Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-03-02, 00:33
Medlem
BigBengs avatar
Svenskars konsumtionskraft har stor potential att bli både mer effektiv och medveten.

Matprodukter: Det har blivit alltför vanligt att se producenter krympa förpackningarnas storlek utan att sänka priserna, ett fenomen känt som "shrinkflation". Ändå fortsätter konsumenterna att köpa dessa produkter, trots att de får mindre för pengarna, ofta under förevändningen att det är bättre för hälsan.

Finansiella tjänster: Många svenskar nöjer sig med höga räntor och avgifter från banker, utan att aktivt söka eller förhandla fram bättre avtal. Bekvämligheten tycks väga tyngre än möjligheten till mer förmånliga villkor.

Telekommunikation och streamingtjänster: Regelbunden jämförelse mellan olika alternativ för mobilabonnemang och streamingtjänster är inte vanlig praxis, vilket leder till att många betalar för högre kostnader eller sämre kvalitet än vad som faktiskt finns tillgängligt.

Kläder: Märkeskläder till höga priser lockar fortfarande en stor del av konsumenterna, även när de inte nödvändigtvis erbjuder bättre kvalitet än mindre etablerade märken. Varumärkets status verkar vara mer lockande än produktens faktiska värde.

Teknologiprodukter: En okritisk följsamhet till tekniktrender, med köp av de senaste enheterna eller uppgradering av befintliga produkter trots marginella förbättringar, bidrar till onödiga utgifter och en konsumtionskultur som sällan motsvarar det faktiska mervärdet.

Trots att många svenskar uttrycker missnöje över stigande priser, verkar det finnas en ovilja att göra de nödvändiga förändringarna som kan förbättra deras ekonomi. Detta skapar ett tydligt hyckleri. Varför är vi så bra på att uttrycka missnöje, men så ovilliga att agera genom våra köpbeslut?

Jag argumenterar för att det är hög tid för ett paradigmskifte mot ett mer kritiskt och medvetet konsumtionsbeteende. Genom att aktivt jämföra alternativ, ifrågasätta priset i förhållande till värdet, och inte låta varumärkens status eller bekvämlighet styra våra beslut, kan vi som konsumenter utöva en starkare påverkan på marknaden och uppnå bättre villkor och priser.

Varför fortsätter vi att stödja praxis som inte gynnar oss ekonomiskt eller kvalitetsmässigt? Är det inte dags att vi börjar "prata med plånboken" på allvar?
Citera
2024-03-02, 00:48
Medlem
sommarlovs avatar
Du har rätt, men jag skulle kalla det för att "rösta med plånboken".
Citera
2024-03-02, 01:24
Citat:
Ursprungligen postat av BigBeng
Varför fortsätter vi att stödja praxis som inte gynnar oss ekonomiskt eller kvalitetsmässigt? Är det inte dags att vi börjar "prata med plånboken" på allvar?
För att vi fortfarande har råd med det. Jag håller med dig, men det verkar som att folk inte tänker så ekonomiskt om dom verkligen inte måste.
Citera
2024-03-02, 01:31
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Om man lyssnar på pundits i livsmedelsbranchen så gör svenskar redan så.
Citera
2024-03-02, 01:36
Men folk vill ju handla märkeskläder. Jag skulle dock inte kunna bry mig mindre. Min jacka är nog bokstavligen femtio år gammal från farfar. Alla kalsonger är totalt söndertvättade sedan 10 år. Går naken med bara byxa.
Äter knäckebröd och snabbmakaroner och kan inte heller bry mig mindre om det. Jag gör ändå precis som jag vill. Passar det inte så stick. Kunder som behandlas illa borde nyttja rätten att förtala företag då det är lagligt. Har man företag eller varumärken så ska man passa sig jävligt noga.
Citera
2024-03-02, 02:00
Medlem
BigBengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Du har rätt, men jag skulle kalla det för att "rösta med plånboken".
Acceptabelt substitut för begreppet och tänkandet.

Citat:
Ursprungligen postat av jonnzee24
För att vi fortfarande har råd med det. Jag håller med dig, men det verkar som att folk inte tänker så ekonomiskt om dom verkligen inte måste.
Men ändå klagar man och ältar över prishöjningarna. Kan det anses rimligt att gnälla, samtidigt som man inte gör någonting åt det, åtminstone i den möjligheten man kan som konsument?

Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Om man lyssnar på pundits i livsmedelsbranchen så gör svenskar redan så.
Tyvärr inte insatt i det. Har du möjlighet att bidra med en länk?

Om du använder det konkreta, det vill säga vad du faktiskt upplever i din direkta närhet, uppvisar dina nära, kära och bekanta den medvetenhet och kritik som jag anser kan förbättras?

