2024-03-07, 13:19
Medlem
Folk hör ordet service och tänker bara på oljebyte.

Förutom A och B-service så tillkommer det ju olika saker baserat på miltal. Är det kanske en kamkedja eller kamrem med också?

Ingen kan svara på dina frågor utan att få se faktura och var du fått priset på 5000:- ifrån.
Citera
2024-03-07, 13:25
Medlem
CygneRouges avatar
B-service behöver inte vara samma sak. Det finns en B-service om innebär spolning av växellådan och det är DYRT, typ "Den dyraste service bilen någonsin kommer behöva" (Jag vet...). Når miltalet det en andra gång så är bilen så gammal att man istället kör tills den brakar.
Citera
2024-03-07, 14:20
Medlem
Dirtydwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Jag har gjort det två gånger, alltså köpt egen olja och verkstäderna har inte sagt något om förfarandet MEN skrivit det i serviceboken vid sin stämpel som en notering bägge gångerna.

Det kan du säkert ha gjort.
Jag tror dock majoriteten av verkstäder skulle säga nej till det där beteendet.
Det vore ju i princip som man tog med egen mat till restaurangen och sedan så satt man och käkade där på deras fina stolar och bord.
Citera
2024-03-07, 19:54
Medlem
citymormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Jaha! Alla ska sälja sina bilar och skaffa en 10 år gammal bil, hur resonerar du nu eller är det den situationen du trivs i?

Jag menade att jag trivs bra i den situationen, självklart skall man köpa ny bil om man vill ha nytt! Har gjort så med tidigare.
Nästa gång blir det ännu äldre, runt årsmodell 2000 om jag hittar någon tysk i bra skick. Så lite extra skit som möjligt men inte för gammalt.
Citera
2024-03-08, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirtydwarf
Det kan du säkert ha gjort.
Jag tror dock majoriteten av verkstäder skulle säga nej till det där beteendet.
Det vore ju i princip som man tog med egen mat till restaurangen och sedan så satt man och käkade där på deras fina stolar och bord.

Egna råvaror åtminstone, och det skulle nog ingen restaurang acceptera.
Citera
2024-03-08, 11:01
Medlem
Dirtydwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Egna råvaror åtminstone, och det skulle nog ingen restaurang acceptera.

Tror inte heller de skulle acceptera det.

Svårt tänka mig en märkesverkstad skulle ens kunna överväga gå med på ett så girigt beteende.

Olje byte är ju annars en sak som väldigt få personer behöver betala en verkstad att göra annars.
Köp dina saker på Mekonomen och hyr en lift på någon mack och bara skruva ut oljepluggen och sedan få av filtret och på med det nya.

Förstår dock man är tvungen besöka märkesverkstad om man vill ha den där stämpeln i serviceboken.
Citera
2024-03-08, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banned.
Min sambo har en mercedes och gjorde en B service som kostade runt 5000. Men sen har dom debiterat all olja och filter mm. Ska inte detta ingå i grundpriset på 5000?

Det kan ju inte kosta 5000 att bara infinna sig på verkstaden och sen ska man betala för allt material plus jobb utöver de 5000? Kan detta verkligen vara rätt?

Nu har jag inte orkat läsa igenom allt men det är inte olja och filter för växellådan du betalat extra för? För lådan ska spolas vid vissa B-intervaller och det ser man genom att läsa ut verkstads koden ur bilen med dator eller i instrumentpanelen efter en speciell kombination av knapptrycknikgar. Borde stå på kvittot vad oljan heter så kan man ta redan på rätt snabbt om så är fallet.
Citera
2024-03-08, 12:54
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Olje byte är ju annars en sak som väldigt få personer behöver betala en verkstad att göra annars.
Köp dina saker på Mekonomen och hyr en lift på någon mack och bara skruva ut oljepluggen och sedan få av filtret och på med det nya.

Förstår dock man är tvungen besöka märkesverkstad om man vill ha den där stämpeln i serviceboken.

Det skulle inte behöva vara ett problem. Tesla har skippat detta kravet på "stämplar". Du kan göra all service själv (även om elbilar generellt inte har oljebyten och samma krav på servicenivå). Utan att garantierna försvinner.

Detta är endast ett cyniskt sätt för biltillverkare att tjäna extra pengar på service och reservdelar, samt att låta sina ÅF tjäna pengar på det med deras verkstäder (då kan de minska vinstmarginalen på sin bilförsäljning).

