2024-03-07, 15:42
Medlem
De folkvalda politikerna gör vad folket vill, exempelvis gå med i NATO. Med folket avses en majoritet i dubbel bemärkelse, dels att politikernas samlats kring flest röster och att en majoritet av folket vill gå med i NATO.

Om du vill gå ur NATO så kan du antingen starta ett politiskt parti med det löftet alternativt rösta på ett parti som vill gå ur NATO. Det är nämligen så det fungerar i en demokrati.
Citera
2024-03-08, 09:42
Medlem
VoiceofDestructions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikw84
Jag håller med dig. Det är helt galet att vi inte får rösta om det här. I slutändan är Sverige ändå inte en demokrati, mer än på papper.
Oj, då är vi kanske minst två.
Citat:
Vi kommer få upp till 17 amerikanska militärbaser enligt DVC avtalet och majoriteten av Sveriges befolkning vet inte ens om det.
Det heter väl dock DCA-avtalet?
Citat:
majoriteten av Sveriges befolkning vet inte ens om det
Ibland funderar jag över det där med allmän rösträtt, IQ, m.m.
Fast här handlar det inte om det utan om intransparens.
Det är inte så att befolkningen automatiskt är okunnig utan snarare så att den inte ges viktig information.
Citat:
Sverige har länge varit ett neutralt land som sålt till båda sidorna, och så tycker jag att vi ska förbli.
Vilka båda sidor tänker du på och sålt vad?
När var Sverige senast neutralt?
Citat:
Att vi så enkelt tillåter jänkarna blanda in oss i deras krig är sorgligt.
Mycket som är sorgligt här, inte minst den bipolära världen, som föredrar splittring framför enhet.
Detta får stå för dig:
Citat:
Att vi så enkelt tillåter jänkarna blanda in oss i deras krig är sorgligt.
.
Det var väl Ryssland, som inledde kriget mot Ukraina, nästan direkt efter den s.k. pandemin?
Förhåller mig neutral.
Senast redigerad av VoiceofDestruction 2024-03-08 kl. 09:47.
Citera
2024-03-08, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Ja, staterna själva kanske?
Missade din lösning eller snarare ditt förslag till lösning.
Citera
2024-03-08, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoiceofDestruction
Missade din lösning eller snarare ditt förslag till lösning.

Lösning på vad? Och var har jag sagt att jag sitter på en lösning till det isf?
Citera
2024-03-09, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Lösning på vad? Och var har jag sagt att jag sitter på en lösning till det isf?
Lösning på problemet med överstatlighet, etc.
Läste in att du hade någon sorts universallösning.
Citera
2024-03-10, 11:21
Medlem
Vad gäller DCA:t mellan Sverige och USA måste riksdagen godkänna det. Det räcker inte med enkel majoritet utan det krävs 3/4 dels majoritet eftersom avtalet ändrar förutsättningarna för Sveriges statsstyre. Tex att amerikansk lag kan gälla i Sverige. Det innebär om jag räknar rätt att minst 263 av 349 ledamöter måste stödja förslaget.
S måste alltså stödja avtalet.

Sverige har ju inte fullständig suveränitet längre, i händelse av konflikt kommer viktiga beslut att tas av USA.
Vi vet ju heller inte hur USA kommer att se ut om 10 år.

Vad gäller lagstiftning finns ju områden där Sverige och USA har helt olika lagstiftning.
Vi kan ta sexköpslagen som exempel eller samtyckeslagen.
Om amerikanska soldater köper sex, vad gäller då?
Citera
2024-03-10, 12:07
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Vad gäller DCA:t mellan Sverige och USA måste riksdagen godkänna det. Det räcker inte med enkel majoritet utan det krävs 3/4 dels majoritet eftersom avtalet ändrar förutsättningarna för Sveriges statsstyre. Tex att amerikansk lag kan gälla i Sverige. Det innebär om jag räknar rätt att minst 263 av 349 ledamöter måste stödja förslaget.
S måste alltså stödja avtalet.
Enligt Aftonbladet har alla riksdagspartier utom Vänsterpartiet och Miljöpartiet sagt att de kommer rösta för. I så fall får förslaget åtminstone 107+73+68+24+19+16 = 307 mandat, eller 88% av rösterna.
Citat:
Sverige har ju inte fullständig suveränitet längre, i händelse av konflikt kommer viktiga beslut att tas av USA.
Vi vet ju heller inte hur USA kommer att se ut om 10 år.

