Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Det är ju figurer som t ex Tom of Finland som brukar starta sådana här halvplojiga tramstrådar utan någon rimlig frågeställning (och som ganska ofta befordras till papperskorgen eller spårar ur i en massa personlig pajkastning efter ett tag). Och då handlar det ju mycket tydligt om spammare som är för Ukraina och NATO och mest bara vill avreagera sig.
Jag tror att OP syftar till den bot/galning/yrkestroll som startar trådar med en ofta missvisande (men inbjudande rubrik) om whatever och där det sedan följer ett långt (alltid identisk eller med minimal förändring) inlägg med en massa länkar som beskriver ett scenario som understödjer rysk retorik.
Själv har jag en ryssvänlig (a.k.a. jag förstår att de inte är pepp på att vara omgiven av EU/NATO-imperiet) inställning men jag håller ändå med om att de här (ofta identiska) spamtrådarna är irriterande. De dyker ofta upp bland "Nya ämnen" med en rubrik som insinuerar att det handlar om någonting HELT annat.
Om det sedan faktiskt är en RYSK psyops är väl högst tveksamt. Alla länder idag inklusive Sverige (finns i Enköping) har s.k. trollfabriker som styr narrativ och pekar vart vi bör ta vägen för den stora sakens bästa.
Det hela är lite mer sofistikerat än att starta trådar där hela andemeningen är typ "HEJA RYSSLAND! Alla ljuger om Ryssland!". Att de här spamtrådarna är av den naturen indikerar kanske att det avsändaren är någon/något som vill att vi tror att forumet kryllar av rysstroll.