Fungerar lite som när HP och andra tillverkare av skrivare säljer skrivare med låg vinst, men på olika sätt tvingar kunden att köpa deras patroner för skyhöga kostnader.
Citera
2024-03-08, 15:38
Medlem
Dirtydwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Det skulle inte behöva vara ett problem. Tesla har skippat detta kravet på "stämplar". Du kan göra all service själv (även om elbilar generellt inte har oljebyten och samma krav på servicenivå). Utan att garantierna försvinner.

Detta är endast ett cyniskt sätt för biltillverkare att tjäna extra pengar på service och reservdelar, samt att låta sina ÅF tjäna pengar på det med deras verkstäder (då kan de minska vinstmarginalen på sin bilförsäljning).

Fungerar lite som när HP och andra tillverkare av skrivare säljer skrivare med låg vinst, men på olika sätt tvingar kunden att köpa deras patroner för skyhöga kostnader.

Kan bara hålla med dig i det du skriver. Klart det är för att dessa märkesverkstäder vill tjäna pengar och därför kostar nästan det dubbla mot vad en Mekonomen verkstad tar för samma byte.
Citera
2024-03-08, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Som jag skrev tidigare så är det väldigt gott om anekdoter och påståenden, mem i de flesta fall är det grova överdrifter och myter som sprids.

Det märkliga är att så många verkar vara experter på bilar och bilverkstäder men avslöjar sig som tämligen okunniga i hur de skriver.

”Alla” verkar ”veta” att bilverkstäder bara luras, och har fantasifull historier om detta, inte sällan ”en kompis skulle….” Jag sticker fram hakan och säger att det till övervägande del är skrönor som folk försöker göra sig märkvärdiga med.

När det gäller denna tråd så har vi fortfarande allt för lite seriös kontrollerbar info för att utröna vad som kan vara rätt eller fel, och det är lite märkligt att folk kan ta sig tid att sitta och skriva inlägg efter inlägg över nåt de tror är fel, istället för att direkt kontakta aktuell verkstad och reda ut saken med dem.

Man skulle kunna tro att du själv jobbar på en märkesverkstad och inte vill att det skall skrivas hur ni försöker lura kunderna på pengar.
Alla bilverkstäder luras inte, men tyvärr allt för många och märkesverkstäderna utgör tyvärr inget undantag.
Citera
2024-03-08, 20:41
Medlem
Citat:
Kan bara hålla med dig i det du skriver. Klart det är för att dessa märkesverkstäder vill tjäna pengar och därför kostar nästan det dubbla mot vad en Mekonomen verkstad tar för samma byte.

Citat:
Ursprungligen postat av Onsala
Man skulle kunna tro att du själv jobbar på en märkesverkstad och inte vill att det skall skrivas hur ni försöker lura kunderna på pengar.
Alla bilverkstäder luras inte, men tyvärr allt för många och märkesverkstäderna utgör tyvärr inget undantag.

Som sagt, ”alla” är tydligen ”experter” på bilar och bilverkstäder, och vet ”minsann” att de bara luras etc… Och anekdoter och spekulationer haglar…

Nej, jag jobbar inte i bilverkstad, har aldrig gjort, men har nog bättre insyn än de flesta på detta forum i hur det generellt sett funkar på bilverkstäder.

Alla vill tjäna pengar och maximer sin vinst, om möjligt, så det är inte så stor skillnad mellan caféer, frisörsalonger, restauranger, matvarubutiker, mäklare, eller bilverkstäder. Men trots att alla de andra även de försöker tjäna mest möjligt på sitt arbete, så är det bilverkstäderna som tycks sticka folk mest i ögonen fast de inte gör så mycket annorlunda än de andra.

Att sen jämföra prisbilden på Mekonomen med märkesverkstäder, och sågar märkesverkstäder för de är dyrare, visar ju att folk inte har så bra koll….
Citera
2024-03-08, 23:57
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Som sagt, ”alla” är tydligen ”experter” på bilar och bilverkstäder, och vet ”minsann” att de bara luras etc… Och anekdoter och spekulationer haglar…

Nu var det kanske inte mig som du inkluderade i denna kommentaren, men vill bara förtydliga att jag inte avsåg att verkstäderna luras. Är alltså biltillverkarna som medvetet sätter upp kunden i onödiga krav för att den ekonomiska modellen bygger på det (och det är inga spekulationer, utan kommer för att jag själv varit med och gjort så från insidan i mitt arbete med just den typen av affärsmodeller hos personbilstillverkare).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in