2024-03-06, 08:15
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Under detta året och nästa år sker en enorm utbyggnad av 5G-nätet i hela landet. Det kommer säkert inte stanna efter det, utan fortsatt utbyggnad kommer troligen ske även under 2026 och framåt.

Det jag funderar på är om detta kanske till slut kommer att göra fasta bredbandsuppkopplingar obsoleta. Mobil telefonin gjorde ju fast telefoni helt passé och idag är underhållskostnaderna för kopparnätet alldeles för dyrt för att kunna motivera dess fortsatta existens. Samma sak skulle mycket väl kunna ske med det fasta bredbandet när vi får tillgång till en enorm datakapacitet i 5G-nätet.

Typiskt oteknisk person, trådat är alltid snabbare och bättre än trådlöst.

Vad tror du händer när flera personer på liten yta ska dela på samma trådlösa uppkoppling.

Ska du se tv med bra upplösning räcker inte trådlöst. Fråga alla som blev tvungna att ha trådlösa anslutningar när Telia släckt och släcker kopparnätet.

Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Ja och nej, beror på..
+ Bor man i staden och har lätta väggar så räcker det bra med mobilt bara.
+ Är man hobby-användare, facebook, etc så räcker mobilen också, gör inget om det svajjar.
+ två abonemang blir ett om man ersätter fasta nätet med mobilt.
Finns bra 5G sim-routrar man kan sätta på utsidan huset för att skapa hemma nätverk.
– Bor man långt utanför eller har hinder som stör så är det fast nätverk man vill ha. Ju högre frekvenser ju sämre täckning.
– Internet i jobbet så vill man lita på att det fungerar.

Nej det gör det inte om man kollar på TV med hög definition eller spelar. Klant.

Din sista negativa punkt avslöjar hur dåligt trådlöst är.

Vem fan vill bo i ett hyreshus med "lätta" väggar. Eller ett vanligt hus med "lätta" väggar. Buller och dålig isolering.

Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Nej
Fast bredband kommer alltid att användas av folk som inte vill ha cancer,sömproblem och andra trevligheter av strålningen.

Plus företag som vill ha en säker anslutning utan problem och mindre säkerhetsintrång.

Fast bredband är bäst och snabbast utan problem.

Elallergi finns inte.

Dock har du rätt om att fast lina är snabbast med minst problem.
Senast redigerad av MaarekStele 2024-03-06 kl. 08:49.
Citera
2024-03-06, 08:18
Medlem
kyrkstockens avatar
Har tegelväggar som håller ute allt. Jag skulle naturligtvis kunna montera en mottagare utanför.

Men så länge inte priset motiverar ett byte så...
Citera
2024-03-06, 08:50
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
För sådant som kräver stabil uppkoppling som spel och några andra saker kommer det mobila nätet inte kunna ersätta fiber. Men för en svenson som kolla ticktok och Youtube absolut. Så det beror helt på vilka behov man har.

Att spela ingår väl i och för sig i vad vanliga Svenssons gör. Man ska kunna spela på 5G. Detta enligt operatörerna själva
Fördelar med 5G
Snabbare surfande och filöverföring
Streaming med högre videoupplösning
Bättre kvalitet på videosamtal
Mindre buffrande
Bättre spelupplevelser online
Ett mer pålitligt nät vid hög belastning
Självkörande bilar, säkrare vägar och stora miljövinster
Utveckling av individanpassad sjukvård, även på distans
Personaliserad shopping och mer effektiv lagerhållning
Uppkopplad och automatiserad logistik
https://www.tele2.se/mobilt/5g

Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Nej
Fast bredband kommer alltid att användas av folk som inte vill ha cancer,sömproblem och andra trevligheter av strålningen.

Om man tror på cancerkonspirationen så spelar det väl ändå ingen roll huruvida man använder 5G själv eller inte, då det är aktiverat och vågorna går i luften i vilket fall som.
Senast redigerad av Pust 2024-03-06 kl. 09:21.
Citera
2024-03-06, 08:57
Medlem
Vad många inte verkar tänka på är att även om både 4G och 5G är snabbt så är det väldigt begränsat vad gäller mängd data du kan skicka/ta emot. Det är STOR skillnad här mot fiber. En fast trådad anslutning kan du skicka hundratals GB över varje dag. Du kan maxa linan dygnet runt om du vill eller har behov för det. Tele2 marknadsför stort att de har OBEGRÄNSAT med data, men det är om inte en ren lögn så åtminstone en sanning med modifikation. Försöker du använda den som du kan använda en fiber kommer ditt abonnemang att bli stängt för att "du missbrukar nätet". Om du är lite mer försiktig med datan så kan du bara tanka 50GB per dag, sedan måste du manuellt "fylla på" med 5GB i taget via SMS.