Vad gäller lagstiftning finns ju områden där Sverige och USA har helt olika lagstiftning.
Vi kan ta sexköpslagen som exempel eller samtyckeslagen.
Om amerikanska soldater köper sex, vad gäller då?
När amerikanska soldater tjänstgör utomlands måste de följa den så kallade Uniform Code of Military Justice. Enligt den kan de soldater som köper sex åtalas för det. Se Manual for Courts-Martial, 2024 års upplaga, sidan IV-153, avsnittet ”Pandering and prostitution”. Maxstraffet är Dishonorable discharge, forfeiture of all pay and allowances, and confinement for 1 year.

Grundregeln enligt DCA-avtalet är att USA kommer att ha företräde till domsrätt för brott som begås av medlemmar i styrkan såväl inom som utom tjänsten. Sverige kommer kunna ta tillbaka domsrätten i fall som vi anser är av särskild betydelse för oss när det rör händelser utom tjänsten som inte enbart riktats mot amerikanska intressen. Det återstår att se om regeringen skulle tycka att en amerikansk soldat som köper sex är en sådan situation. Jag finner det tveksamt.
Senast redigerad av diseuse 2024-03-10 kl. 12:10. Anledning: rättade felräkning
Citera
2024-03-10, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Enligt Aftonbladet har alla riksdagspartier utom Vänsterpartiet och Miljöpartiet sagt att de kommer rösta för. I så fall får förslaget åtminstone 107+73+68+24+19+16 = 307 mandat, eller 88% av rösterna.

När amerikanska soldater tjänstgör utomlands måste de följa den så kallade Uniform Code of Military Justice. Enligt den kan de soldater som köper sex åtalas för det. Se Manual for Courts-Martial, 2024 års upplaga, sidan IV-153, avsnittet ”Pandering and prostitution”. Maxstraffet är Dishonorable discharge, forfeiture of all pay and allowances, and confinement for 1 year.

Grundregeln enligt DCA-avtalet är att USA kommer att ha företräde till domsrätt för brott som begås av medlemmar i styrkan såväl inom som utom tjänsten. Sverige kommer kunna ta tillbaka domsrätten i fall som vi anser är av särskild betydelse för oss när det rör händelser utom tjänsten som inte enbart riktats mot amerikanska intressen. Det återstår att se om regeringen skulle tycka att en amerikansk soldat som köper sex är en sådan situation. Jag finner det tveksamt.

Jag har svårt att tro att Sverige kommer att ta över domsrätten i mindre brottmål som misshandel eller sexköp. Låt oss säga att du står i en krogkö och får en smocka så att glasögonen ryker av en amerikans soldat eller anhörig. Då är det ju helt upp till amerikanska militäråklagare att väcka åtal. Vilket knappast kommer att ske.
Citera
2024-03-10, 16:46
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Jag har svårt att tro att Sverige kommer att ta över domsrätten i mindre brottmål som misshandel eller sexköp. Låt oss säga att du står i en krogkö och får en smocka så att glasögonen ryker av en amerikans soldat eller anhörig. Då är det ju helt upp till amerikanska militäråklagare att väcka åtal. Vilket knappast kommer att ske.
För det första är det en stor skillnad mellan om det är en amerikansk soldat eller dennes anhörig som utför misshandeln. Enligt artikel 12 av DCA har vi inte avsagt oss domsrätt över anhöriga. Om en amerikansk soldats anhörig begår misshandel skulle det gå till åtal i en svensk domstol precis som vanligt. Se Ds. 2024:2, sidan 155.

