2024-03-05, 04:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Ja, allt detta jävla gnäll över inflationenen får mig bli galen.

Jag har full förståelse för att man är trött på dagens matpriser men samma jävla pack gör inget åt det.

”Åhh, 30 kronor för en limpa, men vad kan jag göra???” Ja, vad sägs om att lyfta på ditt feta arsle och leta efter en liknade limpa i matbutiken för 25 kr?

När ni handlar, gör ni följande:
Kollar kilopriset?
Inser att ni kastar pengar i sjön om ni har kommunalt vatten och köper flaskvatten?
Köper Bravo-juice som egentligen är koncentrerat. Det vill säga att ni kan lika gärna spä ut koncentreratet som fabriken?
Tar med egna kassar?
Bunkrar varor på kampanjer?
Gör en matlista och handlar mat utifrån den?
Ger fan i att betala ockerpriser för hygienvaror som Yes, disktrasor och liknade och handlar det på exempelvis på ÖoB för halva priset?
Kollar att ni får rätt pris i handscannern jämfört mot det som visas i butiken?
Inser att Ica Basic, Eldorado, och andra butikers varor är samma skit oavsett butik?

Min fru är totalt hopplös. Har sagt till henne flera gånger. Hon kollar inte ens på prisjakt vad dyra varor borde kosta utan betalar glatt.
Mest är att kapitalister medvetet ökar priserna för att utnyttja inflationen. Tror de bara är en jävla hype och ökade vinster med företag som har tjänster och nödvändiga saker som vi behöver. De är väl rekordvinster i Kristerssons aktieportfölj i år. Sen är de bra tips du ger
Citera
2024-03-05, 05:45
Medlem
katr00pzzs avatar
Jag klagar alltid oavsett situation men lever billigt som satan ändå och har en ganska bra lön, så det rullar på bra måste jag säga.
Citera
2024-03-05, 06:17
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det här ”problemet” verkar inte så många tänka på.
Skit ALLTID i det dyraste alternativet när ni ska handla.
Då kommer butikerna automatiskt att sänka priserna eftersom att ingen går med på att betala överpris för en vara.

Men sålänge de fortfarande säljer en vara efter prisökningen så betyder det samtidigt att varan fortfarande är för billigt prissatt.
Indeed, folk köper ju sin scan falukorv för att de gjorde så i 40 år. Att en annan slang är tio spänn billigare bryr de sig inte om. Men tycker priserna generellt stannat av nu jämfört med för två år sedan då de steg enormt. Har inte märkt någon generell skillnad det senaste året faktiskt.
Citera
2024-03-05, 07:07
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det här ”problemet” verkar inte så många tänka på.
Skit ALLTID i det dyraste alternativet när ni ska handla.
Då kommer butikerna automatiskt att sänka priserna eftersom att ingen går med på att betala överpris för en vara.

Men sålänge de fortfarande säljer en vara efter prisökningen så betyder det samtidigt att varan fortfarande är för billigt prissatt.
Tyvärr kommer butikerna runt det. I Finland där folk är mycket mera prismedvetna än i Sverige (enligt min egna empiriska analys) så började många handla dom billigaste alternativen när priserna gick upp. Butikerna förlorade inkomster. Numera har dom löst det så att dom helt enkelt skiter i att fylla på dom billigaste produkterna i hyllorna så att man ska bli tvingad att ta en dyrare produkt istället. Det är väldigt ofta som dom inte "hunnit" packa upp dom billiga produkterna numera, så var det inte för.
Citera
2024-03-05, 08:51
Medlem
Kollar alltid priset.
Dock är det inte säkert att jag agerar på det. Blir oftast två handlingar per vecka.
Den ena handlingen sker i en lite dyrare butik på en mindre ort där jag fyller på lite nödvaror som behövs för att fixa mat nån dag framöver & nån dag senare en liten större inköpsrunda där butiken som har bäst erbjudanden denna veckan besöks.