Citat:
Ursprungligen postat av megamus
Men folk vill ju handla märkeskläder. Jag skulle dock inte kunna bry mig mindre. Min jacka är nog bokstavligen femtio år gammal från farfar. Alla kalsonger är totalt söndertvättade sedan 10 år. Går naken med bara byxa.
Äter knäckebröd och snabbmakaroner och kan inte heller bry mig mindre om det. Jag gör ändå precis som jag vill. Passar det inte så stick. Kunder som behandlas illa borde nyttja rätten att förtala företag då det är lagligt. Har man företag eller varumärken så ska man passa sig jävligt noga.
Helt rätt. Dock kan jag tycka att du, i form av din egen matkonsumtion, kanske pressar gränsen lite för långt. Glöm inte bort din hälsa.
Senast redigerad av BigBeng 2024-03-02 kl. 02:02.
Citera
2024-03-02, 02:19
Citat:
Helt rätt. Dock kan jag tycka att du, i form av din egen matkonsumtion, kanske pressar gränsen lite för långt. Glöm inte bort din hälsa.
Hälsan är bra. Det handlar bara om att jag inte pallar handla varken kläder eller mat. Det händer aldrig att jag tänker tanken att köra till något varuhus. Om jag behöver jag något så finns pricerunner.
Det är inte ens lönt att stå och hålla på med mat. Koka makaroners. Ät. Färdigt. Jag prioriterar andra saker än så.
Citera
2024-03-02, 02:38
Medlem
BigBengs avatar
Citat:
Hälsan är bra. Det handlar bara om att jag inte pallar handla varken kläder eller mat. Det händer aldrig att jag tänker tanken att köra till något varuhus. Om jag behöver jag något så finns pricerunner.
Det är inte ens lönt att stå och hålla på med mat. Koka makaroners. Ät. Färdigt. Jag prioriterar andra saker än så.

Det är verkligen imponerande och värt att beundra hur du med en sådan till synes enkel inställning – att inte orka bry dig – lyckas undvika så mycket av dagens överdrivna konsumtionskultur. Hur gör du? Är hemligheten att du inte tittar på TV och därmed undviker reklamens inverkan på ditt sätt att tänka och värdera?
Citera
2024-03-02, 02:44
Citat:
Det är verkligen imponerande och värt att beundra hur du med en sådan till synes enkel inställning – att inte orka bry dig – lyckas undvika så mycket av dagens överdrivna konsumtionskultur. Hur gör du? Är hemligheten att du inte tittar på TV och därmed undviker reklamens inverkan på ditt sätt att tänka och värdera?
Mitt korta svar är väl att jag tänker på annat. Jag har de vänner jag behöver och flickvänner köper jag för att knulla. Vad mer behövs?

Jag är ingen adressbög eller någon patetisk melodifestivalföljare. Jag brukar dock läsa Oisín Cantwells skriverier på Aftonbladet om juridik, men resten av väldigt mycket lägger jag direkt.

Det är så jag lever och jag skäms inte över det. Varför skulle man liksom...
Citera
2024-03-02, 03:00
Medlem
BigBengs avatar
Citat:
Mitt korta svar är väl att jag tänker på annat. Jag har de vänner jag behöver och flickvänner köper jag för att knulla. Vad mer behövs?
Det är sant, beror väl kanske lite på vad "flickvännerna" kostar förstås. Jag menar vad du spenderar på tillfredsställelse i mer "basala" former kanske är mer än vad gemene konsument spenderar på märkeskläder. I detta anseende, om du tillåter mig att vara kritisk i en ekonomisk aspekt, anser jag att du ändå spenderar pengar på onödig konsumtion och inte direkt prioriterar ekonomiskt fördelaktiga förutsättningar.

Du har ju två händer trots allt, även om händerna inte kan utföra samma kvalitetsjobb till skillnad mot en mjuk och varm kvinna. Men dina händer kan göra jobbet, och det är gratis.

Citat:
Jag är ingen adressbög eller någon patetisk melodifestivalföljare. Jag brukar dock läsa Oisín Cantwells skriverier på Aftonbladet om juridik, men resten av väldigt mycket lägger jag direkt.

Det är så jag lever och jag skäms inte över det. Varför skulle man liksom...
Inget att skämmas över.
Citera
2024-03-02, 03:31
Medlem
Jag har slutat handla på Ica men man ser fortfarande många som handlar där

Tror folk inte bryr sig då kan de göra som de vill med priserna politiker skiter fullständigt i för att de har dom klämda i bollarna
Citera
2024-03-02, 03:45
Avstängd
Glossuss avatar
Sämst ekonomisk utveckling i hela eu i år igen...
Bra jobbat, era röstberättigade fårskallar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in