• 1
  • 2
2024-03-03, 19:07
När är det egentligen middag?

Vi äter ju middag ganska sent, mellan 17-19, i vissa kulturer mot 20-21.

Mitten av dagen, mid-dag, kan ju alternativt ses som klockan 12 då det är på mitten av dygnet eller runt just 15~ som en mitt av dagen och solljuset.

Hur har det egentligen blivit såhär?
Citera
2024-03-03, 19:18
Moderator
Trixtons avatar
När jag var liten så kallade både mor- och farföräldrar måltiden som man åt mitt på dagen för "middag". Begreppet lunch tror jag inte fanns i deras vokabulär. På kvällen åt man kvällsmat.

Mina föräldrar var lite modernare och kunde prata om lunch, men maten på kvällen var kvällsmat, inte middag.

För att förvirra det ytterligare så hade jag minst en fröken i skolan som kallade lunchrasten för "frukostrast".
Citera
2024-03-03, 19:38
Medlem
SAOL förklarar verbet dinera med ”äta middag” (diné). Ordroten i dinera/diné kommer enligt SO ytterst från franskan och betydde då att ”äta frukost”. Här snackar vi om betydelseglidningar... Haha!
FYI: Å andra sidan är kvällsmatens motsvarighet supera och supé.
Senast redigerad av Refuserad 2024-03-03 kl. 19:40.
Citera
2024-03-03, 20:20
Bannlyst
Om en middag äts för sent är det inte längre en middag, utan en suppé. Var middagsgränsen bör dras vet jag dock inte, men tänker runt 18.
Citera
2024-03-03, 22:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Om en middag äts för sent är det inte längre en middag, utan en suppé. Var middagsgränsen bör dras vet jag dock inte, men tänker runt 18.
Ska man då säga "God suppé" mellan 18-19 sisådär, och senare "God kväll" kanske?
Citera
2024-03-03, 23:13
Moderator
Kyrpators avatar
Språk --> Socialantropologi, etnologi och sociologi
/Moderator
Citera
2024-03-04, 03:40
Medlem
blue-rats avatar
Vi sa alltid kvällsmål. Så jag har aldrig ätit en middag om man inte menar finmiddag. Kvällsmålet är väl runt 19. Då mer som en brunch i stilen. Inte kött, potatis och sås.
Citera
2024-03-04, 05:06
Medlem
Förr (när jag var barn) var middag, ca kl.12 och dagens huvudmål.- Frukost på morgon och kvällsmat på kvällen. Lunch fanns bara i skolan. Enda gången vi åt huvudmålet på kvällen var julbordet på julafton.
Citera
2024-03-04, 05:30
När jag växte upp, 1970-talet så var standarden ofta att mamman var hemmafru och middagen skulle vara färdig ca kl 17-18, när pappan kom hem från jobbet. Vanligtvis hade han också en speciell bordsplacering. ”Hans stol”. Vissa kompisar fick inte vara ute och leka då utan måste hem en speciell tid, e middagen kunde man dock träffas igen. I dag med mycket ensamboende och udda jobbtider är en speciell tid inget som kvarstår. Tror speciella tider är mest vanligt i länder där kärnfamilj och släkt är viktigt.Vad som dock verkar blivit mycket viktigt är traditionen att mellan kl 15-18 på fredagen, handla helgens ranson till middagar på Systembolaget. Det blir fullbelagt på stadens systemparkeringar när middagsdryckerna fre-lö (å för de lite fräcka för söndagen)handlas Den traditionen var mer sparsam back in the old days.
Senast redigerad av lone star 2024-03-04 kl. 05:36.
Citera
2024-03-04, 06:08
Medlem
Mikaelias avatar
Middag äts hos mig tidig kväll runt 19-21. På sommaren kan det bli senare. Lunch äter jag vid 12-15 tiden. Har vänner som äter middag redan vid 17-18 men då käkar dom kvällsmat innan sovdags.
Citera
2024-03-04, 06:47
Medlem
Stark-Senaps avatar
I Danmark, där man också talar skandinaviska, säger man morgonmat och aftonmat, ev middag. Mitt på dagen äter de frukost.
Citera
2024-03-04, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikaelia
Middag äts hos mig tidig kväll runt 19-21. På sommaren kan det bli senare. Lunch äter jag vid 12-15 tiden. Har vänner som äter middag redan vid 17-18 men då käkar dom kvällsmat innan sovdags.
Med det blir ju frågan också, när är eftermiddagen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in