För det andra, om en amerikansk soldat begår misshandel, varför skulle det inte gå till krigsrätt menar du? Är det mest din magkänsla, eller har du något konkret du baserar det på?
Citera
2024-03-10, 17:00
Det behövs inga tramsiga folkomröstningar folket är redan överens, NATO och amerikanska baser/kärnvapen är toppen för Sverige. Nu är vi säkrade via NATO, och snart ännu mer säkrade via kärnvapenbestyckade amerikanska baser på svensk mark.

Toppen tycker det svenska folket!
Citera
2024-03-10, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoiceofDestruction
Någon som vet varför det inte har utlysts folkomröstning om vare sig DCA-avtalet eller ansökan om svenskt NATO-medlemskap?

Förvisso styr och ställer de styrande i parti och minut (sic!), vilket tycks vara deras folkliga mandat och rätt, men vissa frågor är trots allt viktigare än andra för alla, som vill, att åtminstone tillåtas att tycka till i t.ex. en rådgivande, eller hellre beslutande, folkomröstning.
De nationella folkomröstningar, som hittills har ägt rum i Sverige, har handlat om, i tur och ordning:
  1. Rusdrycksförbud, 27 augusti 1922, Ja 49,0% (eller 48,8% "tack" Wikipedia"?), Nej 51,0% (eller 50,8%?), Valdeltagande 55,1%
  2. Högertrafik, 16 oktober 1955, Nej 82,9%, Ja 15,5%, Blankt 1,6%, Valdeltagande 53,2%
  3. Pensionsfrågan, 13 oktober 1957, Linje 1: 45,8% (eller 46,4%? "tack" Wikipedia!?), Linje 2: 15,0%, Linje 3: 35,3% (eller 34,6%?), Blankt: 3,9%, Valdeltagande 72,4%
  4. Kärnkraftsfrågan, 23 mars 1980, Linje 1: 18,9%, Linje 2: 39,1%, Linje 3: 38,7%, Blankt 3,3%, Valdeltagande 75,6%
  5. EU-medlemskap, 13 november 1994, Ja 52,3%, Nej 46,8%, Blankt 0,9%, Valdeltagande 83,3%
  6. Införande av euron, 14 september 2003, Nej 55,9%, Ja 42,0, Blankt 2,1%, Valdeltagande 82,6%
.
Totalt hela sex stycken, rådgivande, folkomröstningar, under loppet av ca 102 år.
Är det att anses som lagom många?
Det "lustiga" med just rådgivande folkomröstningar är även att de tillåter politiker att köra över (sic!) övriga, såsom skedde efter den andra folkomröstningen, den om högertrafik.

Vad skulle en folkomröstning gjort? De är inte bindande utan mer en ledstjärna som politikerna kan använda sig utav. Om 99% röstar nej till något kan politikerna rösta ja i alla fall.
Citera
2024-03-11, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
För det första är det en stor skillnad mellan om det är en amerikansk soldat eller dennes anhörig som utför misshandeln. Enligt artikel 12 av DCA har vi inte avsagt oss domsrätt över anhöriga. Om en amerikansk soldats anhörig begår misshandel skulle det gå till åtal i en svensk domstol precis som vanligt. Se Ds. 2024:2, sidan 155.

För det andra, om en amerikansk soldat begår misshandel, varför skulle det inte gå till krigsrätt menar du? Är det mest din magkänsla, eller har du något konkret du baserar det på?

Svårigheten är att amerikaner stationerade i Sverige under DCA lyder under amerikansk lag och inte kan förhöras av svensk polis.
Det blir ju som svenska soldater som är stationerade utomlands inte en fråga för de landets åklagare om svenskar skulle begå övergrepp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in