I Jaktjournalen kan man se en rubrik om att Svenska Jägareförbundets ordförande, Peter Eriksson, vill kasta ut Svenska Rovdjursföreningen ur Nationella Rovdjursrådet. Detta är tyvärr en låst artikel men rubriken säger en del om hur idealet om demokratiska spelregler alltmer håller på att urholkas.
Man blir mörkrädd av tanken att det sitter en Vladimir Putin-anhängare, i Sveriges största jakt-organisation och vill kasta ut en annan förening ur Nationella rovdjursrådet.
Är inte fria åsikter och demokrati något att värna om längre?
Sv. Jägareförbundet skriker jäv så snart en naturvän tar plats i en myndighet men ser inget problem med jävsfrågan när de har sina egna medlemmar inom diverse myndigheter.
Nej, Peter Eriksson, jag vet inte vem du är eller har för bakgrund men du skrämmer mig rejält när du går ut med sådana antidemokratiska tankar. Och jag har ju redan nämnt, med vem jag associerar sådana tankar. Vill du Peter Eriksson, verkligen spela i den divisionen?
I Jaktjournalen kan man se en rubrik om att Svenska Jägareförbundets ordförande, Peter Eriksson, vill kasta ut Svenska Rovdjursföreningen ur Nationella Rovdjursrådet. Detta är tyvärr en låst artikel men rubriken säger en del om hur idealet om demokratiska spelregler alltmer håller på att urholkas.
Man blir mörkrädd av tanken att det sitter en Vladimir Putin-anhängare, i Sveriges största jakt-organisation och vill kasta ut en annan förening ur Nationella rovdjursrådet.
Sv. Jägareförbundet skriker jäv så snart en naturvän tar plats i en myndighet men ser inget problem med jävsfrågan när de har sina egna medlemmar inom diverse myndigheter.
Nej, Peter Eriksson, jag vet inte vem du är eller har för bakgrund men du skrämmer mig rejält när du går ut med sådana antidemokratiska tankar. Och jag har ju redan nämnt, med vem jag associerar sådana tankar. Vill du Peter Eriksson, verkligen spela i den divisionen?
Vad i helvete har du rökt? Vad pratar du om? Varför kallar du Peter för Putin-anhängare, när det saknar all grund? Varför kallar du jägarförbundet för odemokratiska, när det är i allra högsta grad demokratiskt att begära omröstning om vilka medlemmar som ska finnas i en viss organisation? Vet du vad demokrati är, eller har du rökt bort den sista hjärncellen du hade, din lilla vänsterhaschtomte?
Du har alltså ingen aning om vem Peter är men du drar dig inte det minsta för att kalla honom Putinanhängare?
Det är svårt att ta såna som dig på allvar.
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Vad i helvete har du rökt? Vad pratar du om? Varför kallar du Peter för Putin-anhängare, när det saknar all grund? Varför kallar du jägarförbundet för odemokratiska, när det är i allra högsta grad demokratiskt att begära omröstning om vilka medlemmar som ska finnas i en viss organisation? Vet du vad demokrati är, eller har du rökt bort den sista hjärncellen du hade, din lilla vänsterhaschtomte?
Exakt så. Och så det här oerhört uttjatade "antidemokrat" i tid och otid.
TS är en lallande clown.
*Gäsp*
Citat:
Ja, för detta är ju oerhört unikt för just Jägareförbundet.
Senast redigerad av SvenHelsing 2024-03-01 kl. 13:15.
Vänsterfolk brukar anse att demokrati betyder att dom skall bestämma fastän de är i minoritet.
Vänster? Vad jag har för politisk åsikt vet jag bäst själv och du har fel.
Jägarkåren utgör 3% av svenska folket, så det är dom som är minoritet som försöker att ta över agendan när det gäller rovdjursfrågan.
Vänster? Vad jag har för politisk åsikt vet jag bäst själv och du har fel.
Jägarkåren utgör 3% av svenska folket, så det är dom som är minoritet som försöker att ta över agendan när det gäller rovdjursfrågan.
Hur är detta odemokratiskt?
Demokrati handlar om att folket bestämmer och då i praktiken handlar om att majoriteten bestämmer över minoriteten är ju det Peter Eriksson lyfter fram att klassa som ett väldigt demokratiskt önskemål.
Svenska Jägareförbundet (Vilket är en av de till antalet större medlemmarna i Nationella rovdjursrådet.) har drygt 160.000 medlemmar. Svenska Rovdjursföreningen har 4000-4500 medlemmar (Ca. 4500 medlemmar enligt sig själva utan att specificera och runt 4000 enligt de flesta övriga källorna).
Altså har den senare mindre än 3% av medlemsantalet den förstnämnda har.
Även riksdagen har en 4% gräns...
Jägarkåren utgör dock betydligt mer än 3% av den röstberättigade delen av befolkningen. Men då Sverige är det land på den här planeten där jägarna har allra störst stöd hos befolkningen i stort (Ca. 88-90% av Sveriges befolkning ställer sig bakom Sveriges jägare och den jakt dessa bedriver.), så jägarna må vara i minoritet sett till befolkningsmängd men inte till vad de gör. Det är alltså snarare jaktmotståndarna som är i minoritet, men "tomma tunnor skramlar högst"...
När det exempelvis kommer till utbrottet av Afrikansk svinpest (ASF) var det svenska jägare som frivilligt ryckte ut och ställde upp. Tack vare det har smittan inte spridit sig utanför zonen där den upptäcktes och Sverige är det land som snabbast sannolikt "löst problem" med smittspridning. Självklart är det för tidigt att ropa Hej!, men prognosen är god.
I och med sånt och att delar av jägarkåren alltid står redo att rycka ut och lösa trafikeftersök är förtroendet från medborgarna och samhället i stort väldigt högt.
Att det finns små grupper av motståndare är självklart, men så är det ju med det mesta. Då dessa själva inte bidrar till särskilt stor nytta utan mest sitter och gnäller ger dem dock inte högre förtroende. Om även jaktmotståndarna hade hjälpt till och bidragit till att faktiskt hjälpa viltstammarna i stället för att mest hitta på, ljuga och sprida osanning eller motarbeta dem som faktiskt gör något hade kanske även dessa fått ett ökat förtroende från medborgarna och samhället.
Hur vore det om du satte dig in i fakta och den verkliga bilden av hur det ser ut i stället för att gång på gång komma dragandes med din påhittade nonsens propaganda?
Med tanke på ditt utspel om Putin... Putin ljuger också en hel del i dina inlägg, du ljuger också. Definierar det dig som Putin-anhängare?
Vad är det förresten som säger att allt blir bra med demokrati eller att allt ska vara demokratiskt?
Inte ens de gamla grekerna som uppfann demokratin var särskilt övertygade om att det var särskilt bra. Sokrates som var starkt demokratikritisk blev dessutom avrättad efter en demokratisk omröstning...
Flashback Forum är inte demokratiskt och du verkar inte ha några problem med att delta här på denna odemokratiska plattform.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!