Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-10, 07:49
  #13
Medlem
7000 år är inte så konstigt i sammanhanget. Tittar man 200 generationer bakåt har du fler teoretiska anfäder (2 en generation bakåt, 4 två generationer bakåt osv så exponentiellt växande) än man kan ha rent praktiskt eftersom det fanns färre människor än så.

Därför är man sannolikt släkt med nästan varenda människa som fått framgångsriks avkommor. Däremot är det bara en av dessa som är din farfarsfarosv. Då krävs det ganska många generationer innan man har "tur" och matchar en sån individ även om man har gemensamma anfäder närmare i tid som däremot inte har en obruten faderslinje bakåt.
Citera
2024-03-10, 13:01
  #14
Medlem
Chilpericuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leuhru
I ett fadersmål beställde jag en DNA profil från GlobalDNA på mig och barnet vilket visade att det närmaste släktskapet mellan oss var 7000 år.

Resultat från GlobalDNA:
Skillnaden mellan de båda testade manspersonernas Y STR DNA tyder på att de hade en gemensam anfader för gissningsvis 300 – 1000 generationer bakåt i tiden, alltså för mer än 7000 år sedan.
1 generation = 25 år och mutationsfrekvensen för Y STR DNA 1 mutation var 30e generation,

Jag är från norra Sverige och det aktuella barnet 100 mil söder om mig.
Nu var det med marginal inte mitt barn men är det möjligt att det kan skilja så många år i släktskap på så kort avstånd.
I så fall måste mina förfäder ha varit isolerade från övriga Sverige ända från nära istiden som var för 10000 år sedan

Vilket test från GlobalDNA hade du köpt och vad kostade det?

Om både du och barnet delar anfader för 7000 år sen så betyder det att ni förmodligen tillhör samma haplogrupp, men olika grenar. T ex R1b eller R1a.
Citera
2024-03-10, 15:32
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leuhru
I ett fadersmål beställde jag en DNA profil från GlobalDNA på mig och barnet vilket visade att det närmaste släktskapet mellan oss var 7000 år.

Resultat från GlobalDNA:
Skillnaden mellan de båda testade manspersonernas Y STR DNA tyder på att de hade en gemensam anfader för gissningsvis 300 – 1000 generationer bakåt i tiden, alltså för mer än 7000 år sedan.
1 generation = 25 år och mutationsfrekvensen för Y STR DNA 1 mutation var 30e generation,

Jag är från norra Sverige och det aktuella barnet 100 mil söder om mig.
Nu var det med marginal inte mitt barn men är det möjligt att det kan skilja så många år i släktskap på så kort avstånd.
I så fall måste mina förfäder ha varit isolerade från övriga Sverige ända från nära istiden som var för 10000 år sedan

Det de säger är att din och den andra personens Y-kromosom fanns i samma person för 7000 år sedan. Ni hade denna gemensamma förfader för 7000 år sedan, utöver denna förfader så har ni antagligen tusentals om inte miljoner gemensamma förfäder om levde mycket senare.
Citera
2024-03-11, 01:06
  #16
Medlem
allt.o.ingets avatar
Hade varit väldigt intressant att veta etniciteten på fadern. (Kanske inte för dig dock) Är det en iranier till exempel så skulle det avslöja väldigt mycket om avståndet mellan indoeuropeiska folk och de indoeuropeiska språken. Då skulle man få en bättre bild av när utvandringen från Indien skedde. Och även en bättre bild av hur språk utvecklas.
Citera
2024-03-11, 01:13
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elluard
Nu var det väl inte fadersmålet som var den ledande frågan utan det intressanta var det stora avståndet mellan släktskapet.
Men man får alltid räkna med påhopp från reptilhjärnorna och besserwissers.
Jag tror inte att ett DNA test även om kommer från Y är så förkastligt som det låter här.
Tillförlitligheten har bevisats många gånger om genom att de lyckats spåra fram okända mördare med tillgång av endast pytte lite gammalt DNA. Och då duger det från Y också.
Y-dna är värdelöst för att spåra mördare eftersom de inte identifierar en person utan endast släktskap på fädernet, vilket inte behöver vara särskilt nära.
Citera
2024-03-13, 10:04
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allt.o.inget
Hade varit väldigt intressant att veta etniciteten på fadern. (Kanske inte för dig dock) Är det en iranier till exempel så skulle det avslöja väldigt mycket om avståndet mellan indoeuropeiska folk och de indoeuropeiska språken. Då skulle man få en bättre bild av när utvandringen från Indien skedde. Och även en bättre bild av hur språk utvecklas.

Jag kommer från området Sverige Norge Finland och mina förfäder har funnits här, vet inte hur länge.
Citera
2024-03-15, 14:14
  #19
Medlem
Börjar nästan undra på att, kan det vara så att jag genetiskt tillhör urinnevånarna i Sverige
__________________
Senast redigerad av Leuhru 2024-03-15 kl. 14:27.
Citera
2024-03-20, 20:40
  #20
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allt.o.inget
Hade varit väldigt intressant att veta etniciteten på fadern. (Kanske inte för dig dock) Är det en iranier till exempel så skulle det avslöja väldigt mycket om avståndet mellan indoeuropeiska folk och de indoeuropeiska språken. Då skulle man få en bättre bild av när utvandringen från Indien skedde. Och även en bättre bild av hur språk utvecklas.

Den bilden finns redan. Just pga modern genetisk forskning.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback