2024-03-03, 09:18
Medlem
Jag gjorde polisanmälan angående dataintrång. Läkaren begick dessa dataintrång.
Polisen lade ner min polisanmälan omgående med motiveringen "uppgifterna i ärendet ger inte anledning att anta att brott som hör under allmänt åtal har förövats". Slut på citatet.
Vad Fan betyder detta???

Läkaren har alltså gått in i mina spärrade journaler olagligen. En läkare får aldrig gå in i spärrade journaler, oavsett om man har en vårdrelation. Detta ÄR dataintrång. Andra patienters polisanmälan går vidare till fällande dom, varför läggs då mitt ärende ner OMGÅENDE?? Det finns bevis i form av loggar.

Samma vidriga läkare har också begått grovt tjänstefel, och grovt vållande till kroppsskada. Där han medvetet stympade båda mina äggstockar, helt utan medicinsk grund. Och orsakade mig klimakteriet OMGÅENDE. Även dessa brott lades ner OMGÅENDE.

Kan ni snälla hjälpa mig förstå vad polisen menar angående "uppgifterna i ärendet ger inte anledning att anta att brott som hör under allmänt åtal har förövats". Vad betyder detta? Snälla, hjälp mig
Citera
2024-03-03, 09:31
Medlem
Det kan finnas flera skäl till att det beslutet. Det första är om det rent faktiskt är ett brott. Av det du skrivit här går det inte att avgöra. Du kan t.ex. inte spärra journalen från behörig personal på den vårdgivare som du gör spärren hos (din läkare är behörig personal).

Från 1177:
Citat:
Din journal är spärrad för alla utom för den personal vid den vårdenhet där du begärt spärr.

Vissa myndigheter har rätt att läsa i din journal utan att fråga dig först. Det är för att kontrollera att bestämmelser som styr hälso- och sjukvård följs. Försäkringskassan och Socialtjänsten har rätt att få läsa journaluppgifter utan ditt samtycke.

Försäkringsbolag har däremot inte tillgång till din digitala journal.

Du kan välja om spärren enbart ska gälla personal vid enheter inom Västra Götalandsregionen eller om spärren även ska gälla andra vårdgivare. Du kan inte spärra information för personal inom den enhet som spärren avser.
Citera
2024-03-03, 11:00
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girl12345
Polisen lade ner min polisanmälan omgående med motiveringen "uppgifterna i ärendet ger inte anledning att anta att brott som hör under allmänt åtal har förövats". Slut på citatet.
Vad Fan betyder detta???

Läkaren har alltså gått in i mina spärrade journaler olagligen. En läkare får aldrig gå in i spärrade journaler, oavsett om man har en vårdrelation. Detta ÄR dataintrång. Andra patienters polisanmälan går vidare till fällande dom, varför läggs då mitt ärende ner OMGÅENDE?? Det finns bevis i form av loggar.

Samma vidriga läkare har också begått grovt tjänstefel, och grovt vållande till kroppsskada. Där han medvetet stympade båda mina äggstockar, helt utan medicinsk grund. Och orsakade mig klimakteriet OMGÅENDE. Även dessa brott lades ner OMGÅENDE.

Kan ni snälla hjälpa mig förstå vad polisen menar angående "uppgifterna i ärendet ger inte anledning att anta att brott som hör under allmänt åtal har förövats". Vad betyder detta? Snälla, hjälp mig

"Samma vidriga läkare har också begått grovt tjänstefel"

På vilket sätt har läkaren begått grovt tjänstefel?

Vet du vad tjänstefel är?
Citera
2024-03-03, 11:05
Medlem
Kantarellgudens avatar
Citat:
En läkare får aldrig gå in i spärrade journaler, oavsett om man har en vårdrelation.

För att kunna ha en vårdrelation med en läkare så måste hen ha tillgång till din journal, annars går det inte ett behandla dig och ni hade då inte haft någon vårdrelation till att börja med.
Citera
2024-03-03, 11:18
Medlem
För att det inte är ett olagligt dataintrång.

Om en läkare missbrukar systemet med spärrade journaler och föreskrivet läkemedel så är det en fråga för IVO.

En läkare ser att det finns spärrade uppgifter och kan trots detta kolla på uppgifterna om han får muntligt samtycke att bryta spärrarna eller använder sig av "blåljus-knappen" - dvs det är akut och läkaren behöver se information i journal och föreskrivna läkemedel.
Citera
2024-03-04, 11:31
Medlem
Fråga förundersökningsledaren som fattat beslutet.
Citera
2024-03-04, 11:55
Avslutad
Jag skulle tro att det inte är olaga dataintrång när en läkare går in i en sådan journal, utan att det är andra lagar det handlar om som inte faller under allmänt åtal utan ska gå via IVO.

En spärrad journal innebär heller inte att den är helt spärrad för alla.

Lagrum:

Citat:
4 § Personuppgifter som dokumenterats för ändamål som anges i 2 kap. 4 § första stycket 1 och 2 hos en vårdenhet eller inom en vårdprocess får inte göras tillgängliga genom elektronisk åtkomst för den som arbetar vid en annan vårdenhet eller inom en annan vårdprocess hos samma vårdgivare, om patienten motsätter sig det. I sådana fall ska uppgiften genast spärras.
Du kan alltså inte spärra för alla läkare

Vidare:

Citat:
5 § En spärr enligt 4 § första stycket får hävas av en behörig befattningshavare hos vårdgivaren, om
1. patienten samtycker till det, eller
2. patientens samtycke inte kan inhämtas och informationen kan antas ha betydelse för den vård som patienten oundgängligen behöver.
Citera
2024-03-04, 12:13
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Vad Fan betyder detta???

Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
För att det inte är ett olagligt dataintrång.

Om en läkare missbrukar systemet med spärrade journaler och föreskrivet läkemedel så är det en fråga för IVO.

En läkare ser att det finns spärrade uppgifter och kan trots detta kolla på uppgifterna om han får muntligt samtycke att bryta spärrarna eller använder sig av "blåljus-knappen" - dvs det är akut och läkaren behöver se information i journal och föreskrivna läkemedel.
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jag skulle tro att det inte är olaga dataintrång när en läkare går in i en sådan journal, utan att det är andra lagar det handlar om som inte faller under allmänt åtal utan ska gå via IVO.

En spärrad journal innebär heller inte att den är helt spärrad för alla.

Lagrum:

Du kan alltså inte spärra för alla läkare

Vidare:
Det blir dataintrång om en läkare går in i en journal som han inte är behörig att titta i. Se t.ex. här där en läkare dömdes för dataintrång för att han kollade i sin frus journal, trots att han faktiskt hade hennes tillstånd:
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2022/11/lakare-hade-sin-frus-tillstand-att-lasa-journal-doms-for-dataintrang/

Finns fler exempel:
https://sverigesradio.se/artikel/at-lakare-misstanks-for-dataintrang-laste-personers-journaler-vid-29-olika-tillfallen

Googlar man "dataintrång läkare" (utan citationstecken) så får man en hel del träffar.

Sen kan de förstås hamna i trubbel med IVO och HSAN också.

Varför de fattade beslutet att lägga ner i just TS fall kan jag inte svara på med säkerhet. Baserat på antalet åtal jag kan hitta med en googlesökning så är det dock knappast så att det är en typ av brott som åklagarna eller polisen negligerar.
Citera
2024-03-04, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Det blir dataintrång om en läkare går in i en journal som han inte är behörig att titta i. Se t.ex. här där en läkare dömdes för dataintrång för att han kollade i sin frus journal, trots att han faktiskt hade hennes tillstånd:
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2022/11/lakare-hade-sin-frus-tillstand-att-lasa-journal-doms-for-dataintrang/

Finns fler exempel:
https://sverigesradio.se/artikel/at-lakare-misstanks-for-dataintrang-laste-personers-journaler-vid-29-olika-tillfallen

Googlar man "dataintrång läkare" (utan citationstecken) så får man en hel del träffar.

Varför de fattade beslutet att lägga ner i just TS fall kan jag inte svara på med säkerhet. Baserat på antalet åtal jag kan hitta med en googlesökning så är det dock knappast så att det är en typ av brott som åklagarna eller polisen negligerar.

Anledningen till att han dömdes för olaga dataintrång var ju för att han inte hade någon vårdrelation till personen.

Citat:
Tingsrätten, där mannen stått åtalad för dataintrång, gör emellertid en annan bedömning. Eftersom läkaren inte var delaktig i vården, och inte av något annat skäl behövde uppgifterna i journalen för sitt arbete, har han enligt patientdatalagen ingen rätt att ta del av dem.

Patientdatalagen:

Citat:
1 § Den som arbetar hos en vårdgivare får ta del av dokumenterade uppgifter om en patient endast om han eller hon deltar i vården av patienten eller av annat skäl behöver uppgifterna för sitt arbete inom hälso- och sjukvården.

En annan sak gällande sekretess - en läkare har rätt att läsa journalen om det är personen själv som skapat innehållet.

Citat:
4 § Personuppgifter som dokumenterats för ändamål som anges i 2 kap. 4 § första stycket 1 och 2 hos en vårdenhet eller inom en vårdprocess får inte göras tillgängliga genom elektronisk åtkomst för den som arbetar vid en annan vårdenhet eller inom en annan vårdprocess hos samma vårdgivare, om patienten motsätter sig det. I sådana fall ska uppgiften genast spärras.

En läkare har trots spärrad journal alltså rätt att läsa journalen han själv skapat.
Senast redigerad av poiuy1298 2024-03-04 kl. 12:30.
Citera
2024-03-04, 12:19
Avslutad
Citat:

Finns fler exempel:

Jahapp, där ser man
Citera
2024-03-04, 12:29
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Anledningen till att han dömdes för olaga dataintrång var ju för att han inte hade någon vårdrelation till personen.

Patientdatalagen:
Ja, jag påstår inte att det alltid är ett brott att läsa en patients journal.

Jag misstänker att problemet är att TS har missförstått det hela. Som hon skriver:
"En läkare får aldrig gå in i spärrade journaler, oavsett om man har en vårdrelation. Detta ÄR dataintrång."

Vilket är fel. Som SH påpekat ovan så gäller spärren utanför den egna vårdenheten, för det andra så får spärren brytas under vissa omständigheter.

Min gissning är att TS spärrat sin journal, sen har en läkare på samma vårdenhet kollat hennes journal precis som läkare gör i vanliga fall, och TS har felaktigt trott att detta är ett lagbrott.

Spekulationer från min sida, men baserat på vad TS skrivit så misstänker jag att det är ungefär så det gått till.
Citera
2024-03-04, 17:50
Medlem
Citat:

Finns fler exempel:

Läkaren gick in i mina spärrade journaler, helt utan samtycke. Därmed dataintrång enligt lagen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in