• 1
  • 2
2024-02-28, 21:04
Medlem
Enterprises avatar
Flashback är just nu hårt ansatt av spambottar som skapar nya konton och vräker ut rysk propaganda om Ukraina-kriget.
Ofta är rubriken clickbait-vänlig i en ny tråd, i andra fall så postas inlägg (som är 100 % off topic) i en helt orelaterad tråd. Dessa "inlägg" ligger kvar några timmar som högst, beroende på när på dygnet de skickas in.

Nu är frågan, ska vi ha det så här, Flashback?

Ett tänkbart sätt att mota Olle i grind vore att implementera en algoritm som känner igen "bannade inlägg" och "pausar" publicering av inlägg som misstänks vara spam, för någon stackars mod som får gå igenom dessa och se om det finns några icke-spam.

Vad tycker ni?
Citera
2024-02-28, 21:10
Medlem
Raytheons avatar
Tekniken här är inte så avancerad.
Citera
2024-03-13, 22:35
Medlem
Enterprises avatar
Med tanke på engagemangsnivån här är inte konsitgt att ryss-spamen fortsätter dag efter dag.
Citera
2024-03-13, 23:01
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Flashback är just nu hårt ansatt av spambottar som skapar nya konton och vräker ut rysk propaganda om Ukraina-kriget.
Ofta är rubriken clickbait-vänlig i en ny tråd, i andra fall så postas inlägg (som är 100 % off topic) i en helt orelaterad tråd. Dessa "inlägg" ligger kvar några timmar som högst, beroende på när på dygnet de skickas in.

Nu är frågan, ska vi ha det så här, Flashback?

Ett tänkbart sätt att mota Olle i grind vore att implementera en algoritm som känner igen "bannade inlägg" och "pausar" publicering av inlägg som misstänks vara spam, för någon stackars mod som får gå igenom dessa och se om det finns några icke-spam.

Vad tycker ni?
Det är väl bra att det finns en motpol till all drönarpropaganda som sprids av fåren här dagligen där Zelenskyy hyllas till skyarna som Jesus återkommen och alla ryssar demoniseras som de vore satan själva. Vore bra om vi fick MER information från bägge sidor i denna konflikten än bara....öhhh Vatnik...du är dum ...jävla rysspropaganda.

Bra och humoristiska trådstarter uppskattas, även om det är clickbait.
Dessutom tror jag Flashback modsen har gjort ett fenomenalt jobb att ta bort dessa senaste månaderna så de har nog koll.
Citera
2024-03-13, 23:04
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Det är väl bra att det finns en motpol till all drönarpropaganda som sprids av fåren här dagligen där Zelenskyy hyllas till skyarna som Jesus återkommen och alla ryssar demoniseras som de vore satan själva. Vore bra om vi fick MER information från bägge sidor i denna konflikten än bara....öhhh Vatnik...du är dum ...jävla rysspropaganda.

Bra och humoristiska trådstarter uppskattas, även om det är clickbait.
Dessutom tror jag Flashback modsen har gjort ett fenomenalt jobb att ta bort dessa senaste månaderna så de har nog koll.
Antingen förstår du inte vad jag menar eller så är du en del av det. Jag menar klockrent SPAM som startar 10-tal trådar om dagen samt fyller ut andra trådar med samma spam. Jag är inte emot att ryssvänner får uttrycka sina åsikter, men SPAM är jag emot, oavsett vem som är avsändare (enbart proryska SPAM-meddelanden förekommer f.n.)
Citera
2024-03-13, 23:13
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Antingen förstår du inte vad jag menar eller så är du en del av det. Jag menar klockrent SPAM som startar 10-tal trådar om dagen samt fyller ut andra trådar med samma spam. Jag är inte emot att ryssvänner får uttrycka sina åsikter, men SPAM är jag emot, oavsett vem som är avsändare (enbart proryska SPAM-meddelanden förekommer f.n.)
Din rubrik och TS talar ju för att det är just "ryska" trådstartar du vill censurera.
Att det enbart startas prorysk SPAM stämmer ju inte det heller.
Känns som ett dumt skäl till censur på Flashback.
Citera
2024-03-13, 23:15
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Din rubrik och TS talar ju för att det är just "ryska" trådstartar du vill censurera.
Att det enbart startas prorysk SPAM stämmer ju inte det heller.
Känns som ett dumt skäl till censur på Flashback.
Det finns inga andra SPAM-makare som är aktiva än ryssarna. Om det hade funnit Pro-Nato-SPAM så hade jag varit emot detta också. Du har inte sett dessa tiotals SPAM-trådar varje dag? Mods är ju duktiga på att radera, men jag ser dessa ofta.
Citera
2024-03-13, 23:20
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Jo jag vet precis vilka du menar. Oftast ignorerar jag de själv även om jag klickat på några av länkarna till ex Youtube etc som ger ett annat perspektiv på konflikten som är mera "Ryssvänlig" än det som mer "erfarna" konton publicerar här på forumet. Men det är väl upp till admin och modsen att sköta den biten isf om de vill begränsa nyskapade konton mer. Hittils tycker jag dessa trådar och konton försvinner rätt fort tack vare modsen även om det kan ta en stund. Det är väl bara ignorera och klicka på en ny tråd så länge.
Citera
2024-03-13, 23:23
Medlem
systems avatar
Mitt förslag:
Vilken moderator som helst ska omedelbart kunna ”pausa” dessa uppenbara spam-konton från vidare postande. Sedan kan rätt admin ta över därifrån.
Citera
2024-03-14, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det är ju figurer som t ex Tom of Finland som brukar starta sådana här halvplojiga tramstrådar utan någon rimlig frågeställning (och som ganska ofta befordras till papperskorgen eller spårar ur i en massa personlig pajkastning efter ett tag). Och då handlar det ju mycket tydligt om spammare som är för Ukraina och NATO och mest bara vill avreagera sig.

