• 5
  • 6
2024-03-06, 19:18
Medlem
kresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag har haft några perioder i livet då jag varit riktigt fattig, men just nu är jag inte det.
Men när jag varit det så har jag köpt de billigaste varorna som Ica basic Eldorado etc och många utav dom varorna är bra, men när det kommer till saker som innehåller kött bland annat, så tummar jag inte.

De billigare varorna smakar sämre, men när det gäller falukorv så gillar jag oavsett pris den korv som har hög kötthalt. jag brukar köpa Icas extra fina Falukorv med extra hög kötthalt. Den smakar bra. Är lite dyrare än nån enkelt variant förstås, men allt handlar inte om pris, det ska vara gott också.

Samma med ketchup tycker jag. Vill bara ha Felix och Heinz. Ica basic och sånt skräp är inte värt priset även fast det är billigare.

Det var faktiskt ”ICAs extra fina falukorv” jag köpte och den smakade sämre tyckte jag iallafall. Men är väl van vid scans helt enkelt
Citera
2024-03-07, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Det är man inte. Det har gått bra att betala med utländsk valuta i vanliga mataffärer så länge jag kan minnas. Men om man får sin lön i svenska kronor så känns det bökigt att växla in den till euro eller norska kronor eller nåt sånt, bara för att känna sig fri. Men gör det du, om du vill.

Ja, för det är ju "ovanligt" att man får betalt i svenska kronor om man bor i sverige och jobbar i sverige, herregud. Du undviker inte inflationen bara genom att växla in alla dina svenska kronor per månad till en annan valuta, inflation är inte något som enbart sker sista december varje år. herre jösses amaila, öppna en bok.
Citera
2024-03-07, 13:56
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corinus
Ja, för det är ju "ovanligt" att man får betalt i svenska kronor om man bor i sverige och jobbar i sverige, herregud. Du undviker inte inflationen bara genom att växla in alla dina svenska kronor per månad till en annan valuta, inflation är inte något som enbart sker sista december varje år. herre jösses amaila, öppna en bok.

Va? Du fantiserade om att någon elak farbror har monopol på en viss valuta i Sverige som alla måste använda. Det är inte sant. Vill din chef betala dig med euro så är det helt i sin ordning, och du kan utan problem gå till Konsum och handla mat för dem.

Varför hittar du på en massa saker?
Citera
2024-03-07, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kress
Det var faktiskt ”ICAs extra fina falukorv” jag köpte och den smakade sämre tyckte jag iallafall. Men är väl van vid scans helt enkelt

Smaken är som baken...
Jo den extra fina korven har ju högre kötthalt och lägre fett och annat.
Men gillar man den vanliga kötthalten och fettet så varför inte, så länge man gillar det så.

Blir lite skillnad i konsistens också när det är högre kötthalt, alla kanske inte gillar det heller.
Citera
2024-03-07, 14:23
Medlem
Precis! Varför gnäller folk också över höga skatter? Det är väl bara att acceptera och dra in på allt?
Citera
2024-03-07, 14:56
Medlem
Citat:
Va? Du fantiserade om att någon elak farbror har monopol på en viss valuta i Sverige som alla måste använda. Det är inte sant. Vill din chef betala dig med euro så är det helt i sin ordning, och du kan utan problem gå till Konsum och handla mat för dem.

Varför hittar du på en massa saker?

För att svenska staten bedriver ett valutamonpol? Förstår inte hur detta kan vara nyheter.
Citera
2024-03-08, 20:00
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Kanske vore enklare att återgå till gammal hederlig byteshandel istället? En liter mjölk är alltid en liter mjölk och ett kilo mjöl är alltid ett kilo mjöl.

Inte riktigt, vad ett kilo mjöl och en liter mjölk är värt beror i en bytesekonomi på tillgång och efterfrågan. Förra veckan fick du en liter mjölk för ett kilo mjöl men denna vecka får du betala 1,2 kilo mjöl för 1 liter mjölk då korna mjölkat mindre och efterfrågan är den samma.
Citera
2024-03-09, 12:40
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corinus
För att svenska staten bedriver ett valutamonpol? Förstår inte hur detta kan vara nyheter.

Du är fri att använda vilken valuta du vill. Den enklaste att byta till är väl euro, som funkar att betala med i många svenska butiker, och som kan tas ut i många svenska bankomater. Men du kan be din chef att få lönen i kongolesisk franc om du vill. Det är helt lagligt. Du får säkert svårt att hitta ställen i Sverige där du kan betala med dessa pengar, men hittar du en sådan butik så är det helt lagligt.

Att alla skulle vara, som du sa, "tvingade att använda svenska kronor i Sverige" är bara något som du har hittat på.
Citera
2024-03-10, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Inte riktigt, vad ett kilo mjöl och en liter mjölk är värt beror i en bytesekonomi på tillgång och efterfrågan. Förra veckan fick du en liter mjölk för ett kilo mjöl men denna vecka får du betala 1,2 kilo mjöl för 1 liter mjölk då korna mjölkat mindre och efterfrågan är den samma.

Du påtalar ett samband som är värt att beakta när du säger att bara mjölkpriserna stigit för så är det ju inte. Mjölet har också ökat i pris. Så för ett kilo får man fortfarande en liter.
Citera
2024-03-10, 20:01
Medlem
Fackmannens avatar
Tramstråd, se till att öka inkomsterna mer än inflationen så blir ju sakerna "billigare".
Citera
2024-03-11, 12:51
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fackmannen
Tramstråd, se till att öka inkomsterna mer än inflationen så blir ju sakerna "billigare".

Det tror jag att de flesta vuxna vet att det är så det funkar, och det är ju så vi brukar ha det. Under 2000-talet så är har det bara hänt tre gånger (2011, 2022 och 2023) att medelsvensson inte har fått mer i löneförhöjning än vad priserna har ökat.

Eftersom inflation allmänt anses som en tråkig grej så hade den senaste avtalsrörelsen som ambition att hålla tillbaka reallöneutvecklingen för att inte elda på inflationen ännu mer. Det var alltså meningen att gemene man skulle få mindre att handla för.

Detta är ingen elak konspiration, utan något som skedde helt öppet och som de flesta (utom kanske du) känner till.
Citera
2024-03-11, 13:58
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Det tror jag att de flesta vuxna vet att det är så det funkar, och det är ju så vi brukar ha det. Under 2000-talet så är har det bara hänt tre gånger (2011, 2022 och 2023) att medelsvensson inte har fått mer i löneförhöjning än vad priserna har ökat.

Eftersom inflation allmänt anses som en tråkig grej så hade den senaste avtalsrörelsen som ambition att hålla tillbaka reallöneutvecklingen för att inte elda på inflationen ännu mer. Det var alltså meningen att gemene man skulle få mindre att handla för.

Detta är ingen elak konspiration, utan något som skedde helt öppet och som de flesta (utom kanske du) känner till.

Det känner jag mycker väl till, känner även till att svenskarnas köpkraft ökade med 70% 1995-2021, det är det väldigt många som inte märkt, men när köpkraften minskade en bråkdel av det så gick de i taket.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in