Citat:
Ursprungligen postat av
slagskott
Håller på att dra upp tomater, gurka, paprika och ganska mycket mer av grönsaker plus 40 påsar med dahlia men egentligen har jag ingen koll och mina resultat sist sommar växten tur.
Fick enorma mängder tomater men då köpte jag färdiga plantor.
Iår testar jag att förodla, har övervintrat två blommor som kostade 900 styck med lite hjälp från trädgårds forum.
Nåväl, nu har jag förodlat med 8 lysrör/lampor men jag tycker att det borde växa fortare.
Är värme en viktig faktor, ska det stå i drivhus och när ska jag plantera om och sätta ut ?
Det ska tydligen vara på plussidan om natten framöver.
Tacksam för svar, iår ska trädgården bli fin
Förra året när jag förodlade, så gjorde jag ingen skillnad mellan typen av frön som jag förodlade, jag satte chili, paprika, tomater och gurka i början av februari och de flesta frön kommer upp som stjälke efter 1-3 veckor beroende på typ av växt. Sedan har jag en växtlampa för att ge ljus till stjälkarna. I år har jag nöjt mig med tomater, gurkor och paprika. I år har jag dock spridit ut fröna vid sättning beroende på hur mycket tid de behöver. Paprika sattes först i mitten av februari, tomater och gurka i början av mars. Paprikan är mer långsamt växande, medan gurkorna är snabba och tomater något mitt emellan dem två.
Jag har små odlingsbrätten och runda småkrukor med fröna/stjälkarna i förodlingsjord. Brättena kan man fylla på med vatten så att krukan suger upp vatten underifrån genom hålen så att den är hyfsat fuktig jord. Den jord man använder håller näringsmässigt kanske 1-2 månader, varvid en omplantering i större kruka kan behövas alternativt om du använde en stor kruka från början sätta till växtpinnar eller näringsvätska.
Uteplantering gör jag i södra Sverige i mitten av maj, obs. det är beroende på utomhustemperaturen på natten i mitt växthus där jag inte vill att det ska understiga 6-8 Celcius. Förra året gjorde jag misstaget att sätta i början av maj då det fortfarande var lite av köldknäpp, som resultat fick jag några plantor som blev skadade. Således, din uteplantering är beroende på var i landet du bor och NÄR utomhustempen nattetid går över ca 8 grader Celcius inne i växthuset.
Nedanstående länk är från föregående år utifrån olika mätstationer i Sverige för maj månad där varje station anger max-, medel- och minimitemperatur dag för dag i månaden. Tittar man på den blåa linjen ser man minimitempen och var i månaden den överstiger ca 8 grader Celcius och utifrån var du bor och lämplig mätstation få en ide när det är dags att sätta ut dem. I mitt fall för Lund blir det cirka 14/16 maj från 2024 där minimi var över 8 grader utomhus, sedan klarar växthuset att hålla någon grad där över.
https://www.smhi.se/download/18.437e...ta_2024_05.pdf
Plantering i växthuset görs i inköpta tomatkrukor som har en botten som tar hand om för mycket vatten och med en soldriven vattenpump ges dessa krukor sedan kontinuerlig bevattning.
https://www.biltema.se/fritid/tradga...-cm-2000051882
Jag är nybörjare till amatörodlare, så jag lär mig av praktiken och läser på de grönsaksodlingsböcker jag har, men blommor vet jag noll om. Där får du leta mer information.