• 1
  • 2
2024-03-01, 16:16
Medlem
Hej
jag flyttade utomlands (officiellt enligt skatteverket) i somras till ett land utanför eu/EES vilket gjorde att min svenska bank avslutade mitt konto nu i februari.

är det någon som vet om en bank där man kan öppna och ha ett svenskt konto utanför eu/EES?
Citera
2024-03-01, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qazedctgb
Hej
jag flyttade utomlands (officiellt enligt skatteverket) i somras till ett land utanför eu/EES vilket gjorde att min svenska bank avslutade mitt konto nu i februari.

är det någon som vet om en bank där man kan öppna och ha ett svenskt konto utanför eu/EES?

Ett bankkonto avslutas inte bara för att man flyttar utomlands. Har du själv sagt upp kontot? Det finns 100 000-tals pensionärer och svenskar som bor och är skrivna i utlandet, men ändå har kvar sina bankkontakter i Sverige
Citera
2024-03-01, 16:42
Medlem
Popetoterors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Ett bankkonto avslutas inte bara för att man flyttar utomlands. Har du själv sagt upp kontot? Det finns 100 000-tals pensionärer och svenskar som bor och är skrivna i utlandet, men ändå har kvar sina bankkontakter i Sverige

Ett bankkonto kan avslutas om man flyttat till fel land/eller flyttar pengar /penningtvätt osv.
finns många olika scenarier, har själv varit med om några.
Citera
2024-03-01, 16:42
Medlem
Citat:
Hej

Varenda en?

Bosatt utanför EU de senaste 21åren.
Har Nordea och har aldrig haft en enda förfrågning om transaktioner.
Citera
2024-03-01, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popetoteror
Ett bankkonto kan avslutas om man flyttat till fel land/eller flyttar pengar /penningtvätt osv.
finns många olika scenarier, har själv varit med om några.

Att få sitt konto avslutat pga suspekta transaktioner som man inte kan redogöra på ett för banken godtagbart sätt behöver man ju knappast flytta utomlands för.
Citera
2024-03-01, 16:45
Medlem
sebastian66s avatar
Det måste finnas någonting skumt bakom detta om banken avslutar ditt konto. Jag har bott utomlands i sex år i Asien och inte haft några problem med banken. Vad är det som gör att du inte kan behålla ditt konto.
Kan det vara möjligt att du har fuskat och blåst banken eller blåst kunder på Blocket och Tradera.
Bankerna har ganska bra koll på om man har konstiga ovanliga transaktioner på sitt konto. Det skulle vara väldigt konstigt Om banken bara kunde avsluta ett konto Med tanke på att många utomlands har kvar sina konton i Sverige.
Berätta gärna hela historien varför detta är möjligt.
Citera
2024-03-01, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Varenda en?

Bosatt utanför EU de senaste 21åren.
Har Nordea och har aldrig haft en enda förfrågning om transaktioner.
är du utskriven enligt skatteverket?
Citera
2024-03-01, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popetoteror
Du behöver googla en del ser jag, är du så off från verkligheten kan jag inte hjälpa dig.

nej jag är inte off. Banken inledde utredning när jag flyttade utomlands det enda jag gjort med kontot var att använda det när jag är på besök i sverige och betala av på CSN inga suspekta varken in eller utbetalningar från det.
Citera
2024-03-01, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Det måste finnas någonting skumt bakom detta om banken avslutar ditt konto. Jag har bott utomlands i sex år i Asien och inte haft några problem med banken. Vad är det som gör att du inte kan behålla ditt konto.
Kan det vara möjligt att du har fuskat och blåst banken eller blåst kunder på Blocket och Tradera.
Bankerna har ganska bra koll på om man har konstiga ovanliga transaktioner på sitt konto. Det skulle vara väldigt konstigt Om banken bara kunde avsluta ett konto Med tanke på att många utomlands har kvar sina konton i Sverige.
Berätta gärna hela historien varför detta är möjligt.

nej jag har inte gjort någonting konstigt förutom att besökt sverige i oktober och då använt kontot annars har jag bara betalat räkningar till CSN.
Är du utskriven enligt skatteverket?
Citera
2024-03-01, 16:54
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
nej jag har inte gjort någonting konstigt förutom att besökt sverige i oktober och då använt kontot annars har jag bara betalat räkningar till CSN.
Är du utskriven enligt skatteverket?
Jag är inte skriven i Sverige och äger ett hus i Skåne. Jag hyr ut mitt hus till en kompis Det innebär att jag fortfarande betalar lån och ränta till banken.
Jag har ganska mycket besparingar på banken också. Jag har aldrig haft några problem överhuvudtaget eller frågor om detta.
Vad fick du för svar på varför ditt bankkonto hade avslutat? Man brukar alltid få ett svar på såna saker.
Citera
2024-03-01, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Jag är inte skriven i Sverige och äger ett hus i Skåne. Jag hyr ut mitt hus till en kompis Det innebär att jag fortfarande betalar lån och ränta till banken.
Jag har ganska mycket besparingar på banken också. Jag har aldrig haft några problem överhuvudtaget eller frågor om detta.
Vad fick du för svar på varför ditt bankkonto hade avslutat? Man brukar alltid få ett svar på såna saker.
inget bra svar alls nej. Vi kanske har olika banker. jag har heller inga fastigheter utan bara lite pengar på ett konto för att betala CSN banken tyckte väl inte det var tillräckligt för man faktiskt kan betala till CSN från utländska banker.
Citera
2024-03-01, 16:59
Medlem
Men ingen besvarar den egentliga frågan. Finns det en bank jag kan öppna ett svenskt bankkonto i från utlandet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in