Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2024-03-05, 20:46
  #85
Medlem
arakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phu2Zeex
Orutin. I dagens samhälle behöver man två telefoner, en backup med ett sekundärt bank-id
Räcker egentligen med en enhet med bank-id + bankdosa även om det är trevligare och mer behändigt att ha flera enheter med bank-id.
__________________
Senast redigerad av araka 2024-03-05 kl. 20:49.
Citera
2024-03-05, 20:52
  #86
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Igår så slutade Bank-ID att fungera på min mobil för att den är för gammal. Hur ska jag kunna skaffa Bank-ID på en ny mobil om jag inte ens kan logga in på min bank via bank-id. Måste jag beställa hem ett digipass? Är det kört?

Banker har fortfarande vissa öppettider. Gå dit.
Citera
2024-03-05, 21:32
  #87
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Igår så slutade Bank-ID att fungera på min mobil för att den är för gammal. Hur ska jag kunna skaffa Bank-ID på en ny mobil om jag inte ens kan logga in på min bank via bank-id. Måste jag beställa hem ett digipass? Är det kört?

Jag är ganska säker på att man behöver ha ett redan fungerande BankID för att använda passet till att göra ett nytt BankID till en ny mobil. Annars hade vilken dåre som helst som knyckt/sett ett pass ligga någonstans kunnat göra omedelbar identitetsstöld och full tillgång till alla ens konton. Det måste finnas en kod som skyddar om man ska göra något sånt här utanför ett bankkontor.

Har man inte fungerande mobilt bankid, bankdosa eller personlig kod så är det bara att släpa sig ner till närmaste kontor med ett giltigt ID, kanske även krav på giltigt pass och mobil med NFC.
Citera
2024-03-05, 22:35
  #88
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Igår så slutade Bank-ID att fungera på min mobil för att den är för gammal. Hur ska jag kunna skaffa Bank-ID på en ny mobil om jag inte ens kan logga in på min bank via bank-id. Måste jag beställa hem ett digipass? Är det kört?

Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
En bankdosa är bra att ha som backup. Jag gör nästan alla bankärenden via det.
Japp, en bankdosa är ett måste. Som backup eller att kunna verifiera dig själv när du byter mobil.

Dosa är fortfarande nummer ett att identifiera dig.
Citera
2024-03-05, 22:39
  #89
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Igår så slutade Bank-ID att fungera på min mobil för att den är för gammal. Är det kört?

Nej, inte alls. Det är ett ypperligt tillfälle att sluta med bank-ID. Använd istället bankdosan vid betalningar och deklarera på papper istället.
Citera
2024-03-05, 23:24
  #90
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spjutspetsen
Japp, en bankdosa är ett måste. Som backup eller att kunna verifiera dig själv när du byter mobil.

Dosa är fortfarande nummer ett att identifiera dig.
Ungefär som att det är bra att ha ett pass och en annan legitimation.
Citera
2024-03-06, 00:45
  #91
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Igår så slutade Bank-ID att fungera på min mobil för att den är för gammal. Hur ska jag kunna skaffa Bank-ID på en ny mobil om jag inte ens kan logga in på min bank via bank-id. Måste jag beställa hem ett digipass? Är det kört?

Du kan gå in på banken med id kort...
Elr
Kan logga ett nytt bankid med säkerhetskoden manfår av banken....
Citera
2024-03-06, 00:49
  #92
Medlem
Installera BankID på datorn. Annars ring banken och fråga om lösning.

Hur jävla gammal är din telefon förövrigt?
En samsung S8 som är typ 10 år gammal funkar still..
Citera
2024-03-06, 06:13
  #93
Medlem
Nu har jag inte läst igenom tråden men jag hade ett varningsmeddelande där det stod att BankID måste uppdateras.

Jag väntade in i det sista och mitt gamla BankID blev blockerat men det räckte för mig att uppdatera appen i Play Store så gick det att använda igen.

Allt gott!
Citera
2024-03-06, 12:53
  #94
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
ICA-banken skrev på allvar, när jag var inloggad, att man bör ha två mobiler med var sitt bankid eftersom det i en snar framtid blir nästan omöjligt att få ut ett bankid utan bankid. Så jag ska faktiskt köpa en ny mobil och pensionera min andra som backup. Min arbetsdag på jobbet skulle bli en katastrof utan bankid i några dagar.


Risken med det är ju att de gamla telefonerna inte uppdateras för att vara anpassade mot bankid,t. Har hänt förr.
Då står du där ändå.
Citera
2024-03-06, 13:04
  #95
Medlem
53....so whats avatar
Ni måste ha koll på ert ID oxå. Det gamla duger inte längre.
Det skall vara det ny Nationella IDt med den långa siffer/bokstavs koden på baksidan, den behövs för att läsas av av telefonen vid nyreg av nytt bankID. Beställs hos Polisen.
Citera
2024-03-06, 14:55
  #96
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Risken med det är ju att de gamla telefonerna inte uppdateras för att vara anpassade mot bankid,t. Har hänt förr.
Då står du där ändå.
Det stämmer ju, även om man har 2 bankid-mobiler så måste man ju lada ner en uppdatering då och då till båda. Och rätt var det är måste du byta backup-telefon för den är för gammal. Jag köpte en splitter ny för säkerhets skull, borde fungera minst 5 år med bankid. Men min känsla är att de uppdaterar oftare och oftare och till slut imploderar hela systemet.

Finns trådar på FB med antydningar om att bankid inte är ett långsiktigt hållbart koncept. T.ex har ett äkta körkort/idkort både en handskriven signatur och ett foto vilket ökar säkerheten radikalt. Bankid har inget av dem och är alltså självklart lättare att använda på ett falskt sätt. Kanske går vi tillbaka till idkort igen om systemet brakar. Och i så fall tillbaka till sedlar istället för swish...
__________________
Senast redigerad av Barents 2024-03-06 kl. 14:57.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback