Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-03-02, 14:06
Medlem
Knappast någon nyheten att ostbricka serveras på fester, men är det verkligen en bra kombination till vin? Personligen har jag ganska svårt för det. Osten blir sällan förstörd. Istället gäller det omvända. Spelar inte så stor roll om du gör allt i din makt för att kombinera rätt viner med rätt ostar, då ostarna förstör, snarare än förhöjer eller kompletterar vinsmaken.

Är jag ensam om att uppleva detta?

Älskar dock både ost och vin, men inte tillsammans.
Citera
2024-03-02, 14:12
Kan nog faktiskt hålla med dig om att den kombon inte alltid är helt hundra.

Men det brukar vara gott med sylt och marmelad till ost, så man skulle ju kunna testa ett portvin.
Citera
2024-03-02, 14:14
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Knappast någon nyheten att ostbricka serveras på fester, men är det verkligen en bra kombination till vin? Personligen har jag ganska svårt för det. Osten blir sällan förstörd. Istället gäller det omvända. Spelar inte så stor roll om du gör allt i din makt för att kombinera rätt viner med rätt ostar, då ostarna förstör, snarare än förhöjer eller kompletterar vinsmaken.

Personligen tycker jag att vissa vin (söta, mogna, hög alkoholhalt) funkar bra till krämiga och smakrika ostar som grönmögelostar, vällagrad Brie och Camembert. Bäst är portvin medan en vanligt rödvin är rätt värdelöst smakmässigt tycker jag. Sauternes och grönmögelost är ljuvligt ihop.
Citera
2024-03-02, 14:16
Medlem
Bewnhurs avatar
Jag har aldrig gillat kombinationen. Däremot så uppskattar jag trappistöl tillsammans med ost, en Rochefort 10 tillsammans med en riktigt salt ost är finemang.
Citera
2024-03-02, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko

Mjäkig ost som typ camembert funkar toppen till rött mustigt vin. Även blåmögelostar. Och det är väl vad man ser på en ostbricka.
Citera
2024-03-02, 14:23
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Kan nog faktiskt hålla med dig om att den kombon inte alltid är helt hundra.

Men det brukar vara gott med sylt och marmelad till ost, så man skulle ju kunna testa ett portvin.
Portvin fungerar ypperligt bra till.
Citera
2024-03-02, 14:30
Medlem
RobbanUCs avatar
Visst är det gott!
Gårdagens njutning med ost av flera sorter, rosévin av bästa sort, tunt skuren skinka, korv, bröd och honung var en riktig högtid.
Senast redigerad av RobbanUC 2024-03-02 kl. 14:33.
Citera
2024-03-02, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bewnhur
Jag har aldrig gillat kombinationen. Däremot så uppskattar jag trappistöl tillsammans med ost, en Rochefort 10 tillsammans med en riktigt salt ost är finemang.

Håller med.
10:an funkar till allt dock.
Citera
2024-03-02, 14:43
Medlem
Gothenburgers avatar
Det är asgott.
Citera
2024-03-02, 14:44
Medlem
Vansterpartiets avatar
Ost och vin anses vara sofistikerat och då spelar det ingen roll ifall det är gott, så länge det ser bra ut på bilderna till instagram.
Citera
2024-03-02, 14:48
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Gillar du både ost och vin men inte tillsammans så kombinerar du förmodligen fel. Det finns kombos som är förjävliga och det finns kombos som är magiska. Det är bara att se till att lära sig hur det ska kompas.
Men om du inte är speciellt förtjust i vin eller ost var för sig heller så är det ju meningslöst att försöka tycka om det. Ät det inte bara för att andra säger att det är gott.
Citera
2024-03-02, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Ost och vin anses vara sofistikerat och då spelar det ingen roll ifall det är gott, så länge det ser bra ut på bilderna till instagram.
Det är väl bara kitschigt att dela något sådant simpelt. Har man bokstäver med texten "Carpe diem" på väggen bakom ostbrickan och chiantin?

Kanske Klarnalånet råkar synas på någon skärm?

Hur som, rött vin och viss ost fungerar toppen.
Senast redigerad av Pillerarm 2024-03-02 kl. 14:55.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in