2024-03-04, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Haiti är på väg att fall sönder i våld och gansters hotar ta över landet.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/4...itagna-i-haiti

Haiti var en fransk koloni som ända sedan självständigheten för 200 år sedan har skakats av oroligheter.
Landet delar ö med Dominikanska Republiken. Den senare var en spansk koloni men har också varit självständig i 200 år.

Oroligheterna borde alltså inte bero på "kolonialism" och "den vite mannen". De båda länderna har dock varit i blodigt krig med varandra, men ingendera vann.

Nu till det jag vill diskutera:
- På samma ö ligger två länder. Dominikanska Republiken är väl ett ganska vanligt karibiskt land som lever på jordbruk och turism.
- Haiti däremot är en katastrof utan ände.
(Se gärna Wikipedias graf över BNP per capita här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Domini...n_Republic.svg)

Haiti har drabbats av flera jordbävningar och USA har byggt upp landets infrastruktur åtminstone tre gånger efter andra världskriget, men inget tycks hjälpa.
Även Dominikanska Republiken har förstås drabbats av jordbävningar.

Vad är det som gör att det ena landet är en vandrande katastrof medan den andra har en ganska normal utveckling?
Är det språket? (Franska vs Spanska)
Är det migration? (Tydligen försöker de fattigare Haitierna alltid ta sig över till Dominikanska Republiken eftersom livet är bättre där).
Är det karma? Är det wodoo?

Jag har undrat detsamma. Den där amerikanska 'hjälpen' - Jag undrar hur mycket hjälp den egentligen är? USA har väl själv ingen högre moralisk standard. Jag menar där är ju allt så kommersialiserat (korrumperat). Så deras 'hjälp' är kanske ett sätt för amrisarna att komma in i landet och utnyttja det?
Antar att det franska språket gör sitt till - att det är svårt för amrisarna att 'hjälpa' om det är en språkbarriär.
En sak som jag funderat över är om det finns andra länder där amerikaner 'hjälper' - men i stället stjälper?
Det var väl något år sedan man hörde folk som hade fastnat i Port-au-Prince, som ropade på hjälp att komma ut ur stan. Gängen hade tagit över - tog folk som gisslan.
Jag hade en gång en granne som var född på Haiti, av tyska föräldrar. De flydde under dramatiska omständigheter (det var under andra världskriget).
Man kan till och med se på satellitbilden på Google maps att det är mer förstört på Haiti-sidan, om man följer gränsen från norr till söder mellan Haiti och Dominikanska Republiken.
Citera
2024-03-04, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Javylensadvokat
Har inte läst tidigare svar i tråden.

Utan att ha koll på historien så kan jag garantera dig att det går hela vägen bak till kolonisationstiden. Förmodligen så har vi plundrat och våldtagit befolkningen i hundratals år vilket kommer att resultera I att det lär ta ytterligare några decennier för dem att komma på fötter, om vi inte är inne och petar och gör det värre igenom att stödja den sida som passar oss bäst för tillfället.
"Utan att ha koll på historien" kan man lugnt säga ja.

Det var negrerna som torterade, massmördade och utrotade de vita på Haiti.

Citat:
From February 1804 until 22 April 1804, squads of soldiers moved from house to house throughout Haiti, torturing and killing entire families
https://en.m.wikipedia.org/wiki/1804_Haitian_massacre

Dags för lite "reparations" betalningar från negrer till vita över hela världen på grund av detta?

Du kanske är neger och med "vi" avser du "plundrat och våldtagit befolkningen"?

Kommer att ta hundratusentals år innan de kommer på "fötter", nu klättrar haitiernegrerna fortfarande i träden rent civilisationsmässigt.
Citera
2024-03-04, 20:58
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:

Haiti var en fransk koloni som ända sedan självständigheten för 200 år sedan har skakats av oroligheter.
Landet delar ö med Dominikanska Republiken. Den senare var en spansk koloni men har också varit självständig i 200 år.

Oroligheterna borde alltså inte bero på "kolonialism" och "den vite mannen". De båda länderna har dock varit i blodigt krig med varandra, men ingendera vann.

- På samma ö ligger två länder. Dominikanska Republiken är väl ett ganska vanligt karibiskt land som lever på jordbruk och turism.

