2024-02-29, 19:06
Medlem
WhatsYourNames avatar
Hej.

Jag har många problem men blev erbjuden att skriva mig på en väns adress. Jag kommer hyra ett rum där och bli inneboende. Vilken typ av adressändring ska jag göra? Jag är just nu folkbokförd på mina gamla lägenhet. Jag behöver vara skriven på en annan adress i en annan stad pga att det ska gå smidigare med kontakt med soc och sjukvård osv.

Om jag hyr ett rum och ändrar adress, blir jag då folkbokförd där.

Vad är skillnaden på att hyra andra hand och folkbokföra dig på adressen och att vara inneboende och hyra ett rum?
Senast redigerad av WhatsYourName 2024-02-29 kl. 19:12.
Citera
2024-02-29, 20:51
Medlem
_killahs avatar
Du ska vara folkbokförd där du spenderar din de flesta av dina nattliga vilor.

Om du bor första hand, andra hand eller inneboende har inget med folkbokföringen att göra.
Citera
2024-02-29, 23:54
Medlem
WhatsYourNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Du ska vara folkbokförd där du spenderar din de flesta av dina nattliga vilor.

Om du bor första hand, andra hand eller inneboende har inget med folkbokföringen att göra.
Ok så om jag skriver mig på en adress så blir jag inte folkbokförd där samtidigt?
Citera
2024-03-01, 00:46
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatsYourName
Ok så om jag skriver mig på en adress så blir jag inte folkbokförd där samtidigt?
Att "skriva sig" någonstans är slang för att folkbokföra sig där. Det är samma sak.
Citera
2024-03-01, 05:57
Medlem
distanss avatar
Citat:
Hej.

Jag har många problem men blev erbjuden att skriva mig på en väns adress. Jag kommer hyra ett rum där och bli inneboende. Vilken typ av adressändring ska jag göra? Jag är just nu folkbokförd på mina gamla lägenhet. Jag behöver vara skriven på en annan adress i en annan stad pga att det ska gå smidigare med kontakt med soc och sjukvård osv.

Vad är skillnaden på att hyra andra hand och folkbokföra dig på adressen och att vara inneboende och hyra ett rum?

Du gör en flyttanmälan hos Skatteverket till adressen där du hyr rummet. Ditt namn ska stå på dörren eller postfacket så din post kommer fram.

c/o (care of) använder man om man vill få sin post skickad till en annan adress (särskild postadress), och kan inte vara samma som ens folkbokföringsadress.
Citera
2024-03-01, 08:31
Medlem
Citat:
Hej.

Du ska folkbokförda/skriva dig på lägenheten där du tillbringar din nattvila.

Däremot kan du behöva använda c/o adress om ditt namn inte står på brevlådan/dörren. Men det är samma typ av adressändring.
Citera
2024-03-01, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Du gör en flyttanmälan hos Skatteverket till adressen där du hyr rummet. Ditt namn ska stå på dörren eller postfacket så din post kommer fram.

c/o (care of) använder man om man vill få sin post skickad till en annan adress (särskild postadress), och kan inte vara samma som ens folkbokföringsadress.

Fel, man kan folkbokföra sig med c/o, typiskt om man av något skäl inte kan ha sitt namn på dörren/lådan
Citera
2024-03-03, 02:43
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Däremot kan du behöva använda c/o adress om ditt namn inte står på brevlådan/dörren. Men det är samma typ av adressändring.

Vart man folkbokför sig och vart man vill ha posten skickad är två olika saker.

Citat:
Fel, man kan folkbokföra sig med c/o, typiskt om man av något skäl inte kan ha sitt namn på dörren/lådan

Well, Skatteverket är av en annan uppfattning:

Citat:
En särskild postadress är ett komplement till en folkbokföringsadress. Skatteverket kan därför inte registrera din folkbokföringsadress som en särskild postadress.

Citat:
Du som är inneboende hos någon eller hyr bostad i andra hand ska inte skriva c/o i din flyttanmälan. Du ska istället ha ditt namn på dörren och på post- eller fastighetsboxen i entrén.

https://skatteverket.se/privat/folkb...845873561.html

Citat:
Det fungerar inte längre att registrera en c/o-adress för den som är inneboende eller hyresgäst i andra hand.

https://skatteverket.se/privat/folkb...91420599d.html
Citera
2024-03-03, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av distans
https://skatteverket.se/privat/folkb...91420599d.html

Ok, har missat att man inte längre kan ha c/o i sin folkbokföring. Antar att man får sätta lappar på dörren.

De andra sakerna du tog upp hade jag inga synpunkter på
Citera
2024-03-03, 09:41
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ok, har missat att man inte längre kan ha c/o i sin folkbokföring. Antar att man får sätta lappar på dörren.

Jag tror egentligen inte reglerna kring c/o har ändrats i någon större omfattning på länge. Viss skärpning av folkbokföringslagen trädde i kraft för några år sen, men hittade inget om just c/o. SKV försöker nog bara vara övertydliga med sin information för att få ett bättre register och rätta gamla fel. Men det är en gissning från min sida

Något jag började fundera på.. Har personen som står som c/o något juridiskt ansvar för att postförsändelserna når fram till rätt mottagare?
Citera
2024-03-03, 10:00
Medlem
Verkar rörigt - jag tror ni blandar ihop olika saker.

En person kan ju vara folkbokförd på t ex Storgatan 7 lägenhet 1001 men av olika anledningar så kan eller får inte namnet stå på dörren/skylten i trapphuset.

Då kan man skriva dit c/o (alltså man skriver även det namnet som står på dörren) på adressen så att brevbäraren vet vart han ska lägga brevet.

Sen finns det ju 2 "olika" adresser. Adresser man anger själv samt adresser som hämtas från Navet - dvs från folkbokföringen.

Många företag/myndigheter frågar ju inte efter adress utan hämtar bara detta från folkbokföringen. Sen kan man ju även uppge sin adress själv - t ex man kan säga att man heter "Kalle Andersson" och så kommer det stå det som namn på brev från detta ställe men när en myndighet skickar brev så står det "Carl-Oskar Andersson" eller "Carl-Oskar Olof Bengt Andersson" om det missades att stryka under tilltalsnamnet när man föddes.

Jag är ganska säker på att "c/o" inte är med i folkbokföringen för det mesta - det är nästan uteslutande till för att göra det lättare för brevbäraren.

Om vi återgår till TS - jag tolkar det som att han behöver vara folkbokförd på den adress han är nu men vara "skriven" på ett annat ställe ett tag.

Det låter som "Tillfällig eftersändning" skulle fungera.

https://www.adressandring.se/vara-tj...-eftersandning

Då kan TS fortsätta vara folkbokförd på den gamla adressen men få posten till den nya - och adressen till den nya är man fri att skriva i själv så där man man t ex skriva "Kalle Andersson c/o Kalle Anderssons kompis så att brevbäraren vet vart han ska lägga brevet trots att det inte kommer stå Kalle Andersson på någon postbox i trapphuset.

Man skulle givetvis kunna "fuska" med Särskild postadress (som är gratis):

https://skatteverket.se/privat/folkb...845873561.html

Dock så skriver Skatteverket själv att man inte ska göra så.

Citat:
Du som är inneboende hos någon eller hyr bostad i andra hand ska inte skriva c/o i din flyttanmälan. Du ska istället ha ditt namn på dörren och på post- eller fastighetsboxen i entrén.

Skatteverket säger alltså att om man är inneboende så ska man folkbokföra sig på stället man bor på.
Senast redigerad av poiuy1298 2024-03-03 kl. 10:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in