2006-08-10, 15:38
Medlem
d_hs avatar
Råkade finna en webbplats med en lista över inlånade engelska IT-termer i det svenska språket. Till varje ord finns också ett eller flera förslag på svenska ord som istället kan användas. Bra försök! Synd bara att ingen kommer veta vad jäsiken man menar om man börjar använda uttrycken.

Nåväl, inspirerad av sidan tänkte jag här starta en "forumlek" där vi tar engelska låneord (alltså sådana som är direkt inlånade) och skapar svenska översättningar. Ett slags alternativt svensk-engelskt lexikon med andra ord.

Jag får väl ta och börja då! Bulldozer kan t.ex. bli bandplog och jeans blir kraftbyxor och så vidare. Låt mig se lite kreativitet nu!

EDIT: Tar och skapar en ordlista här!
Glöm inte bort att komma med nya förslag om ni tycker något låter skumt. Väljer att skriva i kronologisk ordning så det också kan användas som innehållsförteckning. Alltså, så här långt:

Sida 1
Bulldozer - Bandplog
Jeans - Kraftbyxor
Flashback - Tillbakablixt
Smiley - Smilare
Off side - Ur linje
PC - PD
CD - KS
Revolver - Snurrare
Radio - Fjärrtalare
Teve - Fjärrvisare
Skateboard - Rullbräda

Sida 2
Pacemaker - Slagledare
GUI (Graphical user interface) - Synkänning
Stereo(ljud) - Ömse hörkänning alt. högervänsterljud
Cursor - Springare
Diftong - Tviljud
Vokal - Munljud, Halsljud, Tunglöstljud, Klangljud, osv...
"Whina" - Veina (från fornnordiska)
"Bitch" - Bikja (från fornnordiska)
Citera
2006-08-10, 15:54
Medlem
OneUps avatar
Stereo - Högervänsterljud (en stereo - högervänsterljudare)

Flashback - Tillbakablixt

Smiley - Smilare

Poker - Petarespel
Citera
2006-08-10, 15:54
Medlem
Angående listan du länkade till var ju synd att ordet "Joinade" inte fanns med.
En svensk form av det ordet (som används vid multiplayerspel på Lan eller över nätet) är något jag funderat över sen -98.
Citera
2006-08-10, 16:01
Medlem
P3RK3L3s avatar
Jag kan iofs inte se vinningen i att avstå från engelskan som ett globalt "IT-språk" eftersom IT ändå är en global företeelse och engelskan det mest spridda språket...

Men jag kan vara med på lite misshandel av andra ord ändå.

Offside: Ur linje
Citera
2006-08-10, 16:02
Medlem
Ad Astras avatar
Ett fantastiskt uppbyggligt projekt. Jag slänger mig in direkt.

Joina brukar jag och mina anglofoba medspelare översätta med "hoppa på", med betoning på "på". Inte helt tillfredställande, det medges, men ändå acceptabelt.

"Hoppa på 223.435.23.55!" / "Hoppa på Leetclanfoobar #5!"
Citera
Medlem
skitsillens avatar
Min uppfattning om vad misshandlade av engelska låneord är helt annorlunda. Varför ska man över huvud taget göra helt onödiga inlån?

Exempel från den länkade webbplatsen:

attacha - > Vad sjutton är det för fel på bifoga?
slash - > Snedstreck är en utmärkt motsvarande svensk term.

Behöver man ens kommentera delete:a, enabla, forward:a, loada och merge:a?

Om man nu behöver låna ordet så ändra uttalet eller stavningen. Exempelvis
har det svenska uttalet av låneordet nylon ändrats från "najlonn". Naturligtvis hade alternativet varit att stava om det, men den vägen valde man inte.

Omstavning har dock gjorts av andra engelska låneord, t.ex. mejl. Och kom nu inte och säg att det inte står i ordboken.

F.ö. så heter jeans farmare på Finlandssvenska.
Citera
Medlem
OneUps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kretslopp
En svensk form av det ordet (som används vid multiplayerspel på Lan eller över nätet) är något jag funderat över sen -98.
"Ansluta" kanske?

Typ:
"Jag har creatat en server nu"
"Ok, jag ansluter"
Citera
2006-08-10, 16:03
Medlem
Megalomanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kretslopp
Anslöt
Citera
2006-08-10, 16:14
Medlem
papa_ogens avatar
PC - Personlig dator
CD - Kompakt Skiva

Alltså
PD och KS

Här ska fan försvenskas!
Citera
2006-08-10, 16:25
Medlem
d_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitsillen
Min uppfattning om vad misshandlade av engelska låneord är helt annorlunda. Varför ska man över huvud taget göra helt onödiga inlån?

Exempel från den länkade webbplatsen:

attacha - > Vad sjutton är det för fel på bifoga?
slash - > Snedstreck är en utmärkt motsvarande svensk term.

Behöver man ens kommentera delete:a, enabla, forward:a, loada och merge:a?

Om man nu behöver låna ordet så ändra uttalet eller stavningen. Exempelvis
har det svenska uttalet av låneordet nylon ändrats från "najlonn". Naturligtvis hade alternativet varit att stava om det, men den vägen valde man inte.

Omstavning har dock gjorts av andra engelska låneord, t.ex. mejl. Och kom nu inte och säg att det inte står i ordboken.

F.ö. så heter jeans farmare på Finlandssvenska.

Att låna in ord som det redan finns motsvarigheter för i det egna språket är språkmisshandel om något. Vad vi försöker göra i denna tråd är dock att översätta ord som det inte finns motsvarigheter för. Vilket för övrigt förde tankarna till min svensklärares eminenta översättning av popcorn, nämligen sprättmajs

EDIT: Angående farmare är jag medveten om detta. Men vad än svenskarna på andra sidan bottenhavet väljer att kalla jeans för kan jag inte i mitt liv acceptera farmare.
Citera
2006-08-10, 16:40
Medlem
Alltså ansluta eller anslöt låter bara så himla fel
Citera
2006-08-10, 16:49
Medlem
Egon3s avatar
Eng "to join" = att gå med; att gå med i (som att gå med i en bokklubb)

Citat:
Ursprungligen postat av skitsillen
... Behöver man ens kommentera delete:a, enabla, forward:a, loada och merge:a?
Möjligen kan man tillägga att vi har ett svenskt mönster för att bilda verb från främmande ord med suffixet -era. Exempel: abbreviera, abdikera, abradera, absorbera, acceptera, vegetera, övertrassera och 4711 till. Trots att W nu är en svensk bokstav finns det ingen anledning att i rikssvenskan introducera ett V-ljud som låter som OA. Att det engelska W-ljudet finns kvar i vissa rurala swedala dialekter är en annan historia.
"forward" -> forvardera
"delete" -> deletera
"enable/enabler" -> enablera
"merge/merger" -> mergera (företag exempelvis)
För sådär 20 år sedan arbetade jag med ett operativsystem där kommandot för att radera var "purge". I den trängre kretsen kunde snacket gå såhär:
-- Skall vi purgera hela det temporära direktoratet?

Om gästarbetaren från Philadelphia var närvarande så fick det bli:
-- Why not purge the whole temporary directory?

I civil svenska betyder »purgera« en ganska dramatisk åtgärd, som visserligen för 100 år sedan ansågs hjälpa mot de flesta små krämpor...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in