Haiti har drabbats av flera jordbävningar och USA har byggt upp landets infrastruktur åtminstone tre gånger efter andra världskriget, men inget tycks hjälpa.

Vad är det som gör att det ena landet är en vandrande katastrof medan den andra har en ganska normal utveckling?
Är det migration? (Tydligen försöker de fattigare Haitierna alltid ta sig över till Dominikanska Republiken eftersom livet är bättre där).
Landet är befolkat och därmed även styrt av sk "negrer".
Citera
2024-03-04, 21:03
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalof-lither
"Utan att ha koll på historien" kan man lugnt säga ja.

Det var negrerna som torterade, massmördade och utrotade de vita på Haiti.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/1804_Haitian_massacre

Dags för lite "reparations" betalningar från negrer till vita över hela världen på grund av detta?

Du kanske är neger och med "vi" avser du "plundrat och våldtagit befolkningen"?

Kommer att ta hundratusentals år innan de kommer på "fötter", nu klättrar haitiernegrerna fortfarande i träden rent civilisationsmässigt.
Haiti som styrs av "fransktalande" negrer är den västra halvan av ön Hispaniola. Den andra halvan är Dominikanska republiken som styr av halvsvarta eller halvvita spanskättlingar och de har ett blomstrande land med stor turistnäring. Vad kan skillnaden mellan dessa två länder vara? HmHmHm.
Citera
2024-03-04, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Landet är befolkat och därmed även styrt av sk "negrer".
Som av ett sammanträffande är Haiti helt i paritet med BNP som liknande fattiga negerländer i Afrika, typ Kamerun, Kenya, Ghana, Niggeria, Etiopien o.s.v.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List...al)_per_capita

Men det måste förstås bero på slumpen och på "miljöfaktorer".
Citera
2024-03-04, 21:29
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalof-lither
Som av ett sammanträffande är Haiti helt i paritet med BNP som liknande fattiga negerländer i Afrika, typ Kamerun, Kenya, Ghana, Niggeria, Etiopien o.s.v.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List...al)_per_capita

Men det måste förstås bero på slumpen och på "miljöfaktorer".
Eller rasism hos dem som sammanställer statistiken.
Citera
2024-03-04, 21:39
Moderator
T-80Us avatar
Visa mig ett land där negrer styrt upp en västerländsk nivå på industri, utbildning och välstånd, och jag ska visa dig en utopi som inte existerar.

Det blir inte Wakanda av länder där negrer ska leka stat. Det blir Zimbabwe.
Citera
2024-03-04, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Eller rasism hos dem som sammanställer statistiken.
Du menar rasism hos FN, världsbanken eller IMF?

Skulle säkert gå jättra ekonomiskt för alla negerländer inklusive Haiti om FN, IMF och världsbanken lades ned idag
Citera
2024-03-04, 22:36
Bannlyst
Citat:

Just Haiti är ett undantag skulle jag vilja påstå. De är väldigt speciella med egen religion och egen identitet osv. De har aldrig försökt att anamma kolonialisternas uppfattningar eller bruk. Tyvärr.

För om man ser på övriga kolonialstater, särskilt kristna så har de det förhållandevis bra även idag jämfört med många grannländer som helt saknar mål och vision och som ofta är offer för islam och inbördeskrig.
Citera
2024-03-04, 22:39
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Visa mig ett land där negrer styrt upp en västerländsk nivå på industri, utbildning och välstånd, och jag ska visa dig en utopi som inte existerar.

Det blir inte Wakanda av länder där negrer ska leka stat. Det blir Zimbabwe.

Botswana ligger nog närmast till att vara bäst fungerande med afrikanskt styre.
Citera
2024-03-04, 22:51
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Haiti har varit kaos i över hundra år. Folket där kan inte leva civiliserat.
Citera
2024-03-05, 00:27
Medlem
Ubuntu333s avatar
Frågade snap AI vilka länder med minst 95% andel svarta människor som är framgångsrika gällande välfungerande samhälle och ekonomisk tillväxt. Fick detta som svar:

”Ett exempel på ett land med en hög andel svarta invånare och en välfungerande ekonomi är Botswana. Botswana är känt för sin stabila demokrati och ekonomiska tillväxt trots att majoriteten av befolkningen är svarta.”

”trots att majoriteten är svarta.”😳 är det så illa att till och med AIn som ska vara super pk skriver sådär, då är det illa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in