2024-03-05, 22:06
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InPain
5G ruter?
Löser problemet med att dra fiber där det är dyrt att göra så, ute i skogen utan grannar. Men 5G är inte så fantastiskt att hela Stockholm stad kan "dela kabel" utan prestandaförlust. Kabeln kan ju vara individuell, vilket är trevligt både för säkerhet och bandbredd.
Citera
2024-03-05, 22:35
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaoLaowei
Ren fysik egentligen. Signaler transporteras snabbare i fast materia än luft. 3G, 4G eller 5G har med hur datan packas samman och packas upp, simpelt uttryckt, Dvs har man 5G i luften, kan man använda samma packmetod i fiber. Därför kan fiber alltid vara snabbare än luftburen kommunikation.
Det som gör frågan intressant är hur mobil användaren kommer vara i framtiden med de applikationer som kräver stor bandbredd och gynnas av större mängd datatransfer under samma tid. Nörden i mig ler lite när reklamen lanserar 5G som snabbare ... ungefär som att med 5G kan vi nu skicka signalerna med dubbla ljusets hastighet jämfört med 4G som "bara" gick med ljusets hastighet. Take us to WARP-speed Mr.Spock.
Alltså, radiosignalerna ”går” inte i luften. Det är inte ljudsignaler. Tänk på att man har radiokommunikation med Rover på Mars, till exempel. Det hade inte gått om radiosignalerna var burna av luften.
Citera
2024-03-05, 22:35
Medlem
Pusts avatar
Fiber är ju fortfarande kapabelt till högre hastigheter än vad 5G är. Särskilt uppladdningstiderna är betydligt snabbare med fiber. Numera har de också börjat med fiber som är 10Gbps. Inte för att jag ser varför vanliga människor behöver så snabbt internet, men men.
PTS ser inte att 5G-utbyggnaden inom överskådlig tid kommer att ge nationell täckning av 1 Gbit/s. PTS bedömning är därför att 5G inte kategoriskt bör ses som en ersättning för fiber.
https://www.pts.se/sv/5g/inforande-av-5g/
Citera
2024-03-05, 22:46
Medlem
farmenSebastians avatar
Nonsens.

5G kan ersätta wifi landskapet.
För att enheter ska kommunicera trådlöst dvs.
IOT på ett snart lika snabbt och billigare sätt än att behöva dyra accesspunkter.

Men upplänk till ISP?
Never.
En fiberlina med 10 gbps, hanterar så mycket datapaket såväl symmetrisk som asymmetrisk , inkl routingen kommer inget G-nät rå på. Ingen mast.

Skribenten ovan mig hann före. Och har sagt allt. Tråd kan stängas
Senast redigerad av farmenSebastian 2024-03-05 kl. 22:49.
Citera
2024-03-05, 23:38
Medlem
tomatlarss avatar
För sådant som kräver stabil uppkoppling som spel och några andra saker kommer det mobila nätet inte kunna ersätta fiber. Men för en svenson som kolla ticktok och Youtube absolut. Så det beror helt på vilka behov man har.
Citera
2024-03-06, 00:29
Avstängd
Nej
Fast bredband kommer alltid att användas av folk som inte vill ha cancer,sömproblem och andra trevligheter av strålningen.

Plus företag som vill ha en säker anslutning utan problem och mindre säkerhetsintrång.

Fast bredband är bäst och snabbast utan problem.
Senast redigerad av Blatteman 2024-03-06 kl. 00:37.
Citera
2024-03-06, 00:33
Medlem
Vi har ju sett en ganska stor ökning av priserna på fast bredband.
Tror jag betalar närmare 600:- för 500Mbs.
Kanske kan jag gå över till 5G om bara nätet byggs ut.
Citera
2024-03-06, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaoLaowei
Ren fysik egentligen. Signaler transporteras snabbare i fast materia än luft. 3G, 4G eller 5G har med hur datan packas samman och packas upp, simpelt uttryckt, Dvs har man 5G i luften, kan man använda samma packmetod i fiber. Därför kan fiber alltid vara snabbare än luftburen kommunikation.
Det som gör frågan intressant är hur mobil användaren kommer vara i framtiden med de applikationer som kräver stor bandbredd och gynnas av större mängd datatransfer under samma tid. Nörden i mig ler lite när reklamen lanserar 5G som snabbare ... ungefär som att med 5G kan vi nu skicka signalerna med dubbla ljusets hastighet jämfört med 4G som "bara" gick med ljusets hastighet. Take us to WARP-speed Mr.Spock.

Du vet ju inte vad du pratar om!

Starlink ska ju bli snabbare än fiberkablarna under Atlanten just tack vare att ljuset färdas långsammare i fiber än i vacum.

Och vad är det du skickar med "dubbla ljushastigheten"?!
Citera
2024-03-06, 01:19
Medlem
zombie-nations avatar
Beror på om man ofta är hemma. Jag vill gärna ha mitt snabba bredband, är ofta hemma. Min kompis är överallt och gynnas absolut av en snabbare mobil uppkoppling.
Citera
2024-03-06, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svanhalslampa
Du vet ju inte vad du pratar om!

Starlink ska ju bli snabbare än fiberkablarna under Atlanten just tack vare att ljuset färdas långsammare i fiber än i vacum.

Och vad är det du skickar med "dubbla ljushastigheten"?!
Att i samma inlägg säga att någon inte vet vad dom pratar om för att sedan följa upp med starlink dravel...

Starlink är inte ens i närheten av fibers hastigheter och även om det osannolika scenariot inträffar där Starlink blir "snabbare" än fiber så kommer det fortfarande lida av hög latency och packet loss.

Starlink lider också av samma stora problem som dom andra mobila näten som t.ex 3g och 4g lidit av, congestion. Har du någonsin varit på en stor konsert eller festival så har du säkert upplevt det, det mobila nätet bajsar ned sig fullständigt på grund av antalet användare och resultatet blir att det inte funkar för någon.

Användare av Starlink får vänja sig vid att ha 100Mbit+ vissa tider av dygnet och 1Mbit eller inget alls andra tider på dygnet.

Det är upp till bevis för 5g nu om ens det kommer fungera vid större event, men jag är tveksam.

Kommer trådlöst ersätta kabel helt i framtiden? Kanske. Är vi där nu? Nä, inte ens i närheten.
Behöver man en stabil uppkoppling så ligger mobila näten längst ned på listan, är inte så bra om nätet slutar fungera bara för att det råkar vara en konsert eller fotbollsmatch i närheten.
Citera
2024-03-06, 07:21
Medlem
Som vanligt många autister på Flashback som börjar prata om hastigheter osv. när realiteten är att 90 % av befolkningen aldrig maxar gränserna ens för det befintliga 4G-nätet.
Citera
2024-03-06, 07:52
Moderator
rancors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refugen
Som vanligt många autister på Flashback som börjar prata om hastigheter osv. när realiteten är att 90 % av befolkningen aldrig maxar gränserna ens för det befintliga 4G-nätet.

Har du varit på en vanlig campingplats under sommaren och försökt kolla på Youtube eller t.ex. Netflix? Det är i princip omöjligt att göra något annat än att läsa text.

Det fungerar att köra mobilt i villaområden eftersom de flesta avlastar mobilnätet genom att dom strömmar media via sin fiber och wifi men nätet behöver byggas ut ordentligt om alla går över till mobilt Internet.

Tekniskt sätt går det säkert att bygga ut men det kommer också bli mycket dyrare att bygga ut all den kapacitet som behövs vilket påverkar priset till slutkund.

Min övertygelse är att det i framtiden kommer att bli trådlöst mot klienten utan att varje person har en egen fiber nedgrävd men det kommer dröja minst 20 år om inte mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in