2024-03-06, 12:10
Medlem
Dirtydwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backvudejaflash
Njuter av dessa trådar och att göra min egen bilservice

Är det vanligt att folk köper biltema olja och filter och lämnar till bilverkstan istället för att köpa verkstans?

Nej jag tror inte det är vanligt man köper sin olja på Biltema och sedan ber en verkstad att hälla i skiten på ens privata bil.
Jag skulle tro de vill hålla i olja som är deras egen som de kan tjäna pengar på.

Men säkert många hemma fixare som köper oljan på Biltema. Men då är det nog inte bilar av nyare eller dyrare modeller.

Ts verkstads besök där det snackades om B service . Där kanske det inte ingick just nu oljebyte det kanske var en annan sorts service som skulle göras och då borde ju verkstaden frågat om de skulle byta olja också?
Att de byter delar som länkarmen utan att fråga är en kostnad som får stå för verkstaden.
De måste alltid fråga innan de börjar byta grejor hur som helst.
Citera
2024-03-06, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Hällt i olja för 7000 mer? Olja är absolut dyrt men en motor rymmer kanske max 8 liter. Det är kanske 2000 spänn med en bra olja

Det var min första fråga. Har ni blandat ut oljan med guld?
Citera
2024-03-06, 14:05
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirtydwarf
Nej jag tror inte det är vanligt man köper sin olja på Biltema och sedan ber en verkstad att hälla i skiten på ens privata bil.
Jag skulle tro de vill hålla i olja som är deras egen som de kan tjäna pengar på.

Men säkert många hemma fixare som köper oljan på Biltema. Men då är det nog inte bilar av nyare eller dyrare modeller.

Ts verkstads besök där det snackades om B service . Där kanske det inte ingick just nu oljebyte det kanske var en annan sorts service som skulle göras och då borde ju verkstaden frågat om de skulle byta olja också?
Att de byter delar som länkarmen utan att fråga är en kostnad som får stå för verkstaden.
De måste alltid fråga innan de börjar byta grejor hur som helst.

Jag har gjort det två gånger, alltså köpt egen olja och verkstäderna har inte sagt något om förfarandet MEN skrivit det i serviceboken vid sin stämpel som en notering bägge gångerna.
Citera
2024-03-06, 14:20
Medlem
Banned.s avatar
Detta var inte hedins bil eller en sådan stor verkstad utan en mindre fast auktoriserad.

Men jag har en vän som som har exakt samma bil och betalar ca 6000 för service på Hedins bil.

Jag ska se om jag kan lägga upp fakturan.
Citera
2024-03-06, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onsala
Om man inte har koll på bilar och bilreparationer så är det väldigt många verkstäder som försöker blåsa en på pengar. Märkesverkstäder utgör inget undantag.
Har en kompis vars bil nyligen fick ombesiktning pga dåligt bromsrör. Märkesverkstad tyckte man behövde byta en spindelled också. Det ville dom ha 18 800 kr för. På en hyfsat ärlig verkstad ansåg man att spindelleden var felfri och reparation av bromsröret kostade 1550 kr. Har man inte koll blir man lurad -tyvärr.

Som jag skrev tidigare så är det väldigt gott om anekdoter och påståenden, mem i de flesta fall är det grova överdrifter och myter som sprids.

Det märkliga är att så många verkar vara experter på bilar och bilverkstäder men avslöjar sig som tämligen okunniga i hur de skriver.

”Alla” verkar ”veta” att bilverkstäder bara luras, och har fantasifull historier om detta, inte sällan ”en kompis skulle….” Jag sticker fram hakan och säger att det till övervägande del är skrönor som folk försöker göra sig märkvärdiga med.

När det gäller denna tråd så har vi fortfarande allt för lite seriös kontrollerbar info för att utröna vad som kan vara rätt eller fel, och det är lite märkligt att folk kan ta sig tid att sitta och skriva inlägg efter inlägg över nåt de tror är fel, istället för att direkt kontakta aktuell verkstad och reda ut saken med dem.
Citera
2024-03-06, 14:52
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banned.
Min sambo har en mercedes och gjorde en B service som kostade runt 5000. Men sen har dom debiterat all olja och filter mm. Ska inte detta ingå i grundpriset på 5000?

Det kan ju inte kosta 5000 att bara infinna sig på verkstaden och sen ska man betala för allt material plus jobb utöver de 5000? Kan detta verkligen vara rätt?

Det står på offerten! Den skall vara specificerad ordentligt
Citera
2024-03-06, 14:57
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Nej jag har inte missförstått något alls. Det är så det är fakturerat annars hade det aldrig kommit upp i dessa pengar.

Tycker du ger mycket rörig och olika information i olika inlägg. Tips; Ta ett foto på fakturen, och lägg upp en kopia där du strykit bort alla personuppgifter, så kan vi lättare hjälpa dig att reda ut det.
Citera
2024-03-06, 15:01
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
..."eller ännu bättre en Tesla"? 🤣🤣🤣

Ja. Med en Tesla (och andra elbilar) så behöver du inga dyra oljebyten eller motorservice. Behövs knappt någon service alls, mer än lite enklare kontroller efter några år (bromsvätska, mm).

En annan fördel är att om du är lite händig så kan du göra många typer av service själv på en Tesla.
Citera
2024-03-06, 17:57
Medlem
Citat:
Min sambo har en mercedes och gjorde en B service som kostade runt 5000. Men sen har dom debiterat all olja och filter mm. Ska inte detta ingå i grundpriset på 5000?

Det kan ju inte kosta 5000 att bara infinna sig på verkstaden och sen ska man betala för allt material plus jobb utöver de 5000? Kan detta verkligen vara rätt?

Gå inte till Mercedes verkstad.
Citera
2024-03-06, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InPain
Vad är alternativet?

Skippa märkesverkstad eller göra själv. Byta länkarm klarar vilken verkstad som helst.
Citera
2024-03-06, 20:25
Medlem
hitta en bättre firma, själv har jag en lokal bilverkstad som servar min Ford Mondeo för 2880 kr inkl allt.
Citera
2024-03-06, 20:50
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Kan detta verkligen vara rätt?
Japp, om inte annat är överenskommet så är det standard.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in