2024-03-04, 11:00
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwerty1979
Borde vara sjukt höga skadestånd på att störa event eller allmänna kommunikationer avsiktligt. Tänker på stollar som rusar ut på fotbollsplaner och som det här.

Imponerande av personalen, men det börjar behövas mindre käbbel och ner batonger för att få ett stopp detta nonsens, detta är inte yttrandefrihet utan terrorism.

Vad menar du med ”sjukt höga skadestånd”? Det är väl ingen stor grej att nån springer ut naken på en fotbollsplan eller för den delen drar upp nån banderoll under ett idrottsevenemang? Tycker du att dessa personer ska få betala högre skadestånd än tex folk som misshandlar och rånar?
Citera
2024-03-04, 11:01
Medlem
Hoppas vakterna släpade in dem i skogen o gav dem "riktiga" straff
Citera
2024-03-04, 11:04
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heliotrop
Det är en idiotisk strategi isf, om de vill ha fler medlemmar dvs bli starkare. Men det kanske de inte vill? Rörelsen verkar bestå av unga läkare och psykologer till stor del. De kommer aldrig att bli någon gräsrotsrörelse. De är en sekt för privilegierade.

Det är så mycket bad will. Uppmärksamheten inte alltid bra. Även Josef Fritzel "fick mycket uppmärksamhet".

Deras strategi fungerar uppenbarligen alldeles utmärkt eftersom du som inte hade någon aning om denna rörelse för några år sen nu diskuterar den. Skulle säga att nära 100% av Sveriges befolkning vet vad detta är för rörelse och det måste man ändå se som extremt bra jobbat från deras sida.

Sen om det är rätt strategi att faktiskt få fler våtmarker återställda får framtiden utvisa.
Citera
2024-03-04, 11:07
Avstängd
DenVildeSvenskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Tror du har fått det där om bakfoten. De utförde inte aktionen under Vasaloppet för att det skulle vara miljöfarligt med skidåkning. De utför sina aktioner där de får största möjliga genomslag och inget annat. De har ju gjort liknande aktioner i tex melodifestivalen. Det är inte för att melodifestivalen är miljöfarlig utan för att jävla massa människor kollar och då får de stort genomslag.

Allra viktigast av allt viktigt för den här sorten är inbördes beundran. Statusen inom gruppen är prio-1 och vad de påstår sig vara för eller emot är egalt. Det kan vara greenpeace ena dan och våtmarker nästa. Sen lite palestinakravallande osv.

Foliehattar som går bananas har man ju sett genom åren så det är inget nytt under solen.
Citera
2024-03-04, 11:07
Medlem
Sinraths avatar
Dom ser sig väl som dom svarta i USA som demonstrerade för sina medborgarrättigheter med Luther King, fast istället handlar det om att agera för miljön.
Demonstrationer och aktioner som inte syns för gemene man är meningslösa i det stora hela. Visar man bara upp sig på te.x ett torg där alla fritt kan ignorera en så är effekten i princip noll. Folk säger att dom bara blir arga på aktivisterna så dom går ju minus i sitt stöd tycker man, förmodligen är det inte så enkelt. Det blev nog många arga, irriterade och upprörda människor i USA pga tidigare nämnda svarta demonstrationer. Till slut fick man igenom det man ville, det hade aldrig gått om det inte petade i ögonen på stora mängder folk. Sen finns det alltid tillfällen där dom kan bli våldsamma eller man stoppar en ambulans som behöver komma fram..

Jag stödjer dom inte men jag kan förstå deras metoder.
Citera
2024-03-04, 11:10
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenVildeSvensken
Allra viktigast av allt viktigt för den här sorten är inbördes beundran. Statusen inom gruppen är prio-1 och vad de påstår sig vara för eller emot är egalt. Det kan vara greenpeace ena dan och våtmarker nästa. Sen lite palestinakravallande osv.

Foliehattar som går bananas har man ju sett genom åren så det är inget nytt under solen.

Så fungerar det inom alla grupperingar. Spelar ingen roll om det handlar om nazism, fotboll eller våtmarker. Folk som söker sig till grupper söker andras kärlek och uppskattning för att de har dåligt självförtroende och är osäkra.
Citera
2024-03-04, 11:14
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Såg det i direktsändning. De lyckades inget vidare utan blev stoppade ganska omedelbart. Jag tyckte det var märkligt att det stod en klunga ordningsvakter just på samma ställe, men hörde senare att aktivisterna redan identifierats i förväg och vakterna bara väntade på att de skulle agera innan de ingrep.

