• 1
  • 2
2024-02-29, 17:09
Medlem
Enligt UNT:

En ung kvinna med vanföreställningar hämtades av ambulans när hon gick runt barfota förra vintern. Dagen efter hittades kvinnan död i en snödriva, rapporterar flera medier.
Händelsen har lex Maria-anmälats och Ivo har inlett en utredning. Efter att kvinnan, som bodde i Västsverige, hämtats av ambulansen träffade hon totalt fyra läkare på tre vårdinrättningar men togs inte in för tvångsvård.
Kvinnan uppfyllde alla kriterier för tvångsvård och att hon frös ihjäl som en följd av att hon inte lades in, enligt sjukhusets egen utredning.
– Den här tragiska händelsen illustrerar när flera länkar har brustit i en kedja, säger Jesper Swärd, chefläkare för Uddevalla och Trollhättans sjukhus till P4 Väst.

Va tragiskt, undrar vem hon var..
Citera
2024-02-29, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ilts
Enligt UNT:

En ung kvinna med vanföreställningar hämtades av ambulans när hon gick runt barfota förra vintern. Dagen efter hittades kvinnan död i en snödriva, rapporterar flera medier.
Händelsen har lex Maria-anmälats och Ivo har inlett en utredning. Efter att kvinnan, som bodde i Västsverige, hämtats av ambulansen träffade hon totalt fyra läkare på tre vårdinrättningar men togs inte in för tvångsvård.
Kvinnan uppfyllde alla kriterier för tvångsvård och att hon frös ihjäl som en följd av att hon inte lades in, enligt sjukhusets egen utredning.
– Den här tragiska händelsen illustrerar när flera länkar har brustit i en kedja, säger Jesper Swärd, chefläkare för Uddevalla och Trollhättans sjukhus till P4 Väst.

Va tragiskt, undrar vem hon var..

Låter som att det brustit i dialogen mellan beroendevård och psykiatrin. Det vore inte första gången någon skickas fram och tillbaks mellan dessa vårdinrättningar.

Låter oavsett sinnessjukt och man blir ständigt påmind om hur dåligt vården fungerar i vissa avseenden.
Citera
2024-02-29, 17:24
Medlem
Svensk sjukvård av idag, och den har jättehögt förtroende hos folk. I alla fall de friska.
Citera
2024-02-29, 17:30
Medlem
Ganonitos avatar
Var hon naken eller bara barfota? Det är två olika saker.
Citera
2024-02-29, 17:31
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refuserad
Svensk sjukvård av idag, och den har jättehögt förtroende hos folk. I alla fall de friska.
Ja och det var länge sedan den var bra.
Så tragiskt att detta sker om och om igen.
Även om det inte alltid går så här illa.
Citera
2024-02-29, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Var hon naken eller bara barfota? Det är två olika saker.
Ihjälfrusen i en snödriva utan kläder i alla fall. Torde väl vara naken?

https://sverigesradio.se/artikel/psy...s-ihjal-i-snon
Citera
2024-02-29, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Ja och det var länge sedan den var bra.
Så tragiskt att detta sker om och om igen.
Även om det inte alltid går så här illa.
De döda kan inte ge betyg till vården, helt enkelt. Så underlaget för kundnöjdhet är lite skevt.
Citera
2024-02-29, 17:49
Medlem
3Godisars avatar
Vad fruktansvärt hemskt.

Tyvärr är jag inte förvånad, utan detta rimmar väl ganska bra med hur vård och omsorg fungerar i vårt land.
Citera
2024-02-29, 17:52
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ihjälfrusen i en snödriva utan kläder i alla fall. Torde väl vara naken?

https://sverigesradio.se/artikel/psy...s-ihjal-i-snon

Det står ju inte att hon inte hade några kläder. Bara att hon var barfota. Om det var mitt i vintern och hon inte hade ytterkläder på sig så är det inte så konstigt att hon frös ihjäl.
Citera
2024-02-29, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Det står ju inte att hon inte hade några kläder. Bara att hon var barfota. Om det var mitt i vintern och hon inte hade ytterkläder på sig så är det inte så konstigt att hon frös ihjäl.
De säger i radioinslaget jag länkade till att hon hittades ihjälfrusen i en snödriva utan kläder. Jag vet inte exakt vad de menar med det, men hon kan ha varit naken.
Citera
2024-02-29, 17:54
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Låter som att det brustit i dialogen mellan beroendevård och psykiatrin. Det vore inte första gången någon skickas fram och tillbaks mellan dessa vårdinrättningar.

Låter oavsett sinnessjukt och man blir ständigt påmind om hur dåligt vården fungerar i vissa avseenden.
Beroendevård? Min gissning är att hon kommer till akuten, åker till psykiatrin de får panik över att hon har medicinska behov, de bollar bort saken till medicinavdelning som aldrig någonsin gjort en LPT eller självmordsbedömning. Alternativt i kedjan: akuten -> medicin -> psyk -> utskrivning. Där ingen läkare knappt hinner träffa patienten mer än i journal.

Beroendevården är en del av psykiatrin...
Senast redigerad av psykoshippien 2024-02-29 kl. 17:59.
Citera
2024-02-29, 17:56
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
De döda kan inte ge betyg till vården, helt enkelt. Så underlaget för kundnöjdhet är lite skevt.
Jag tror nog inte hon hade gett den 5/5 toasters direkt känner jag spontant då hon dog.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in