Planering är a & o men ibland händer det ju att nån vara behöver inhandlas från helt fel inköpsställe för nån tredje butik orkar jag inte besöka.
Citera
2024-03-05, 09:18
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Du får mer valuta för pengarna med pengar på banken i nuvarande räntesituation där sparande ger 3-4 % ränteintäkter
Jämfört med bostadspriser som sedan 2021 stått stilla

Om några år kommer bostadspriserna rusa igen och sätta nya rekord. Medans pengarna på banken bara tappar värde år ut och in, den enda garantin som pengar på banken ger dig är att dom aldrig kommer öka i värde.
Citera
2024-03-05, 09:43
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Nationalekonomi --> Privatekonomi
/Moderator
Citera
2024-03-05, 12:01
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:

Jag har full förståelse för att man är trött på dagens matpriser men samma jävla pack gör inget åt det.

”Åhh, 30 kronor för en limpa, men vad kan jag göra???” Ja, vad sägs om att lyfta på ditt feta arsle och leta efter en liknade limpa i matbutiken för 25 kr?

Kollar kilopriset?
Inser att ni kastar pengar i sjön om ni har kommunalt vatten och köper flaskvatten?
Köper Bravo-juice som egentligen är koncentrerat. Det vill säga att ni kan lika gärna spä ut koncentreratet som fabriken?
Tar med egna kassar?
Ger fan i att betala ockerpriser för hygienvaror som Yes, disktrasor och liknade och handlar det på exempelvis på ÖoB för halva priset?
Inser att Ica Basic, Eldorado, och andra butikers varor är samma skit oavsett butik?

Min fru är totalt hopplös. Har sagt till henne flera gånger. Hon kollar inte ens på prisjakt vad dyra varor borde kosta utan betalar glatt.

Det du beskriver är exakt varför folk gnäller över inflationen.
Vad gör du den dagen inflationen har ätit upp din lön och du inte har råd med att köpa den billigaste varan på Lidl?
Det är just det som är inflation, nu har du övergått från att köpa "kvalitet" (jo jag vet allt är relativt) till att köpa disktrasor på ÖoB. Om inflationen får fortsätta kommer du snart inte ha råd med disktrasor överhuvudtaget.
Citera
2024-03-05, 12:35
Medlem
kresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Indeed, folk köper ju sin scan falukorv för att de gjorde så i 40 år. Att en annan slang är tio spänn billigare bryr de sig inte om. Men tycker priserna generellt stannat av nu jämfört med för två år sedan då de steg enormt. Har inte märkt någon generell skillnad det senaste året faktiskt.

Brukar i vanliga fall köpa Scans falukorv. Men provade nyligen ett annat märke, Icas egna, som var några kronor billigare. Den var inte i närheten av lika god som Scans
Citera
2024-03-05, 14:30
Medlem
Citat:

Kollar kilopriset?
Tar med egna kassar?

Märker att du lever i en helt annan värld? Har du verkligen en fru? Är ni båda handikappade och har assistans?
Citera
2024-03-06, 15:56
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corinus
Eftersom vi har ett valutamonpol, och alla är tvingade att använda svenska kronor i Sverige?

Det är man inte. Det har gått bra att betala med utländsk valuta i vanliga mataffärer så länge jag kan minnas. Men om man får sin lön i svenska kronor så känns det bökigt att växla in den till euro eller norska kronor eller nåt sånt, bara för att känna sig fri. Men gör det du, om du vill.
Citera
2024-03-06, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kress
Brukar i vanliga fall köpa Scans falukorv. Men provade nyligen ett annat märke, Icas egna, som var några kronor billigare. Den var inte i närheten av lika god som Scans

Jag har haft några perioder i livet då jag varit riktigt fattig, men just nu är jag inte det.
Men när jag varit det så har jag köpt de billigaste varorna som Ica basic Eldorado etc och många utav dom varorna är bra, men när det kommer till saker som innehåller kött bland annat, så tummar jag inte.

De billigare varorna smakar sämre, men när det gäller falukorv så gillar jag oavsett pris den korv som har hög kötthalt. jag brukar köpa Icas extra fina Falukorv med extra hög kötthalt. Den smakar bra. Är lite dyrare än nån enkelt variant förstås, men allt handlar inte om pris, det ska vara gott också.

Samma med ketchup tycker jag. Vill bara ha Felix och Heinz. Ica basic och sånt skräp är inte värt priset även fast det är billigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in