• 1
  • 2
2024-03-03, 13:33
Medlem
MMXXIIIs avatar
Hej!

Då jag inte kan någonting om foto eller kameror överhuvudtaget så tänkte jag höra med er som vet.

Jag vill köpa en kamera från 80/90 talet. Men vet inte vilka kameror som var populära eller bra på den tiden. Jag ska fota allt möjligt så som människor, bilar etc..

Tänk att ni kollar i gamla fotoalbum med bilder från 80/90 talet, vill liksom få den känslan.

Budget är max 2000kr. Är alltså inte ute efter en värsting utan en vanlig standard som varje svensson hade då.

Vilken kamera ska jag kika efter?
Citera
2024-03-03, 13:36
Medlem
Jag hade Canon FTb runt 70-80 talet och var nöjd
Citera
2024-03-03, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MMXXIII
Hej!

Då jag inte kan någonting om foto eller kameror överhuvudtaget så tänkte jag höra med er som vet.

Jag vill köpa en kamera från 80/90 talet. Men vet inte vilka kameror som var populära eller bra på den tiden. Jag ska fota allt möjligt så som människor, bilar etc..

Tänk att ni kollar i gamla fotoalbum med bilder från 80/90 talet, vill liksom få den känslan.

Budget är max 2000kr. Är alltså inte ute efter en värsting utan en vanlig standard som varje svensson hade då.

Menar du att du är ute efter en analog kamera eller vadå? För 2000kr lär du ju annars i så fall hitta en dåtidens flaggskepp från de stora tillverkarna för en spottstyver. Blir värre att hitta billiga bra objektiv om du köper en systemkamera men ibland dyker de upp på begagnatsmarknaden till ett bra pris också.

Du får nog även beskriva känslan du vill få fram också. Låter lite som att du mer är ute efter att redigera bilder och experimentera i ett mörkerrum snarare än att fotografera.
Citera
2024-03-03, 15:40
Medlem
Citat:
Kolla om det inte redan finns ett sånt läge hos kamera-appen i din mobil.
Citera
2024-03-03, 15:55
Medlem
MMXXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Menar du att du är ute efter en analog kamera eller vadå? För 2000kr lär du ju annars i så fall hitta en dåtidens flaggskepp från de stora tillverkarna för en spottstyver. Blir värre att hitta billiga bra objektiv om du köper en systemkamera men ibland dyker de upp på begagnatsmarknaden till ett bra pris också.

Du får nog även beskriva känslan du vill få fram också. Låter lite som att du mer är ute efter att redigera bilder och experimentera i ett mörkerrum snarare än att fotografera.
Ja 2000kr kanske är mycket. Har som sagt ingen aning. Tänker mest att retro prylar tenderar att bli lite dyrare. Vilken kamera var dåtidens flaggskepp? Har du några förslag?
Citera
2024-03-03, 15:56
Medlem
MMXXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Kolla om det inte redan finns ett sånt läge hos kamera-appen i din mobil.
Såklart det finns.. Men jag vill ju ha en riktig kamera. Du förstår nog
Citera
2024-03-03, 16:03
Medlem
Citat:
Såklart det finns.. Men jag vill ju ha en riktig kamera. Du förstår nog
Titta på Nikon, typ FM2.
Citera
2024-03-03, 16:09
Medlem
Citat:
Ja 2000kr kanske är mycket. Har som sagt ingen aning. Tänker mest att retro prylar tenderar att bli lite dyrare. Vilken kamera var dåtidens flaggskepp? Har du några förslag?

Du kan få en Canon Eos 1 samt ett hyfsat objektiv för dessa pengar.
Citera
2024-03-03, 17:21
Medlem
Kanske en Canon QL17
Citera
2024-03-03, 19:20
Medlem
Citat:

När det kommer till kamerahus så har ju tekniken alltid utvecklats snabbt och kikar vi på tillverkare som Canon och Nikon har de alltid sett till att nå ut till en bre marknad. Det är inga större problem att hitta äldre riktigt bra kameror till nästan pinsamt lågt pris. Nikon FM2 är ett utmärkt exempel, nu vet jag inte om just den kameran är att se som flaggskeppet för Nikon på den tiden men det är inte en instegsmodell så att säga. Problemet är väl kanske att hitta ett schysst objektiv men det kanske inte behöver vara så bra?

Har du fotat mycket annars sedan tidigare? Jag menar om du fotar i auto-läge så bör du väl få bra bilder, men om du ska börja använda dig av manuella inställningar för slutartid och bländare kan det bli kostsamt att hitta filmrullar att köpa samt framkallning som inte ruinerar en. Helst kanske ha ett eget mörkerrum. Kanske inte kostar så mycket begagnat visserligen
Citera
2024-03-11, 10:17
Medlem
80231s avatar
Jag tror att jag har kvar min gamla Minolta från 80-talet. Det var en bra och ganska dyr kamera då.

Evt så har jag kvar den i källaren (om den inte följde med saker jag skänkte till second hand), och då kan du få den inklusive tvä objektiv, stor blixt och kameraväska.

Kommer inte åt den denna vecka.

Tänker att det bara är kul om någon ny intresserad får börja använda den, istället för att den bara ska ligga där oanvänd.

Pengarna kan du använda till att lämna in den på service och så.

Bor i Enskede, Stockholm.

Citat:
Hej!

[…]
Senast redigerad av 80231 2024-03-11 kl. 10:22.
Citera
2024-03-11, 10:26
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Hej!

Har du tänkt att sätta upp eget fotolabb också, eller skall du skicka in filmen för framkallning?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in