• 1
  • 2
2024-03-03, 14:36
Medlem
efftolvs avatar
Hej, det är snart skatteåterbäring och så får jag även extra lön nästa månad.

Jag har länge gått i tankarna på att köpa en fågel, gärna någon som kan vara en kompis för livet.

Vilka frågor bör jag ställa mig själv innan jag köper en?
Jag tänker ju inte införskaffa mig en om den inte kommer att trivas.

Men jag är hemma alla vardagskvällar, är borta kanske max 10 timmar på helgen, kan jobba hemifrån ibland, bor i lägenhet på ca 45kvm? Skulle det passa en fågel, eller någon viss sorts fågel.

Jag skulle vilja ha någon större, intelligent och snäll fågel, kanske någon man kan låta vara fri inne i lägenheten. Kul om den skulle kunna "prata" med.
Och då har jag förstått att man inte vill ha en undelat för de skiter var 10:e minut.

Priset kan väl gå upp mot 20tusen.

Men som sagt, jag måste ju först vara klart på med vad jag ska tänka på innan jag köper en, vilken som passar mig och om jag passar den.
Citera
2024-03-03, 14:43
Medlem
Skaffa två, så att de har sällskap av varandra.

Och glöm inte, fåglar ÄLSKAR att vara inburade. Verkligen.
Citera
2024-03-03, 14:49
Medlem
efftolvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Skaffa två, så att de har sällskap av varandra.

Och glöm inte, fåglar ÄLSKAR att vara inburade. Verkligen.

Ja, jag läser just nu och ser att de fåglar som inte är "raknäbbade(?)" kräver betydligt mer uppmärksamhet. Jag tänkte kanske en nymfkakadua just nu.

Och jag ställer mig emot att ha de inburade, fy fasiken

Edit: Tror du att om man är borta 8 timmar om dagen för att jobba att den kräver en partner då? Isf får man väl köpa 2st
Senast redigerad av efftolv 2024-03-03 kl. 14:51.
Citera
2024-03-03, 14:54
Medlem
Kantarellgudens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av efftolv
Tror du att om man är borta 8 timmar om dagen för att jobba att den kräver en partner då? Isf får man väl köpa 2st

Lite jobbigt dock om de blir less på varandra, kanske skaffa 3 eller 4 stycken för variation.
Citera
2024-03-03, 14:56
Medlem
efftolvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kantarellguden
Lite jobbigt dock om de blir less på varandra, kanske skaffa 3 eller 4 stycken för variation.

Okej, inget jag tänkt på.
Citera
2024-03-03, 15:06
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Hej, det är snart skatteåterbäring och så får jag även extra lön nästa månad.

Jag har länge gått i tankarna på att köpa en fågel, gärna någon som kan vara en kompis för livet.

Vilka frågor bör jag ställa mig själv innan jag köper en?
Jag tänker ju inte införskaffa mig en om den inte kommer att trivas.

Men jag är hemma alla vardagskvällar, är borta kanske max 10 timmar på helgen, kan jobba hemifrån ibland, bor i lägenhet på ca 45kvm? Skulle det passa en fågel, eller någon viss sorts fågel.

Jag skulle vilja ha någon större, intelligent och snäll fågel, kanske någon man kan låta vara fri inne i lägenheten. Kul om den skulle kunna "prata" med.
Och då har jag förstått att man inte vill ha en undelat för de skiter var 10:e minut.

Priset kan väl gå upp mot 20tusen.

Men som sagt, jag måste ju först vara klart på med vad jag ska tänka på innan jag köper en, vilken som passar mig och om jag passar den.

Köp ALDRIG från djurbutik . Privat uppfödare är bättre så de är vana vid människor. Fåglar från djurbutiker är oftast lite "skadade" i pallet.
Citera
2024-03-03, 15:07
Avstängd
Citat:
Ja, jag läser just nu och ser att de fåglar som inte är "raknäbbade(?)" kräver betydligt mer uppmärksamhet. Jag tänkte kanske en nymfkakadua just nu.

Och jag ställer mig emot att ha de inburade, fy fasiken

Edit: Tror du att om man är borta 8 timmar om dagen för att jobba att den kräver en partner då? Isf får man väl köpa 2st

Nymfkakadua är ett bra val, men det är parfåglar, mår inte bra ensamma. Köp två. Din lägenhet är rätt liten. Funkar det med en bur på 150x100x80 där?
Citera
2024-03-03, 15:31
Rekommenderar nymfparakit. Hade sånna då jag var barn. Ofta tyr det sig väldigt mycket till en person. Antar den som är med dem mest. En var helfrälst på min mamma. Satt i hennes hår och ja, får du tag i en riktigt ung fågel som är/eller du gör handtam så är det great, De har inte heller så kraftiga näbbar om de biter till av nån anledning.Vi tog över en och tänkte han skulle flörta med den andra. Men det sluta med att den enda han var intresserad av och åma sig för och ”sjöng” för var den egna spegelbilden
Senast redigerad av lone star 2024-03-03 kl. 15:34.
Citera
2024-03-03, 16:07
Medlem
efftolvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Nymfkakadua är ett bra val, men det är parfåglar, mår inte bra ensamma. Köp två. Din lägenhet är rätt liten. Funkar det med en bur på 150x100x80 där?

Det får plats med en sån bur, men är det en fågel man kan också släppa ut från buren utan större problem? Jag har hört att de blir inte lika nära ägaren om man köper < 2, men om det är för djurets bästa så inga problem.

Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Rekommenderar nymfparakit. Hade sånna då jag var barn. Ofta tyr det sig väldigt mycket till en person. Antar den som är med dem mest. En var helfrälst på min mamma. Satt i hennes hår och ja, får du tag i en riktigt ung fågel som är/eller du gör handtam så är det great, De har inte heller så kraftiga näbbar om de biter till av nån anledning.Vi tog över en och tänkte han skulle flörta med den andra. Men det sluta med att den enda han var intresserad av och åma sig för och ”sjöng” för var den egna spegelbilden

Okej, tack för tipset. Det är en sån jag tittar på just nu!
Citera
2024-03-03, 16:57
Medlem
3Godisars avatar
Papegojor är intelligenta och kan lida otroligt mycket av fel behandling.
Jag tycker du ska prata irl med människor som ägt papegojor i flera år, samt även prova att passa en papegoja hemma hos dig en tid, innan du bara köper en.

Nymfparakiter som någon tog upp, är visserligen små, men de låter som FAN, bajsar ner, och kan lätt vara ganska temperamentsfulla. (bitas osv)
De är också duktiga på att riva sönder tapeter och bita sönder sladdar.

Ska du ha fåglar utan erfarenhet, börja med undulater.

Jag skulle aldrig skaffa en fågel hur mycket jag än älskar dem Tyvärr. Tycker det e djurplågeri.
Senast redigerad av 3Godisar 2024-03-03 kl. 17:00.
Citera
2024-03-03, 17:57
Medlem
Jag rekommenderar conure papegojor. De sägs ha hög intelligens.
Citera
2024-03-03, 18:06
Medlem
Room531s avatar
En del fåglar väsnas som fan på nätterna, det gör väl kakaduor med?

Edit
https://m.youtube.com/watch?v=Uu5YnQ...dCBzY3JlYW0%3D
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här