• 1
  • 2
2024-03-03, 15:47
Medlem
Köpte helt ny Audi A5 2023 under september månad. När jag tvättade den för hand märkte jag att den läckte in vatten igenom list/fönster. Samma sak när jag körde den igenom biltvätt. Lämnade in den och fick svar att defekten är konstruktionsbetingad, att det inte går att göra nåt åt det.

Fick lämna in den igen på en annan verkstad där man påstod att det inte läckte in något alls.

Man vägrar alltså laga bilen då man påstår att det ej går. Man vill inte heller göra ett återköp på bilen.

Se video nedan, är detta normalt för en bil över 600k…?

Tänkte driva ärendet via ARN istället.

https://files.fm/u/mbujbcvabf
Citera
2024-03-03, 16:12
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakaditoo1
Köpte helt ny Audi A5 2023 under september månad. När jag tvättade den för hand märkte jag att den läckte in vatten igenom list/fönster. Samma sak när jag körde den igenom biltvätt. Lämnade in den och fick svar att defekten är konstruktionsbetingad, att det inte går att göra nåt åt det.

Fick lämna in den igen på en annan verkstad där man påstod att det inte läckte in något alls.

Man vägrar alltså laga bilen då man påstår att det ej går. Man vill inte heller göra ett återköp på bilen.

Haha, VAG slutar aldrig att förvåna. Måste ha Sveriges sämsta service gentemot konsumenter.
Citera
2024-03-03, 16:28
Medlem
eldrattans avatar
Ja det är allt man får för 600k i dagens läge. Är det konstruktionsbetingat borde det rimligtvis finnas en himla massa audis som läcker in vatten.
Citera
2024-03-03, 19:42
Medlem
Citat:

Hm… det där verkar ju inte vettigt….
Att en bil aldrig är 100% tät mot vatteninträngning i alla lägen är normalt, men har man valt en märklig konstruktionslösning så det där ska vara ”normalt”, att det skvätter in vatten på det där sättet, då har man en rejäl bakläxa att ta tag i. Det vore acceptabelt om det hade handlat on nån enstaka retfull vattendroppe som letat sig in.

Jag skulle aldrig ge mig och acceptera det som videon visar.

Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Haha, VAG slutar aldrig att förvåna. Måste ha Sveriges sämsta service gentemot konsumenter.
De har nog generellt sett ok service gentemot sina kunder, men det sker hos dem precis som hos alla andra även en och annan miss eller mindre bra grej.
Sen är det ju så att det oavsett märke även finns kunder som aldrig kan inse att de har fel, och beter sig som rättshaverister och sprider en massa felaktiga påståenden etc.
Citera
2024-03-03, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Ja det är allt man får för 600k i dagens läge. Är det konstruktionsbetingat borde det rimligtvis finnas en himla massa audis som läcker in vatten.

De påstår att ALLA bilar utan ram runt fönstret har detta problem…
Citera
2024-03-03, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Testat silvertejp?

Känns ju sådär att lösa detta problem med silvertejp. Jag tycker nog mer att Audi ska ta ditt ansvar å laga felet alternativt häva köpet och dra av ev. Slitage på bilen under tiden jag haft den.
Citera
2024-03-03, 22:35
Medlem
eldrattans avatar
Om det nu är så många som dom påstår har detta fel. Så borde det finnas massa om detta på olika forum och youtube etc. Börja söka runt lite och se om du kan hitta några andra med samma problem och vad dom gjorde
Citera
2024-03-03, 23:51
Medlem
Jäklar och jag som skorrat lite lätt när jag ser en droppe tränga in på min 20000kr bil...

ja det där är knappast okej. Är det som de hävdar ett konstruktionsfel så ska väll bilen in och fixas gratis av audi?
Citera
2024-03-04, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Jäklar och jag som skorrat lite lätt när jag ser en droppe tränga in på min 20000kr bil...

ja det där är knappast okej. Är det som de hävdar ett konstruktionsfel så ska väll bilen in och fixas gratis av audi?

Grejen är att det enligt Audi inte finns någon lösning på problemet. Listen anses sitta korrekt och det finns ingen möjlighet att täta mer. Fönsterglaset går inte heller att ”rikta” för att täta den sidan som det läcker ifrån.
Citera
2024-03-04, 05:56
Medlem
Citat:
Grejen är att det enligt Audi inte finns någon lösning på problemet. Listen anses sitta korrekt och det finns ingen möjlighet att täta mer. Fönsterglaset går inte heller att ”rikta” för att täta den sidan som det läcker ifrån.

Det har funnits bilar med ramlösa fönster sedan 1938 och det var extremt vanligt på alla amerikanare från 50talet och framåt, och det var i de allra flesta fall inte sådana problem som på din bil, att de skvätte in på det sättet. Nån ynka droppe bland om man brassade på med högtryck för häftigt i nån speciell vinkel. Även många europeiska bilar har haft ramlösa fönster i dörrar och karossidor genom åren, t ex de som hade ”hardtop” som t ex Opel Rekord/Commodore Coupé 1967-71 som var min första bil.

Att de inte kan rikta själva glaset fattar man ju, men har just glaset i din bil korrekt radie på böjningen…? Om den avviker så kan det påverka tätheten, och då bör man fundera på att byta glaset.

Har du testat att gå upp ett steg och kontakta Audi centralt, och inte bara din egen återförsäljare…?
Citera
2024-03-04, 06:07
Medlem
Musikopps avatar
Köp inte tyskt.

Vatteninträngning kommer förr eller senare ge problem med elektroniken.
Citera
2024-03-04, 06:19
Medlem
Citat:
Du måste nog byta märke tror jag. Så dom säljer en bil för 600k med ett sådant fel tror jag säger allt man behöver veta om ett märke.
Själv blev min bil inkallad gratis för ett fel som KUNDE uppstå i värsta fall. Det som jag fann otroligt roligt var att bilen då var över 15 år gammal. Det är ett sådant märke man vill vara kund hos.

https://www.youtube.com/watch?v=cR6XgSrbHgE

Kryllar av videos likt detta och det verkar som att audi inte riktigt är så villiga att hjälpa sina kunder alla gånger, iallafall inte billigt. Verkar vara mycket fel på deras bilar nuförtiden.
Senast redigerad av kapsylen1 2024-03-04 kl. 06:38.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in