2024-03-02, 15:42
Medlem
Jag har nyligen blivit diagnosierad med något som heter TMJ, det är när disken som ligger vid käkleden har hoppat ur plats vilket orsakar smärta, inflammation, käk låsningar, etc. Jag har också blivit diagnosierad med läpp inkompetens, jag kan allstå inte sluta mina läppar tillsammans utan att använda hak muskeln vilket är extremt jobbigt så jag brukar ha min mun öppen, leder till att jag konstant får torra läppar, torr mun, ont i halsen, värre mental hälsa.
Mår otroligt dåligt på grund av hur dålig min sidoprofil ser ut, och min hake

Jag har haft dessa problem I ungefär 2-3 år och hade nyligen en konsulation med en tandläkare som testade 2 olika sorters bettskena men inget funkade så de skickade en remiss ner till en käk specalist och käk kirurg.

För mitt tmj problem har jag fått en "jawtrainer" som tydligen ska sträcka min käke så att disken åker frammåt och ligamenten stretchas så att en ny disk ska bildas, vet inte hur det funkar lol. Jag har också fått anti-inflammation medicin som jag ska ta i en vecka sträck.

För min läpp inkompetens har jag inte fått någon hjälp alls för att de inte kan utföra någon slags operation på grund av att jag är under 20 års åldern(Är 17), De sa också att sjukvården inte kommer betala om jag skulle vilja ha operationen när jag är 20 eftersom dem bara gör det om det är fel med betten, mit bett är perfekt enligt dem.

Jag kan inte föreställa mig att leva ytterligare 3 år med hur det ser ut, smärtan och hur det påverkar mitt vardagliga liv. Och sedan skulle jag behöva betala för operationen själv?

Vad är mitt nästa steg för att försöka fixa min hemska sidoprofil och problem, Ska jag försöka få en ny konsulation med en annan specalist?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in