Jag tror att OP syftar till den bot/galning/yrkestroll som startar trådar med en ofta missvisande (men inbjudande rubrik) om whatever och där det sedan följer ett långt (alltid identisk eller med minimal förändring) inlägg med en massa länkar som beskriver ett scenario som understödjer rysk retorik.

Själv har jag en ryssvänlig (a.k.a. jag förstår att de inte är pepp på att vara omgiven av EU/NATO-imperiet) inställning men jag håller ändå med om att de här (ofta identiska) spamtrådarna är irriterande. De dyker ofta upp bland "Nya ämnen" med en rubrik som insinuerar att det handlar om någonting HELT annat.

Om det sedan faktiskt är en RYSK psyops är väl högst tveksamt. Alla länder idag inklusive Sverige (finns i Enköping) har s.k. trollfabriker som styr narrativ och pekar vart vi bör ta vägen för den stora sakens bästa.

Det hela är lite mer sofistikerat än att starta trådar där hela andemeningen är typ "HEJA RYSSLAND! Alla ljuger om Ryssland!". Att de här spamtrådarna är av den naturen indikerar kanske att det avsändaren är någon/något som vill att vi tror att forumet kryllar av rysstroll.
Citera
2024-03-14, 16:10
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jo, men uttrycket "rysstroll" används rätt urskillngslöst på Ukrainaforumet om alla som är kritiska till NATO/EU (i stort sett samma klubb) och deras agerande och inte gör vågen för Zelensky. "Spammare" likadant: jag blev själv kallad för rysstroll, vatnik m m hela tiden när jag var starkt aktiv på UA-forumet under år 2022 (det har inte blivit bättre atmoisfär där sedan). Och somliga av moderatorerna (inga namn nämnda) agerar av och till på ett öppet aktivistiskt sätt, för att hålla uppe det rätta narrativet på forumet. Om jag ska vara ärlig har jag inte något större förtroende för att en sådan här regel skulle fungera på ett bra sätt.
Men HepCatX, det här handlar inte om dig eller dina proryska kamrater. Ni får gärna uttrycka er åsikt. Det här handlar om 100 % CLICK-BAIT SPAM. typ med lockande rubriker som (jag hittar på här) "Taylor Swifts nyväckta kärlek till smisk-sex" eller "Stefan Löfven påkommen, sponsrade Hamas med miljoner". Dessa inlägg innehåller sedan ingen substans sett till trådrubriken utan enbart ett antal länkar. Dessa länkar råkar vara proryska, men det är inte det som är problemet. Problemet är att det är nedskräpning med SPAM.
Citera
2024-03-15, 17:49
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chepo
Jag tror att OP syftar till den bot/galning/yrkestroll som startar trådar med en ofta missvisande (men inbjudande rubrik) om whatever och där det sedan följer ett långt (alltid identisk eller med minimal förändring) inlägg med en massa länkar som beskriver ett scenario som understödjer rysk retorik.

Själv har jag en ryssvänlig (a.k.a. jag förstår att de inte är pepp på att vara omgiven av EU/NATO-imperiet) inställning men jag håller ändå med om att de här (ofta identiska) spamtrådarna är irriterande. De dyker ofta upp bland "Nya ämnen" med en rubrik som insinuerar att det handlar om någonting HELT annat.

Om det sedan faktiskt är en RYSK psyops är väl högst tveksamt. Alla länder idag inklusive Sverige (finns i Enköping) har s.k. trollfabriker som styr narrativ och pekar vart vi bör ta vägen för den stora sakens bästa.

Det hela är lite mer sofistikerat än att starta trådar där hela andemeningen är typ "HEJA RYSSLAND! Alla ljuger om Ryssland!". Att de här spamtrådarna är av den naturen indikerar kanske att det avsändaren är någon/något som vill att vi tror att forumet kryllar av rysstroll.

Citat:
Men HepCatX, det här handlar inte om dig eller dina proryska kamrater. Ni får gärna uttrycka er åsikt. Det här handlar om 100 % CLICK-BAIT SPAM. typ med lockande rubriker som (jag hittar på här) "Taylor Swifts nyväckta kärlek till smisk-sex" eller "Stefan Löfven påkommen, sponsrade Hamas med miljoner". Dessa inlägg innehåller sedan ingen substans sett till trådrubriken utan enbart ett antal länkar. Dessa länkar råkar vara proryska, men det är inte det som är problemet. Problemet är att det är nedskräpning med SPAM.
Missade att du menade just den här postaren.
Håller med om att det är frustrerande.
Men känns som de tas bort fort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här