Detta är för att ingen operatör bygger mobilnäten för att alla ska kunna använda maximalt med data hela tiden utan man räknar med att majoriteten skickar och tar emot ganska lite. Man har ganska små marginaler vilket innebär att så fort fler än beräknat eller att någon använder mer data än genomsnittet så sänks hastigheten för alla. Det är därför man har det finstilta att obegränsat med data inte på riktigt är obegränsat.

Utöver det så har vi andra problem som carrier NAT, dvs du får oftast inte en publik IP i dessa nät vilket innebär att du inte kan köra någon typ av server hemma. Det begränsar också på en del andra sätt. En fiber har i alla fall jag har erfarenhet av haft en publik och ofta ganska fast IP - även om den inte formellt varit en fast IP.

Mobilnäten är bra och för en DEL kan det nog säkert ersätta en fast fiber men att det skulle generellt för alla vara tillräckligt är skrattretande.

Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Man ska kunna spela på 5G. Detta enligt operatörerna själva

Enligt operatörerna löser 5G alla världens problem men det är inte något du ska lita på. Det är marknadsföring, dvs en stor hög med skitsnack. 5G gör inget bättre än en fast fiber gör - den enda fördelen det har är att anslutningen är rörlig. Att det skulle göra skillnad för tex distansoperationer är bara löjligt.
Senast redigerad av GrayPagan 2024-03-06 kl. 09:00.
Citera
2024-03-06, 09:05
Medlem
Skogswalds avatar
Jag var så sent som häromdagen på besök hos en äldre herre som stod i valet och kvalet gällande att dra in fiber i sin fastighet. Han hade som motargument att det troligtvis bara var "en tidsfråga" innan allt var trådlöst och knivskarpa 6- eller 7G-strömmar löpte genom atmosfären. Mjo, visst, i sinom tid, fast med tanke på att 5G ännu är under utveckling känns det inte direkt bakom hörnet med nästa/nästnästa teknik, och trådlös tiotals-Gigabit-bandbredd. Nja, jag vill nog påstå att trådad fiberoptik kommer att vara best practise för snabb pålitlig uppkoppling en bra jävla tid framöver. Sen får vi se om jag får äta upp dessa ord om femton tjugo år. Det är helt omöjligt att förutspå framtiden. Sia kan vi, men inte mer än så.
Citera
2024-03-06, 09:07
Medlem
Citat:
Under detta året och nästa år sker en enorm utbyggnad av 5G-nätet i hela landet. Det kommer säkert inte stanna efter det, utan fortsatt utbyggnad kommer troligen ske även under 2026 och framåt.

Det jag funderar på är om detta kanske till slut kommer att göra fasta bredbandsuppkopplingar obsoleta. Mobil telefonin gjorde ju fast telefoni helt passé och idag är underhållskostnaderna för kopparnätet alldeles för dyrt för att kunna motivera dess fortsatta existens. Samma sak skulle mycket väl kunna ske med det fasta bredbandet när vi får tillgång till en enorm datakapacitet i 5G-nätet.

Vanligt folk som surfar för att läsa tidningen har redan börjat gå över helt till trådlöst.

För alla andra kommer det inte bli obsolet innan vi får något som är lika bra som en fiberkabel.

5G är inte ens nära att kunna ersätta fiber för alla företag och tekniskt kunniga.
Citera
2024-03-06, 09:22
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Att spela ingår väl i och för sig bland vad vanliga Svenssons gör. Man ska kunna spela på 5G. Detta enligt operatörerna själva
Fördelar med 5G
Snabbare surfande och filöverföring
Streaming med högre videoupplösning
Bättre kvalitet på videosamtal
Mindre buffrande
Bättre spelupplevelser online
Ett mer pålitligt nät vid hög belastning
Självkörande bilar, säkrare vägar och stora miljövinster
Utveckling av individanpassad sjukvård, även på distans
Personaliserad shopping och mer effektiv lagerhållning
Uppkopplad och automatiserad logistik
https://www.tele2.se/mobilt/5g

Om man tror på cancerkonspirationen så spelar det väl ändå ingen roll huruvida man använder 5G själv eller inte, då det är aktiverat och vågorna går i luften i vilket fall som.

