• 1
  • 2
2024-02-29, 23:08
Medlem
Hej, jag var uppe i Oslo och jobbade på ett projekt i 2 veckor i januari. Under denna tiden hyrde jag en hyrbil från Hertz med norskt regnummer.

Nu efter mer än en månad har jag fått ett brev från Norska polisen där det står att jag har blivit fångad av en fartkamera i en tunnel där jag åkt 79 km/h på en 60 väg.

Staffet blir 8200 NOK
(subsidiärt fängelsestraff 7 dagar)
Står det på lappen.

Innebär det att om jag nu inte betalar denna boten så riskerar jag fängelse i Norge?
Citera
2024-02-29, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiktaki
Hej, jag var uppe i Oslo och jobbade på ett projekt i 2 veckor i januari. Under denna tiden hyrde jag en hyrbil från Hertz med norskt regnummer.

Nu efter mer än en månad har jag fått ett brev från Norska polisen där det står att jag har blivit fångad av en fartkamera i en tunnel där jag åkt 79 km/h på en 60 väg.

Staffet blir 8200 NOK
Står det på lappen.

Innebär det att om jag nu inte betalar denna boten så riskerar jag fängelse i Norge?

Kanske bättre att va i fängelse då.över 1000kr per dag.
Citera
2024-02-29, 23:15
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Kanske bättre att va i fängelse då.över 1000kr per dag.

Ja, till skillnad från i Sverige så kan man i Norge sitta av böterna i fängelse. Eftersom det bara är sju dagar så behöver man inte jobba eller dyl i fängelset utan kan sitta i sin cell och t.ex. läsa böcker.. Det är i regel öppna anstalter för dessa brott så man får i regel dagpermissioner...

8200 ger egentligen 8 dagars fängelse (1000 kr per dag), men man har tydligen lite rabatt där.
Senast redigerad av Megaforce 2024-02-29 kl. 23:18.
Citera
2024-03-01, 00:04
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:

Staffet blir 8200 NOK
Står det på lappen.

Fängelse går att välja. Men hade ogärna haft det i mina papper.
Mitt råd: betala.
Citera
2024-03-01, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Fängelse går att välja. Men hade ogärna haft det i mina papper.
Mitt råd: betala.

Aa tänkte också på det. Har ju inga problem att sitta 7 dagar i ett norskt fängelse men somsagt så är det inte bra image i papprena.

Om det kommer med i mitt svenska register vet jag dock inte.
Citera
2024-03-01, 01:05
Medlem
Citat:

Staffet blir 8200 NOK
Står det på lappen.

7 dagars fängelse är väl värt det? Är det ens en fråga att diskutera? Ställ in dig vettja!
Citera
2024-03-01, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Ja, till skillnad från i Sverige så kan man i Norge sitta av böterna i fängelse. Eftersom det bara är sju dagar så behöver man inte jobba eller dyl i fängelset utan kan sitta i sin cell och t.ex. läsa böcker.. Det är i regel öppna anstalter för dessa brott så man får i regel dagpermissioner...

8200 ger egentligen 8 dagars fängelse (1000 kr per dag), men man har tydligen lite rabatt där.

Är det alltid så i Norge att man kan välja mellan böter och fängelse? Vad lyxigt i så fall, har aldrig förstått mig på att böter anses mildare än fängelse. Tvärtom tycker jag.
Citera
2024-03-01, 12:19
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arlagatan
Är det alltid så i Norge att man kan välja mellan böter och fängelse? Vad lyxigt i så fall, har aldrig förstått mig på att böter anses mildare än fängelse. Tvärtom tycker jag.

Tydligen kan ni ha tur oxå att det kommer ett brefv "Ni behöver inte inställa er"

Om det är fullt

Nått jag hört , inte bekräftat dock
Citera
2024-03-01, 16:10
Medlem
Antifa.Hooligans avatar
Om Norge har som i Sverige att utländska medborgare kan begära att få avtjäna straffet i hemlandet, borde du ju chansa.

Svårt att tro Sverige skulle låta någon sitta 7 dagar i fängelse med den platsbrist som råder.
Citera
2024-03-01, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Tydligen kan ni ha tur oxå att det kommer ett brefv "Ni behöver inte inställa er"

Om det är fullt

Nått jag hört , inte bekräftat dock

Men har de ens så hög beläggning i Norge?
Citera
2024-03-02, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arlagatan

Och förklara för chefen varför man behöver semester just den veckan? Nej, hade betalat böterna.
Citera
2024-03-02, 19:29
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:

Staffet blir 8200 NOK
Står det på lappen.

Nej, det blir inte något fängelse om du är svensk. Du måste betala. Betalar du inte frivilligt kommer norska myndigheter att kontakta svenska kronofogdemyndigheten som driver in pengarna. Du kan alltså inte sitta av tiden och så sätt undkomma böterna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in