då man skall krossa!

Happy knarking!

Tablettkrossare krossar dock bara till mindre delar va? Men gör det ej till ett fint pulver?
Citera
2024-03-07, 15:45
Medlem
Stark-Senaps avatar
Citat:
Tablettkrossare krossar dock bara till mindre delar va? Men gör det ej till ett fint pulver?
Inte till puder men funkar i näsan.
Prova. Krossen är inte så dyr.
Citera
2024-03-09, 12:22
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Jag antar att A. kräver en gammaldags rund spisplatta av järn. Börja banka på en induktionshäll kanske inte är det bästa att göra.
Ja, annars är det bara att ta fönsterbrädan, diskbänken, hallgolvet, betongväggen, vilket hårt underlag som helst istället.
Citera
2024-03-13, 21:47
Medlem
kastrull funkar bra faktiskt eller lös i tex vatten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in