Jag tycker miljön är viktig men att sabba Vasaloppet och liknande är ganska tramsigt. Det hjälper varken miljön eller ger aktivisternas sak sympatier. Snarare tvärtom.

Polisen hade fått förvarning via sociala medier. Polisen har kanske infiltrerat aktionsgruppen eller så har någon valt att tipsa polisen. Kanske fanns det någon med lite förnuft i gruppen som ifrågasatte om de verkligen skulle vinna sympati för sin sak genom att sabba Vasaloppet.

https://www.expressen.se/sport/langd...n-iskidsparet/

Tror det handlar nog mer om att synas än om själva sakfrågan:
Citat:
Farhat använder sig framför allt av video och performance i sitt konstnärskap... Hon är även presstalesperson för "Återställ våtmarkerna"
Senast redigerad av DickeFix 2024-03-04 kl. 11:20.
Citera
2024-03-04, 11:53
Medlem
Jag jobbar själv en hel del med miljövård kring vattendrag (på ideell basis). Att återställa våtmarker är ibland, men inte så ofta, en del av arbetet. Skälen varierar: högre grundvatten, högre lägsta flöden och lägre högsta temperatur på sommaren. Det kan bli platser för gäddlek och ökar mångfalden i faunan och floran. Dessutom blir det ofta vackra miljöer. Som regel är alla inblandade positiva. Det rör sig aldrig om speciellt brukbar mark och bönderna (som annars är rätt svårövertalade) tycker om de höjda grundvattennivåerna. För jägarna betyder det ofta värdefulla miljöer för hjortdjuren. Den lokala fiskeklubben uppskatta ett bättre sommarflöde. Kommun och landsting är nästan alltid positiva. Som regel win-win alltså.

Det jag ville komma till var två saker:

1. Inte en enda aktivist har anmält något som helst intresse för att hjälpa till. Det är samma gubbar som jobbar med detta som för tjugo år sedan (bönder, jägare, ornitologer, flugfiskare).

2. Nuförtiden vågar jag inte säga att jag har hjälpt till att återställa en våtmark. Folk tror att jag har limmat fast mig i gatan eller sprungit framför en TV-kamera. Våtmarker har plötsligt fått sjukt dålig PR.

Så snälla, sluta sabba live-sändningar! Det är bara en form av destruktivt gnäll som alla hatar. Vill du se förändring i din närmiljö, hjälp till istället! Det finns massor av föreningar som behöver ideellt arbete…
Citera
2024-03-04, 11:58
Medlem
Förstå om de hade fuckat upp upploppet. Säg 2-3st som har kämpat för det mer än halva sina liv och något jävla riksmongo kommer in och förstör.
Lyckligtvis sket det sig och frågan är om dom verkligen vinner några sympatier på att ge sig på idrottsmän. De är helt vanliga människor som kämpar precis som alla andra, eventuellt något hårdare.
Nej, bra jobbat av ordningsvakterna och jag hoppas att detta fick upp ögonen för vilka osympatiska svin som faktiskt håller på med sånt här.
Citera
2024-03-04, 11:58
Medlem
SoCos avatar
Verkligen den jobbigaste typen av uppmärksamhetssökande narcissister, gör ingen skillnad, köper all form av hjärntvättande miljöagenda (anti bränslefordon, global uppvärmning etc) och har superhjälte / main character syndrome utan dess like, senaste iphone/mac och dyra märkeskläder, man kan verkligen se villfarelse i deras ögon, totalt blåsta idioter till "människor"
Citera
2024-03-04, 12:05
Medlem
p0ks avatar
Ena aktivisten heter R*fus R*ne, *=u. Finns på linkedin bla
Citera
2024-03-04, 12:15
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
först publicerades...?
fan det gick ju att se i direktsändningen, gissar att du inte tillhör de skidåkande folket.
Snyggt jobbat av funktionärerna som var på alerten och fick bort dem ur spåret så att ledaren (även om det var en jävla norrman) i princip kunde passera utan påverkan.
Han fick byta spår åt höger men inget sötare palaver.

Som organisation vinner man definitivt inga pluspoäng på att sabotera ett Vasalopp. Tvärt om har man nog bundit en jävla masa ris åt egen rygg här och kommer hatas något enormt i folkhemmet.
Haha, jag åker skidor men har noll sportintresse, med först publicerades så menar jag att först publicerade Oscarsson nyheten men sen tog han bort den.

Personligen brinner även jag för miljön och tycker att det är bra och viktigt att återställa våtmarker, bland annat har svenska jägareförbundet länge varit engagerade i den saken, klimathysterin är däremot något helt annat och de vill ju offra naturen för att "rädda klimatet" vilket är galet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in