Ja, att spela via 5G är säkert bättre än att spela via 4G eller tidigare, men det är fortfarande sämre än fiber eller ens valfri sämre kabelbaserad uppkoppling som DSL eller kabel-tv. Trådlöst har alltid en högre latens än kabel, och framförallt betydligt högre spridning och tappade paket.
Citera
2024-03-06, 10:05
Medlem
Newkies avatar
Citat:

Frågan är väll om den luftburna delen av 5G klarar när hela Sverige ska streama Netflix i 4K samtidigt. Sen är det såklart även en marknadsfråga. Alla måste ju vara villiga att byta ut sin fasta uppkoppling. Personligen skulle jag inte byta ut min fiber mot 5G...
Citera
2024-03-06, 10:12
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaoLaowei
Ren fysik egentligen. Signaler transporteras snabbare i fast materia än luft. 3G, 4G eller 5G har med hur datan packas samman och packas upp, simpelt uttryckt, Dvs har man 5G i luften, kan man använda samma packmetod i fiber. Därför kan fiber alltid vara snabbare än luftburen kommunikation.
Det som gör frågan intressant är hur mobil användaren kommer vara i framtiden med de applikationer som kräver stor bandbredd och gynnas av större mängd datatransfer under samma tid. Nörden i mig ler lite när reklamen lanserar 5G som snabbare ... ungefär som att med 5G kan vi nu skicka signalerna med dubbla ljusets hastighet jämfört med 4G som "bara" gick med ljusets hastighet. Take us to WARP-speed Mr.Spock.

Mjae...

Ljushastigheten i fiber är faktiskt bara 2/3 av ljushastigheten i vakuum. Medan radiovågor i luft nästan når ljusets hastighet. Med det sagt är avståndet mellan sändare och mottagare, i fallet med 5g, för kort för att det ska göra någon skillnad.
Citera
2024-03-06, 10:14
Medlem
Kommer mobilt internet alltid ha högre ping än fast bredband?
Citera
2024-03-06, 10:38
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Enligt operatörerna löser 5G alla världens problem men det är inte något du ska lita på. Det är marknadsföring, dvs en stor hög med skitsnack. 5G gör inget bättre än en fast fiber gör - den enda fördelen det har är att anslutningen är rörlig. Att det skulle göra skillnad för tex distansoperationer är bara löjligt.

Jag tror att fördelarna som listas är menade att vara fördelar över tidigare mobilnät, inte fiber. De påstår nog inte att 5G är bättre än fiber.

Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Frågan är väll om den luftburna delen av 5G klarar när hela Sverige ska streama Netflix i 4K samtidigt. Sen är det såklart även en marknadsfråga. Alla måste ju vara villiga att byta ut sin fasta uppkoppling. Personligen skulle jag inte byta ut min fiber mot 5G...

I Sverige tror jag inte att fiber är hotat av 5G. Däremot i USA verkar de ha börjat erbjuda fasta uppkopplingar genom 5G (kallas 5G Home Internet) för att försöka skapa konkurrens, eftersom i det landet har ISP:erna ofta monopol på folks fiber, DSL eller kabelnät. I USA (och jag skulle säga ännu värre i Kanada) är internetpriserna som resultat hutlöst dyra.

Citat:
Ursprungligen postat av Norkam
Kommer mobilt internet alltid ha högre ping än fast bredband?

5G mmWave har pingtider som kan matcha trådad fiber på 1-5ms. Dock har det kort räckvidd och är antagligen inget vi lär få se utanför storstäderna (och kanske inte ens överallt där). Kanske 6G kommer lyckas utöka kapaciteten. "Vanlig" 5G verkar ha pingtider som liknar ADSL (alltså 10-15ms), och spridningen ser ut att vara mindre än vad den brukar vara hos 4G.
Citera
2024-03-06, 10:42
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Jag tror att fördelarna som listas är menade att vara fördelar över tidigare mobilnät, inte fiber. De påstår nog inte att 5G är bättre än fiber.

I Sverige tror jag inte att fiber är hotat av 5G. Däremot i USA verkar de ha börjat erbjuda fasta uppkopplingar genom 5G (kallas 5G Home Internet) för att försöka skapa konkurrens, eftersom i det landet har ISP:erna ofta monopol på folks fiber, DSL eller kabelnät. I USA (och jag skulle säga ännu värre i Kanada) är internetpriserna som resultat hutlöst dyra.

5G mmWave har pingtider som kan matcha trådad fiber på 1-5ms. Dock har det kort räckvidd och är antagligen inget vi lär få se utanför storstäderna (och kanske inte ens överallt där). Kanske 6G kommer lyckas utöka kapaciteten. "Vanlig" 5G verkar ha pingtider som liknar ADSL (alltså 10-15ms), och spridningen ser ut att vara mindre än vad den brukar vara hos 4G.

Har för mig att Elon Musk till och med påpekat att Norden inte var prio för Starlink för att vi har så bra täckning av fibernät. I USA och för finansmarknaden kommer Starlink att vara revolutionerande då, precis som du säger, Nordamerika är U-länder när det gäller utbyggnad av internet. För finansmarknaden för att dom som handlar med aktier värdesätter millisekunder snabbare internet. Här kommer ljusets hastighet i luft/vakuum att trumfa ljushastigheten i fiber då avstånden är långa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in