Verkar rörigt - jag tror ni blandar ihop olika saker.
En person kan ju vara folkbokförd på t ex Storgatan 7 lägenhet 1001 men av olika anledningar så kan eller får inte namnet stå på dörren/skylten i trapphuset.
Då kan man skriva dit c/o (alltså man skriver även det namnet som står på dörren) på adressen så att brevbäraren vet vart han ska lägga brevet.
Sen finns det ju 2 "olika" adresser. Adresser man anger själv samt adresser som hämtas från Navet - dvs från folkbokföringen.
Många företag/myndigheter frågar ju inte efter adress utan hämtar bara detta från folkbokföringen. Sen kan man ju även uppge sin adress själv - t ex man kan säga att man heter "Kalle Andersson" och så kommer det stå det som namn på brev från detta ställe men när en myndighet skickar brev så står det "Carl-Oskar Andersson" eller "Carl-Oskar Olof Bengt Andersson" om det missades att stryka under tilltalsnamnet när man föddes.
Jag är ganska säker på att "c/o" inte är med i folkbokföringen för det mesta - det är nästan uteslutande till för att göra det lättare för brevbäraren.
Om vi återgår till TS - jag tolkar det som att han behöver vara folkbokförd på den adress han är nu men vara "skriven" på ett annat ställe ett tag.
Det låter som "Tillfällig eftersändning" skulle fungera.
https://www.adressandring.se/vara-tj...-eftersandning
Då kan TS fortsätta vara folkbokförd på den gamla adressen men få posten till den nya - och adressen till den nya är man fri att skriva i själv så där man man t ex skriva "Kalle Andersson c/o Kalle Anderssons kompis så att brevbäraren vet vart han ska lägga brevet trots att det inte kommer stå Kalle Andersson på någon postbox i trapphuset.
Man skulle givetvis kunna "fuska" med Särskild postadress (som är gratis):
https://skatteverket.se/privat/folkb...845873561.html
Dock så skriver Skatteverket själv att man inte ska göra så.
Citat:
Du som är inneboende hos någon eller hyr bostad i andra hand ska inte skriva c/o i din flyttanmälan. Du ska istället ha ditt namn på dörren och på post- eller fastighetsboxen i entrén.
Skatteverket säger alltså att om man är inneboende så ska man folkbokföra sig på stället man bor på.